Aviseringar
Rensa alla

Elever hoppar av yrkesförberedande program för att...


Ämnesstartare

Det jag har hört och sett är att de hoppar av yrkesförberedande program för att det är för mycket teori. De som tar program som bygg osv., är oftast redan skoltrötta, andra har ju faktiskt yrkesförberedande program som intressen (det man väljer). Men oftast är det bara de som är skoltrötta som måste välja något.

Vad tror du eller vad vet du?


   
Citera

EnDumAfrikanskVas:

För mycket teori (Du röstade på detta alternativ)

de som hoppade av när jag plugga tyckte så


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Om vi utgår från att det är de som är skoltrötta som väljer yrkesförberedande program är det nog bara för att det är för mycket skola över huvud taget. Alltså för mycket teori och för mycket praktik. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Alltså för mycket teori och för mycket praktik

Men de måste ju ha någonting eftersom de måste ut i arbetslivet. Bygg = snabbt, enkelt, tre år. Bara praktiskt arbete, inget läsa hemma och massa prov osv. (Om man inte tänker på kärnämnena.)


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Men de måste ju ha någonting eftersom de måste ut i arbetslivet. Bygg = snabbt, enkelt, tre år. Bara praktiskt arbete, inget läsa hemma och massa prov osv. (Om man inte tänker på kärnämnena.)

Förstår inte vad du försöker få fram. Har ju skrivit att skoltrötta väljer praktiska linjer? [confused]


   
SvaraCitera

EnDumAfrikanskVas:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Kan av egen erfarenhet säga att det i huvudsak finns två skäl. Antingen är man en praktiskt olämpad teoretiker, som hoppar av pga ointresse/inkompetens, eller så är man en besviken praktiker som inte fick vad man förväntade sig. Var nog fifty-fifty mellan de båda avhoppargrupperna när jag gick på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

För mycket teori (Du röstade på detta alternativ)

Låter mest troligt.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera