Aviseringar
Rensa alla

Elgitarr skall snart införskaffas, men vilken ska jag välja?


Ämnesstartare

Hej på allihopa. Jag tänkte utnyttja min sportlovsvecka till max och en av sakerna jag hade tänkt hinna med blir en ny elgitarr.

Har inte haft någon innan, har bara spelat akustisk nu ett bra tag. Men jag känner att en elgitarr vore gött. Jag vill ha en bra men ingen värsting. Är la ingen mästare, men vill ha en gitarr som jag kan "växa" med.

Tips från er som har/spelar elgitarr uppskattas till tusen. Och ni som inte kan ngt säg bara vilken ni tycker är fräshast.


   
Citera

typ ingen svart/vit eller röd/vit skitgitarr för 2000kr bara 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testa den innan du köper den. Bry dig inte så mycket om dina kompisar som skriker åt dig att du är en mes utan en till exempel Les Paul. Det är såklart kul med en gitarr som håller mer än en vecka, men spelkänsla kan variera kraftigt från person till person.

Många säger att du inte ska bry dig om hur den ser ut. Men om du köper en skitful gitarr som du verkligen skäms för, hur kul är det att spela på den då? Ett bra instrument ska vara roligt att äga och spela på.

Ljudskillnaden är heller inte så enorm som en del påstår. Du bör helst titta närmare på förstärkare om du är ute efter bättre ljud. Dock är det ganska hopplöst att spela death metal med single-coilmickar, så beroende på vad för musik du gillar bör du anpassa ditt köp en aning.

Lycka till.


   
SvaraCitera

radioapan:

Är la ingen mästare, men vill ha en gitarr som jag kan "växa" med.

Beror på vilka stilar du skall lira, lirar du mycket ackord med barréringar osv är tjockare nackar lite skönare (i min erfarenhet) lirar du mer riff o melodier är tunna nackar att uppskatta

radioapan:

Tips från er som har/spelar elgitarr uppskattas till tusen. Och ni som inte kan ngt säg bara vilken ni tycker är fräshast.

Först o främst är det bra om du säger vad du vill lira, men om du bara vill ha ett allmänt tips på hyfsat billig o hyfsat bra gitarr så finns ju ESPs budgetserie LTD, Jackson har sin JS-serie, och Ibanez har en hel del...Men säg vad du förväntar dig av en gura så kan jag ge närme tips [smile]


   
SvaraCitera

Skaffa en gitarr som känns skön. Glöm alla fördelar, nackdelar, modfiktioner, stylingar och märken och sätt dig en stund med gitarren och mys lite med den. Slå på ett par strängar och lyssna på ljudet, spela en skala eller två. Blir du vän med gitarren köper du den. Gör den fan för dig däremot och leker svårspelad ska du ge fan i den och leta vidare. Så enkelt är det. [y]

Jag älskar bluesgitarrer. En sån som B.B King spelar på. Dem har ett runt och mjukt ljud, utan att låta aucustiska och brukar vara ganska snälla att spela med. Jag skulle testa ett par såna om jag var du. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Testa den innan du köper den.

Klart att jag kommer att testa den. Och tack för tipsen. Kommer nog att använda en ganska sunkig hemma, men finns bra grejer på andra ställen jag kan spela på. Kyrkans replokal[love]

ArnoldSvartsomneger:

Men säg vad du förväntar dig av en gura så kan jag ge närme tips

Jag vet att jag inte kommer att spela metal. Mina kompisar kommer säkert att vilja spela lite rock inspirerat. Men den ska nog funka till funk och lite annat gött med.

Just nu spelar jag akustisk så det är mest ackord, men tanken med elgitarren är ju att utvecklas som inom melodi och solon. Men finns det några nybörjarmissar som man kan ta hänsyn till? Hur mycket brukar man få betala för en hyfsad gitarr som inte håller på att ställa om sig hela tiden. Mina lillebrors gör det. Kostade dock 1200 med förstärkare.,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clownjävel:

Jag älskar bluesgitarrer

Sånna med stora kroppar? Typ halvakustiska? Tycker bara att dom verkar vara otympliga och ganska fula. Men visst jag ska testa dom, kanske är hur goa som helst.


