Aviseringar
Rensa alla

elektronikfreaks stora bootlegtråd - LIVE album


Ämnesstartare

Tänkte starta en tråd som enbart ska handla om bootleg plattor. För den som inte vet vad en bootleg är kan jag lite kortfattat referera till svenska wikipedia.

En bootleg är en musikinspelning (i form av ljud-, bild- eller filmupptagning) som ej är officiell. Inspelningen distribueras för ekonomisk vinning av annan person än upphovsmannen eller dennes representanter (vanligtvis artisten respektive skivbolaget). Ursprungligen var bootleg en amerikansk benämning på hembränt och bootlegger en amerikansk benämning på spritsmugglare. Ordet kommer av den förekommande metoden att smuggla varorna i stövelskaften.

Källor för inspelningarna: Vanligast är att uttrycket används som benämning på olaglig ljud- och/eller filmupptagning från en musikkonsert, oftast inspelat med insmugglad utrustning, något som har blivit allt vanligare, och enklare, med dagens moderna teknik. Det kan även vara ej släppt material från en pågående skivinspelning stulet från inspelningsstudion, skivbolaget eller liknande.

Bootlegs jämfört med piratkopiering: Bootlegs skall inte förväxlas med piratkopiering som handlar om kopiering av material som finns kommersiellt. Båda formerna är dock olagliga, eftersom de inkräktar på upphovsrätten.

...och engelska wikipedia.

A bootleg recording is an audio and/or video recording of a performance that was not officially released by the artist or under other legal authority.[1] The process of making and distributing such recordings is known as bootlegging. A great many such recordings are simply copied and traded among fans of the artist without financial exchange, but some bootleggers are able to sell these rarities for profit, sometimes by adding professional-quality sound engineering and packaging to the raw material.

Bootlegs can consist of recordings of live performances or material created in private or professional recording sessions. Changing technologies have had a great impact on the recording, distribution, and varying profitability of the underground industry. The copyrights for the song and the right to authorize recordings often reside with the artist, according to several international copyright treaties. The recording, trading and sale of bootlegs continues to thrive, however, even as artists and record companies attempt to provide "authorized" alternatives to satisfy the demand.

*************

Först ut tänkte jag en superb liveinspelning med PINK FLOYD - live at The Orange Bowl, Miami, Florida - 1 november 1987.

Quality: EX, best I've heard from 1987 tour - a superb sounding SBD (soundboard).

Disc 1
-------
01. Intro- [0:09]
02. Shine On You Crazy Diamond [11:56]
03. Signs Of Life [4:43]
04. Learning To Fly [5:24]
05. Yet Another Movie / Round And Around [7:54]
06. A New Machine (Part 1) / Terminal Frost / A New Machine (Part 2) [9:07]
07. Sorrow [9:15]
08. The Dogs Of War [8:09]
09. On The Turning Away [9:21]

Disc 2
-------
01. One Of These Days [7:07]
02. Time [5:03]
03. On The Run [4:34]
04. Wish You Were Here [4:41]
05. Welcome To The Machine [8:29]
06. Us And Them [8:07]
07. Money [8:35]
08. Another Brick In The Wall (Part 2) [5:50]
09. Comfortably Numb [10:46]
Encores:
10. One Slip [6:20]
11. Run Like Hell (Fades Out) [4:13]

Inspelningen är alltså gjord med stor sannolikhet av Pink Floyd själva dvs det är en sk "soundboard" inspelning dvs direkt från mixerbordet. De har alltså tappat mixerbordet på ljudet och det är alltså ljudet som går ut på gruppens PA som återfinns på denna inspelning. SUPER!

OBS! köp och innehav av bootleg skivor och nedtankning via sajter som MEGAUPLOAD, UPLOADING, FiLEFACTORY, EASY-SHARE m fl är självklart 100% LAGLIGT!

Nedladdning: http://uploading.com/files/get/5a51893​5/

Filename: Miami_1987_SB.rar

Filesize: 319.2 MB

Filformat: MP3

Bitrate: 320 Kbps

Image

Image

Image

ROCK ON [love]


   
Citera
Ämnesetiketter

Känner du till någon inspelning från Bob Dylans turné nu i somras? Gärna någon soundboard inspelning men det kanske är för mycket att förvänta sig det från Dylan? Har hört att någon Danmarkskonsert blivit bandad??? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänkte bidra med...

