Aviseringar
Rensa alla

Eldorados snabbnudlar


Ämnesstartare

På Eldorados snabbnudel paket så står det att det innehåller 110 kcal / 100 g.

Varför skrivs det på internet att det innehåller 450 kcal / 100 g?

Ska jag lita på förpackningen eller internet?

Kan ju faktiskt hända att eldorado lurar konsumenterna, vad tror ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Internet ljuger!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

450 är väll fortfarande inte mycket? Okej kanske för ett packet nudlar, men behöver ju fortfarande typ 2000-3000 kcal om dagen väll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ignorant:

450 är väll fortfarande inte mycket? Okej kanske för ett packet nudlar, men behöver ju fortfarande typ 2000-3000 kcal om dagen väll?

omg, jag är inte förvånad över ditt svar... för varje gång man tar upp mat förknippas det med något helt annat. jag skriver här och nu att jag är inte ute efter en kalorisnål måltid, tycker bara det är intressant och stöta på sådant här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dahshit:

omg, jag är inte förvånad över ditt svar... för varje gång man tar upp mat förknippas det med något helt annat. jag skriver här och nu att jag är inte ute efter en kalorisnål måltid, tycker bara det är intressant och stöta på sådant här.

Okej, låt mig sammanfatta poängen jag missat... Vad spelar det för roll? Tror inte direkt någon får skillnad mellan överviktig och normal pga felmärkta nudlar >.>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tja, de kan ju syfta på 100 gram tillagade nudlar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dahshit:

förpackningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ignorant:

Okej, låt mig sammanfatta poängen jag missat... Vad spelar det för roll? Tror inte direkt någon får skillnad mellan överviktig och normal pga felmärkta nudlar >.>

det spelar stor roll. jag går handel och reagerar starkt på om man går ut med falsk info. så ge dig med ditt viktsnack...


   
SvaraCitera

skulle tippa på att nudlarna i torkad form innehåller 450 kcal/100, men när de är kokta är de ca två-tre gånger så stora pga vattnet och därför är kalorimängden per 100 g också lägre.

fast jag gissar bara, tycker att 450 kcal/100 g låter mycket och 110 kcal/100 g låter lite.


   
SvaraCitera

tunga*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

fast jag gissar bara, tycker att 450 kcal/100 g låter mycket och 110 kcal/100 g låter lite.

Har hört att snabbnudlar friteras under tillverkningen lite här och var, vilket skulle förklara 450 kcal/100 g. I och med att nudlar i regel är tillverkade av mjöl så känns 110 kcal/100 gram helt orimligt.


   
SvaraCitera

mediakatt:

I och med att nudlar i regel är tillverkade av mjöl så känns 110 kcal/100 gram helt orimligt.

spaghetti har ca 371 kcal/100 g i okokt form ( http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5809/2 ) och i kokad form har det 157 kcal/100 g ( http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5824/2 ) så det är inte helt-helt orimligt, fast läste också på wikipedia att snabbnudlar ofta är oljebehandlade.

hittar dock inte snabbnudlar utan bara vanliga, kokta, oberikade med salt vilket har dessa näringsvärden: http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5823/2


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

så det är inte helt-helt orimligt, fast läste också på wikipedia att snabbnudlar ofta är oljebehandlade.

Jag tänkte om 110 kcal/100 g var för torrvaran.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag tänkte om 110 kcal/100 g var för torrvaran.

ah, ja nej då är det typ utspätt med papper vilket egentligen inte hade förvånat mig heller. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ah, ja nej då är det typ utspätt med papper vilket egentligen inte hade förvånat mig heller.

Nah, Eldorado är ju inte kända för sin goda kvalitet. Har inte ätit snabbnudlar på år och dag, men känns ändå lite konstigt att de skulle dra åt sig så satans mycket vatten.


   
SvaraCitera