Aviseringar
Rensa alla

Elektrisk stöt från tvn? Möjlig styrka?


Ämnesstartare

Hänt ca 4 gånger nu att jag fått en stöt av tvn, 2 första gångerna kittlade det till som fan och armen darrade, 3 gången samma sak + lite smått yr, sista gången skrek jag AJ rakt ut och det svartnade för ögonen, gjorde dock inte ont utan brast ut det automatiskt.

Tror det är något fel eller något då jag fått stötarna av 3.5 mm uttaget(hörlurar) aldrig fått det förut. Aldrig fått riktiga stötar alls tidigare, så har inte att jämföra med.

Måste påpeka att än sålänge har det varit sjukt sköna "eftereffekter", dock tror jag inte jag hade tyckt det om det varit ström från vägguttaget.
Men fan va vilken kick man får. Så nu undrar jag. Är det någon här som råkar veta vad det kan vara för mängd ström som strömmar ut från uttaget?

Jag menar, svagt kan det ju inte vara eftersom att hela kroppen verkligen ledde ström. Det kändes extremt tydligt, på gränsen till smärta osv. Kunde gått illa. Tur som det var så skrattade jag bara mest av chocken/kicken. Tacksam för svar


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

cp hatar stötar
coop forum här i stan är typ förbannat för ju längre in i affären man kommer desto mer elektriskt laddad blir man :<
Verkar iofs bara va så på mej [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Stötar är farligt. De kan störa hjärtrytmen. Man kan dö. Skulle jag vara du skulle jag snarast ta mig till ett sjukhus och ta ett EKG.

2. Det är inte strömmen som känns, det är spänningen.

3. Man kan dö om man får en stöt på 0,3 milliampere. Jag tror inte du förstår hur lite det faktiskt är.

4. Hela din kropp leder inte ström. Tar du med handen på något som är laddar går det först genom armen, vidare genom din överkropp och sedan ner i ett ben.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äh, det är ingen fara på taket. Det behövs faktiskt inte så grymma spänningar för att man ska kunna få rätt roliga effekter. Bilda en mänsklig kedja och anslut den till ett niovoltsbatteri. [y]

Knothole:

Stötar är farligt. De kan störa hjärtrytmen. Man kan dö. Skulle jag vara du skulle jag snarast ta mig till ett sjukhus och ta ett EKG.

Nu tar du allt i litegrand. Han svävar inte direkt i livsfara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

cp hatar stötar
coop forum här i stan är typ förbannat för ju längre in i affären man kommer desto mer elektriskt laddad blir man :<
Verkar iofs bara va så på mej [mad]

Haha, elektriskt laddad på coop?:D Nu får du förklara!

Knothole:

ta ett EKG

Antar att man aldrig kan vara säker nog!

Knothole:

det är spänningen.

Note taken.

Knothole:

3. Man kan dö om man får en stöt på 0,3 milliampere. Jag tror inte du förstår hur lite det faktiskt är.

Lät lite, men oj, nej ingen aning. Men är det inte typ som att säga att man kan dö av en penna, eller. en piercingkanyl? Chansen finns men man måste träffa rätt typ?

Knothole:

4. Hela din kropp leder inte ström. Tar du med handen på något som är laddar går det först genom armen, vidare genom din överkropp och sedan ner i ett ben.

Så gott som hela min kropp om jag får säga det själv:P Men ja det kändes hur som helst riktigt mycket

Utlänning:

Äh, det är ingen fara på taket. Det behövs faktiskt inte så grymma spänningar för att man ska kunna få rätt roliga effekter. Bilda en mänsklig kedja och anslut den till ett niovoltsbatteri. [y]

Haha 😀 Måste helt klart testa nångång. Om jag vågar.


   
SvaraCitera

dPof:

Hänt ca 4 gånger nu att jag fått en stöt av tvn

Jag brukade få stötar när jag jobbade på ica och packade upp toalettpappret Ica mat & kök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utlänning:

Nu tar du allt i litegrand. Han svävar inte direkt i livsfara.

Nä. Jag har ju inte bara läst en el-linje i 2 år och gjort massor av kurser som elsäkerhet. [tired]

dPof:

Lät lite, men oj, nej ingen aning. Men är det inte typ som att säga att man kan dö av en penna, eller. en piercingkanyl? Chansen finns men man måste träffa rätt typ?

Asså, en motor t.ex drar kanske 7-8 ampere. Du dör av 0,3 MILLI ampere...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dPof:

Tacksam för svar

testa med en sån:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69370566


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klenkaka:

Jag brukade få stötar när jag jobbade på ica och packade upp toalettpappret Ica mat & kök.

o.o du är skum!

Knothole:

Asså, en motor t.ex drar kanske 7-8 ampere. Du dör av 0,3 MILLI ampere...

that's wacked, vad kan en lcd tv dra tro? eller iofs, dom mäts väl i W?

variabel:

testa med en sån:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69370566

Kan vara något. Tack:D


   
SvaraCitera

dPof:

o.o du är skum!

Nej jag är normal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

Nä. Jag har ju inte bara läst en el-linje i 2 år och gjort massor av kurser som elsäkerhet.

Jag tog studenten 2008, efter att ha läst tre år på elteknik. [y]

Knothole:

Du dör av 0,3 MILLI ampere...

Jävligt konstigt då att vanliga jordfelsbrytare inte bryter förän vid 30 mA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Utlänning:

Jag tog studenten 2008, efter att ha läst tre år på elteknik. [y]

Du borde du om någon veta detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

Du borde du om någon veta detta.

Precis som du borde veta att 3 mA inte innebär döden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dPof:

Haha, elektriskt laddad på coop?:D Nu får du förklara!

Man går in, man får passa sej som fan för att inte ta i något för då får man en stöt, speciellt jobbigt eftersom man vet att den ska komma [mad]
Man får aldrig med sej något ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har svårt att tro att det är några stora strömmar du får från ett 3.5 mm uttag. Dock är det antagligen spänningen du känner. Och nej du får inte ström genom hela kroppen, elektriciteten tar bara den snabbaste vägen till jord. Det kan alltså handla om din arm och ben, eller bara fingertoppen, ja du fattar.


   
SvaraCitera