Britney Spears "The Femme Fatale Tour" Live In Las Vegas 25 juni 2011

Pro shot from the audience - 720p HD - 1,8GB (1.841.303.530 byte)

Part 1
Hold It Against Me
Up N Down
3 (Three)
Piece Of Me (Part 1)

Part 2
Piece Of Me (Part 2)
Big Fat Bass
How I Roll
Lace And Learher
If U Seek Amy (Part 1

Part 3
If U Seek Amy (Part 2)
Gimme More
Drop Dead (Beautiful)
He About To Lose Me (Part 1))

Part 4
He about To Lose Me (Part 2)
Boys
Don't Let Me Be The Last To Know
Baby One More Time
S&M

Part 5
Trouble For Me
I'm Slave 4 U
Burning Up
I Wanna Go
Womanizer

Part 6
Womanizer (Part 2)
Toxic

Part 7
Toxic
Till The World Ends Ft Nicki Minaj
End

Image

Snart kommer Britney till Malmö (Stadion) och Stockholm (Globen). [love] [love] [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titlover:

Känner du till någon inspelning från Bob Dylans turné nu i somras? Gärna någon soundboard inspelning men det kanske är för mycket att förvänta sig det från Dylan? Har hört att någon Danmarkskonsert blivit bandad??? [confused]

Jag har en komplett livekonsert från Danmark i juni i år med Bob Dylan. Ingen soundboard tyvärr utan det är en audience inspelning. Jävligt bra konsert, faktiskt. Ska lägga upp den framöver. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nightwish live 11 sept 2005 SkyCom Arena Umeå

01. Intro
02. Dark Chest Of Wonders
03. Planet Hell
04. Everdream
05. The Kinslayer
06. The Phantom Of The Opera
07. The Siren
08. High Hopes (Pink Floyd cover)
09. Bless The Child
10. Wishmaster
11. Nemo
12. Outro

Kvalitet: Excellent soundboard

Nedladdning: http://www.megaupload.com/?d=ZECWG3B8

Filnamn: Nightwish_-_Live_in_Sweden__P3_Radio__2006_.rar

Filesize: 77.87 MB (81.652.264byte)

Filformat: MP3

Bitrate: 192 Kbps

Image

OBS! bilden är inte tagen på Umeå konserten 2005!


   
SvaraCitera

Räknas Justice-Across the universe?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För några år sedan spelade jag och en vän in världens förmodligen enda bootleg med Povel Ramel, ska se om jag kan få tag på den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Räknas Justice-Across the universe?

Det där är väl en officiell låt med Justice. Eller? Tänkte tråden ENBART skulle handla om BOOTLEGS.

Liebestraum:

För några år sedan spelade jag och en vän in världens förmodligen enda bootleg med Povel Ramel, ska se om jag kan få tag på den

En sak är då absolut säker att det lär inte finnas många bootlegs med Herr Ramel. Farsan har snackat om att det ska finnas någon gammal vinyl från KnäppUpp perioden (1950- eller 1960-talet) men jag har aldrig sett någon platta. [smile]

Var spelade ni in er inspelning någonstans? Vilket år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elektronikfreak:

Var spelade ni in er inspelning någonstans?

I en liten stad som jag inte kan nämna namnet på pga anonymitet, han backades upp av inga mindre än sin son Mikael och Backa-Hans Bengtsson

elektronikfreak:

Vilket år?

2006


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kanske är redundant att nämna Grateful Dead i en sådan här tråd, men deras spelning på "Boston Tea Party" den näst sista dagen av sextiotalet är alldeles underbar och kan streamas på archive.org:
http://www.archive.org/details/gd1969-12-30.sbd.unknown.15372.sbeok.shnf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ursäkta spam, men John Lee Hooker's spelning på Wise Fools Pub i Chicago 09-11-76 är utan överdrift det bästa inspelade material av honom som existerar och återfinns som merparten av bootlegen "Bedroom Boogie" som hittas här:
http://www.fileserve.com/file/Ph8K5Sk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

I en liten stad som jag inte kan nämna namnet på pga anonymitet, han backades upp av inga mindre än sin son Mikael och Backa-Hans Bengtsson

Bengtsson? Du menar väl Backa Hans Eriksson? En av Sveriges bästa och skickligaste basister. Han har väl spelat ihop med de flesta svenska stora artister. Allt ifrån Uffe Lundell till Pugh Rogefeldt.

