Aviseringar
Rensa alla

Elektrisk stöt från tvn? Möjlig styrka?


dPof:

that's wacked, vad kan en lcd tv dra tro? eller iofs, dom mäts väl i W?

P = U*I, där P är effekten ("wattantalet"), U är spänningen (230v i Sverige) och I är strömmen. Alltså, enkelt att räkna ut, så gör det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

Du borde du om någon veta detta.

Att man rent av dör direkt vid 3 milliampere känns aningen överdrivet.
Dock finns det inga exakta gränser för vad som är farligt, skulle du ha en pacemaker skulle det kanske kunna påverka den, men jag har iaf fått lära mig att muskler inte påvärkas förren vid ca 8-10 mA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

påvärkas förren

påverkas förrän

förlåt för off topic


   
SvaraCitera

Nu måste jag bara ryka in! Läser fruktansvärt mycket inom elektronik.

När det gäller den dödliga gränsen så ligger det på cirka 0,8 A innan det börjar bli allvarligt.

Gränsen 0,3 mA vill jag ha till 0,3 A. Vid 0,3 A är gränsen innan du känner en "stöt". Men allt annars som Knothole säger är rätt. Men denna gräns är jag inte helt säker.

Spänningen på hörlursutaget ligger på max 2V (Line out spänning). Stöten som du får är definitivt inte signalen på 3,5 mm uttaget. Om det är det så måste det vara kortslutning. Men fungerar dina hörlurar som vanligt när du har använt uttaget?

Annars kan det bero på statisk elektricitet (ESD). Ända sättet att skydda sig mot det är att ha ett speciellt armband kopplat till ett värmeelement.

Är det en tjock tv?


   
SvaraCitera

EmSd:

Nu måste jag bara ryka in!

Ja jäklar vad det ryker! [cool]


   
SvaraCitera

EmSd:

Vid 0,3 A är gränsen innan du känner en "stöt".

lols. 0,3 A så är man rätt så stendöd. 30 mA (alltså 0,03 A) under några sekunder så är man tämligen skadad/död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmSd:

Nu måste jag bara ryka in! Läser fruktansvärt mycket inom elektronik.

Du pratar väldigt mycket skit.

EmSd:

När det gäller den dödliga gränsen så ligger det på cirka 0,8 A innan det börjar bli allvarligt.

800 mA innan det ens börjar bli allvarligt? Vart fan får du dom uppgifterna från?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EmSd:

Ända sättet att skydda sig mot det är att ha ett speciellt armband kopplat till ett värmeelement.

Det räcker med att vara jordad, det kan man vara på många sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

Nä. Jag har ju inte bara läst en el-linje i 2 år och gjort massor av kurser som elsäkerhet.

25mA är vad jag har hört?


   
SvaraCitera

Skaffa ny tv föfan innan du blir mördad av din egen tv [chocked]


   
SvaraCitera

Det snackas mycket om döden här. Vad jag har hört så dör man aldrig, oavsett hur man dör! [y]


   
SvaraCitera
zIGGE

spejjare:

Skaffa ny tv föfan innan du blir mördad av din egen tv

HAHAHAHAH


   
SvaraCitera

Annars så är det så att allt som leder ström ska man inte pilla på.

För att hålla mig till topic så är det 2v max i hörlurs uttaget. Annars så är det kortslutning


   
SvaraCitera

k1337oris:

lols. 0,3 A så är man rätt så stendöd. 30 mA (alltså 0,03 A) under några sekunder så är man tämligen skadad/död.

tittade i min låda med elektronikkomponenter. 30 mA är så mycket som används för att driva en lys diod.


   
SvaraCitera

EmSd:

tittade i min låda med elektronikkomponenter. 30 mA är så mycket som används för att driva en lys diod.

En vadå? Lys? Diod? Ett lyse och en diod? [rolleyes]


   
SvaraCitera