Aviseringar
Rensa alla

Elcykel eller vanlig cykel?


Skulle nog sätta mina slantar på en riktigt bra MERIDA MTB (ej elcykel utan en mountainbike som de cyklade hem OS guld på för några år sedan. 

L Y S:
Annars har vi denna med bensinmotor för 5000 kr. Glad
70991.jpg

Jag har sett den där mopeden i Sverige bjudas ut. Var det inte något strul med den? Typ att den inte var EU-typad? Och är den inte godkänd så får den ju inte framföras på vanliga gator och vägar utan bara på inhägnad bana.  Ledsen


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Jag har sett den där mopeden i Sverige bjudas ut. Var det inte något strul med den? Typ att den inte var EU-typad? Och är den inte godkänd så får den ju inte framföras på vanliga gator och vägar utan bara på inhägnad bana. Ledsen

Hm, "Ej godkänd för bruk i trafiken.". Jag såg den på Ginza, men det är lite suspekt att säljstart är 1 april i år, man kan tro att det är ett aprilskämt.


   
SvaraCitera
Haien

Har du lite allmän kunskap om elektronik skulle jag rekommendera att sätta ihop en egen elcykel. Vill du kan du lätt få den att gå i 50km/h för totalt 10 000 om du köper en begagnad cykel som grund. Med en medelhastighet på 30km/h kan man få ut minst 6 mil räckvidd på den. Mopedhastighet utan bränslekostnader samt smidigheten av en cykel. Vill du bara att den ska gå i lagliga 25 så kan du komma undan rätt mycket billigare. 


   
SvaraCitera

L Y S:

Hm, "Ej godkänd för bruk i trafiken.". Jag såg den på Ginza, men det är lite suspekt att säljstart är 1 april i år, man kan tro att det är ett aprilskämt.

Det var "kanske" hos Ginza jag såg moppen för något år sedan. Den har funnits till salu hos Ginza tidigare. Men som det står på sidan du länkade... Ej godkänd för bruk i trafiken.  Gråter


   
SvaraCitera

Haien: Vill du bara att den ska gå i lagliga 25 så kan du komma undan rätt mycket billigare.

Slipper man typa den (få den typgodkänd/EU-typgodkänd) om den bara går i 25 km/h?


   
SvaraCitera
Haien

stoner:

Slipper man typa den (få den typgodkänd/EU-typgodkänd) om den bara går i 25 km/h?

Ja, en elcykel behöver inte registreras på något sätt så länge den enligt lag går under "cykel med elassistans". Kraven för att den ska gå under detta är att den högst ger assistans upp till 25km/h, att motorns effekt inte överstiger 250W, och att den endast ger assistans om man själv trampar (eller i praktiken rör på fötterna, du måste inte ta i).

Att bygga en cykel utifrån dessa krav kostar inte mer än 4000kr plus grundcykel. Här är ett kit på 250W med inbyggd trampassistans. Det ingår också tumgas men vill man inte ha det är det bara att låta bli att koppla in den. Är kittet högre effekt är bakhjulsdrift att föredra men på 250W är fram att föredra av bekvämlighet, tar inte många minuter att sätta dit detta. Här är ett exempel på högkvalitativt batteri till ett bra pris. Med 10Ah-versionen tar man sig över 2 mil på bara el, trampar man också går den mycket längre.


   
SvaraCitera
Haien

Min har däremot ett 1000W (ca 1300W under acceleration) kit med 52v 17,5Ah batteri. På den tar jag mig ca 3 mil i 45km/h och 7 mil i 30km/h. Smidig och billig i drift, men något dyrare än 250W i inköp. Slipper bensin, skatt, parkering och kan åka var jag vill.


   
SvaraCitera
Nerium

Klart att man inte kör någon elcykel... Ska vara en hederlig Crescent, Monark eller Sjösala utan växlar. Då mår man. 


   
SvaraCitera

Nerium:
Klart att man inte kör någon elcykel... Ska vara en hederlig Crescent, Monark eller Sjösala utan växlar. Då mår man. 

Hur är sjösala hederligt


   
SvaraCitera
Nerium

Bananlåda:

Hur är sjösala hederligt

Ligger man på en lägre budget och vill köpa en fabriksny cykel, erbjuder de mycket cykel för pengarna. Deras modeller kommer som oftast med få växlar, vilket är att föredra i min mening. Ingenting jag skulle köpa, men definitivt ingen dålig cykel. Bra glid och rätt robust. Dessutom uppskattar jag att cyklarna tillverkas i Sverige.

Självklart är det inte samma nivå som på en Crescent, Monark, Mustang, Pilen eller Skeppshult.


   
SvaraCitera

Nerium:

Ligger man på en lägre budget och vill köpa en fabriksny cykel, erbjuder de mycket cykel för pengarna. Deras modeller kommer som oftast med få växlar, vilket är att föredra i min mening. Ingenting jag skulle köpa, men definitivt ingen dålig cykel. Bra glid och rätt robust. Dessutom uppskattar jag att cyklarna tillverkas i Sverige.