   
SvaraCitera

Gibson.


   
SvaraCitera

radioapan:

Jag vet att jag inte kommer att spela metal. Mina kompisar kommer säkert att vilja spela lite rock inspirerat. Men den ska nog funka till funk och lite annat gött med.

Mm okej, ja alltså du måste ju självklart testa runt lite, men testa lite olika Fender eller Squiermodeller, guror med gitarrmickar av typen single coils, det ger riktigt mysigt ljud till "clean" (odistat ljud) gitarr, men funkar också om du bara ska ha lätt overdrive/dist.
Exempelvis en Stratocaster har ju 3 mickar och en svaj så man kan få en del variation, men o andra sidan ställer ju svajen till det med stämningsstabiliteten. Telecaster är vanligen utrustad med 2 mickar och saknar svaj osv...Men sen finns ju så kallade "superstrator" som kanske kan vara intressanta, många ibanez RG och jackson Dinky kombinerar typer av mickar så att man kan spela lite vad som helst och är vanligen mysigare att spela på...

Men ja, allt handlar egentligen om vad du är beredd att lägga ut, de riktigt "bra" nybörjargurorna ligger ändå runt 3 eller 4 tusen nya (kolla begmarknaden för säkerhets skull). Testa dig fram i butiker och var inte rädd för att fråga "dumma" frågor, försök bli påläst så du inte gjorde som jag gjorde o köpte ett paket som hade passat perfekt för en bluesrockare när jag ville ha metalprylar [crazy]
Sjukt långt inlägg känns det här som, hoppas det hjälper lite i alla fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du ska skaffa en gitarr som du kan växa med i prisklass runt 3-4 tusen måste du komma ihåg att du behöver en förstärkare som kan ge gitarren ett bra ljud också. Valet av förstärkare anser jag är minst lika viktigt som gitarr. Berätta gärna var du ska spela gitarren, om det är typ bara hemma eller om du vill jamma med kompisarna också så kan jag ge dig en del tips om förstärkarval.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shackleby:

Berätta gärna var du ska spela gitarren, om det är typ bara hemma eller om du vill jamma med kompisarna också så kan jag ge dig en del tips om förstärkarval.

Det är lite snack om att dra ihop ett band med några polare. Men det finns redan tillgänglig replokal med förstärkare. Så det blir nog bara en att använda i sovrummet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart beror förstärkarvalet på hur mkt pengar du har. Rörförstärkare är sådana förstärkare som får mer dist ju högre volym du har på, så de kan bli jobbiga att ha i ett sovrum. Jag föreslår en liten solid-state förstärkare, som förvisso ger lite sämre ljudkvalitet, men i stället ger dig möjligheten att ha dist på vid låga volymer. Några bra förstärkare är:

Peavey Vypyr (15 är ett bra val för sovrum)

Vox AD15VT

VOX VT15 Valvetronix

Fender Super-champ eller vibro-champ

Förstärkare som du bör hålla dig borta från är:

Line 6 Spider-serien. De är mycket dåliga. Även Marshall MG-serien är av mkt låg kvalité. Låt inte "Marshall-logon lura dig, de är inte riktiga Mashall alls.


   
SvaraCitera

vad är din budget? hur tänker du använda den? tänker du köpa förstärkare också, och vad är din budget för den? hur ska skiten låta?

edit: är du ambitiös, leta upp låtreferens och youtubelänka.


   
SvaraCitera

Shackleby:

Rörförstärkare är sådana förstärkare som får mer dist ju högre volym du har på

lies.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

lies.

Jag orkade inte gå in på detaljerna. I runda svängar stämmer det.


   
SvaraCitera