Liebestraum:

2006

Året innan han tragiskt avled med andra ord.

Liebestraum:

Det kanske är redundant att nämna Grateful Dead i en sådan här tråd, men deras spelning på "Boston Tea Party" den näst sista dagen av sextiotalet är alldeles underbar och kan streamas på archive.org:
http://www.archive.org/details/gd1969-12-30.sbd.unknown.15372.sbeok.shnf

Jo, jag har hela konserten. Det var ju mängder med artister som uppträdde på Boston Tea Party. Inspelningen gjordes av och såvitt jag känner till även utgavs på platta av King Biscuit Flower Hour på deras egna label King Biscuit Records. Man kan kalla King Biscuit Records för legala bootleg skivor eftersom det var livekonserter som gavs ut paralellt med artisternas officiella skivbolag.

Jag har en vinylrip av Grateful Deads Bostan Tea Party i FLAC format. Farsan har den på vinyl.

Gillar du The Grateful Dead så sök efter deras maratonkonser från tyska Rockpalats (Rockpalast).
Varje vår och varje höst i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet sändes en maratonkonsert med massor av artister via TV över hela Europa. Började runt 21 på kvällen och varade tills fram på morgonen. SVT sände alla maratonkonserterna.
Grateful Dead lirade på Rockpalast våren 1981. Farsan har hela konserten på superrisig VHS. Grateful Dead började lira runt midnatt och när SVT bröt sändningen framåt förmiddagen (lördagsförmiddagen) så höll de fortfarande på. [smile] [bigsmile]
Grateful Dead är ju kända för sina maratonkonserter. När andra artister lirar tre timmar så tycker GD att det i princip bara är lite uppvärmning. [bigsmile]

Här finns en liten liten del av konserten från tyska Rockpalast.

Gratefu​​l Dead Live at Gruga Halle on 1981-03-28 (March 28, 1981)

Gillar du The Grateful Dead så är denna konsert en superhöjdare. brukar dyka upp då och då i komplett skick i FLAC format på GUITARS101.COM.

Btw, vet du vad det är för bitrate på ARCHIVE.ORG? Kan vara bra och veta när man "bandar" via Audacity.

Liebestraum:

Ursäkta spam, men John Lee Hooker's spelning på Wise Fools Pub i Chicago 09-11-76 är utan överdrift det bästa inspelade material av honom som existerar och återfinns som merparten av bootlegen "Bedroom Boogie" som hittas här:
http://www.fileserve.com/file/Ph8K5Sk

Tack för länken. Vet du vad det är för filformat? FLAC eller MP3? Bitrate?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elektronikfreak:

Bengtsson? Du menar väl Backa Hans Eriksson?

Det menade jag, vet ej vart jag fick bengtsson ifrån

elektronikfreak:

Här finns en liten liten del av konserten från tyska Rockpalast.

Gratefu​​l Dead Live at Gruga Halle on 1981-03-28 (March 28, 1981)

Ska kollas upp

elektronikfreak:

Btw, vet du vad det är för bitrate på ARCHIVE.ORG? Kan vara bra och veta när man "bandar" via Audacity.

Står inte så mycket mer än att det är VBR MP3, förmodligen inte skyhög kvalitet

elektronikfreak:

Tack för länken. Vet du vad det är för filformat? FLAC eller MP3? Bitrate?

Om det är samma uppladdning som jag hittade för några år sedan är det Flac


   
SvaraCitera

elektronikfreak:

Det där är väl en officiell låt med Justice. Eller? Tänkte tråden ENBART skulle handla om BOOTLEGS.

Det är ett live-album... knöl


   
SvaraCitera

Btw, this is some fucking bootleg


   
SvaraCitera