Självklart är det inte samma nivå som på en Crescent, Monark, Mustang, Pilen eller Skeppshult.

Funderade mest på begreppet "hederlig", jag antog att du använde det som "den gamla goda tiden" ungefär, men ja venne

sjösala vette fan asså men pilen är okej, roligt att dom gör cyklar i äldre stuk, även om jag är emot sånt generellt... 
men att du inte ens nämnt husqvarna gör mig lide blå


   
SvaraCitera

Haien: Ja, en elcykel behöver inte registreras på något sätt så länge den enligt lag går under "cykel med elassistans". Kraven för att den ska gå under detta är att den högst ger assistans upp till 25km/h, att motorns effekt inte överstiger 250W, och att den endast ger assistans om man själv trampar (eller i praktiken rör på fötterna, du måste inte ta i).

Att bygga en cykel utifrån dessa krav kostar inte mer än 4000kr plus grundcykel. Här är ett kit på 250W med inbyggd trampassistans. Det ingår också tumgas men vill man inte ha det är det bara att låta bli att koppla in den. Är kittet högre effekt är bakhjulsdrift att föredra men på 250W är fram att föredra av bekvämlighet, tar inte många minuter att sätta dit detta. Här är ett exempel på högkvalitativt batteri till ett bra pris. Med 10Ah-versionen tar man sig över 2 mil på bara el, trampar man också går den mycket längre.

Haien:
Min har däremot ett 1000W (ca 1300W under acceleration) kit med 52v 17,5Ah batteri. På den tar jag mig ca 3 mil i 45km/h och 7 mil i 30km/h. Smidig och billig i drift, men något dyrare än 250W i inköp. Slipper bensin, skatt, parkering och kan åka var jag vill.

Jag minns att det var väldigt mycket snack om när 250W cykeln fanns sedan några år i Sverige och den "starkare" 1kW cykeln skulle släppas i Europa och i Sverige. Alla som gillade elcyklar var superglada över att nu skulle det minsann komma en "kraftfullare" elcykel.

Men resultatet blev ju att 1kW elcykeln nästan blev klassad som moped och krävde både hjälm på huvudet och trafikförsäkring.

Nu kanske reglerna har ändrats igen. Vad vet jag? Sverige är ju väldigt bra på att stifta massa lagar och paragrafer, regler och förbud som man nästintill måste vara jurist för att hålla koll på. Ledsen

Men... du har ju en 1kW elcykel... kräver inte den både godkänd hjälm och trafikförsäkring samt att du inte är alkoholpåverkad när du är ute och "cyklar"?
Vanlig (tramp)cykel kan man ju med gott samvete cykla hem efter ett pub-, restaurang- eller nattklubbsbesök med några öl i kistan. Cool


   
SvaraCitera

Här är en riktigt bra cykel av hög kvalitet. Mountainbikes finns i prisklasser från 5K upp till 100K kronor. 

MERIDA Montainbike

Har själv en Merida MTB.  Mycket glad 

Btw, de trampade hem både VM och OS-guld för några år sedan på just Merida.  Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

stoner: Jag minns att det var väldigt mycket snack om när 250W cykeln fanns sedan några år i Sverige och den "starkare" 1kW cykeln skulle släppas i Europa och i Sverige. Alla som gillade elcyklar var superglada över att nu skulle det minsann komma en "kraftfullare" elcykel.

Men resultatet blev ju att 1kW elcykeln nästan blev klassad som moped och krävde både hjälm på huvudet och trafikförsäkring.

Nu kanske reglerna har ändrats igen. Vad vet jag? Sverige är ju väldigt bra på att stifta massa lagar och paragrafer, regler och förbud som man nästintill måste vara jurist för att hålla koll på.

Jo cyklar man köper med 1kW effekt måste trafikförsäkras och räknas som moped klass 2, dvs man måste vara över 15 år, ha hjälm, och förarbevis (körkort) om man inte fyllde 15 innan något visst år. Den får samtidigt bara hjälpa till i upp till 25km/h om den ska vara laglig. 

stoner: Men... du har ju en 1kW elcykel... kräver inte den både godkänd hjälm och trafikförsäkring samt att du inte är alkoholpåverkad när du är ute och "cyklar"?

Jo, och den måste vara begränsad till 25km/h och vara godkänd. Det är den inte.


   
SvaraCitera

Haien:

Den får samtidigt bara hjälpa till i upp till 25km/h om den ska vara laglig.

Är det 25km/h? Inte 30 km/h som moped klass 1? I så fall har de alltså tre klasser:
1 elcykel 25km/h
2 moped klass 1 30km/h
3 moped klass 2 45km/h.

Rörigt!

Rent teoretiskt, om du skulle "trimma" din elcykel till säg 5kW med en topphastighet på 80 km/h skulle den klassas som en lätt MC?
Jag har ju sett riktiga monster-elcyklar säljas i Tyskland på div websajter. Mycket glad


   
SvaraCitera