Aviseringar
Rensa alla

Empati


Ämnesstartare

För mycket empati är inte bra, inte alls bra. Speciellt inte när man själv mår sämre än vad personen som mår dåligt gör. Hur kan något kännas värre för mig när det egentligen inte har med mig att göra? Dumma hjärna, vill sluta tänka ibland. Mår så himla skit över det. 

Vad tror ni det beror på?


   
Citera
Ämnesstartare

går inte att ha för mycket, går bara att absorbera andras måenden och känslor för mycket 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag: går inte att ha för mycket, går bara att absorbera andras måenden och känslor för mycket

Ja det är så det är typ, absorbera är ett bra ord. Känns som det börjar med empatin dock. Jag tycker synd, vill hjälpa och stötta och sen övertar jag typ det dåliga och själv mår dåligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Ja det är så det är typ, absorbera är ett bra ord. Känns som det börjar med empatin dock. Jag tycker synd, vill hjälpa och stötta och sen övertar jag typ det dåliga och själv mår dåligt. 

försök att distansera dig från det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag: försök att distansera dig från det

Det vore det bästa men det är sjukt svårt. Både vill och vill inte. Känns som jag är fast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Det vore det bästa men det är sjukt svårt. Både vill och vill inte. Känns som jag är fast.

går inte om du tänker så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag: går inte om du tänker så

Jag vet. Men hur ska man sluta tänka så? Blir kontant påmind också och om jag slutar kommer det få konsekvenser. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag:
går inte att ha för mycket, går bara att absorbera andras måenden och känslor för mycket 

mm

går med andra ord att ha för mycket sympati, men inte att ha för mycket empati. empati är definierat som en bra egenskap. dess maxpunkt är en sund balans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Jag vet. Men hur ska man sluta tänka så?

när man börjar tänka så så stannar man upp och tänker nej jag vill inte tänka så och så stöter man bort känslorna 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

mm

går med andra ord att ha för mycket sympati, men inte att ha för mycket empati. empati är definierat som en bra egenskap.

ja

håller med om att du håller med 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: mm

går med andra ord att ha för mycket sympati, men inte att ha för mycket empati. empati är definierat som en bra egenskap.

Känns väl som båda är bra egenskaper egentligen men känns ändå som det kan bli för mycket, fast jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ditt bästa jag: när man börjar tänka så så stannar man upp och tänker nej jag vill inte tänka så och så stöter man bort känslorna

Gjorde det förut men blev påmind och föll tillbaka igen, kommer inte undan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför skulle inte det vara bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: går med andra ord att ha för mycket sympati,

nej det går inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Gjorde det förut men blev påmind och föll tillbaka igen, kommer inte undan.

jo, fortsätt. du kan inte sluta bara för att det är jobbigt.


   
SvaraCitera