Aviseringar
Rensa alla

En bjööööörn!


Ämnesstartare

Hej vänner och fiender.
En björn har setts ca 5 km från mitt hus, nu har jag några frågor till eder.

1. hur stor är risken att björnen kommer till oss?
2. håller sig björnen utanför eltråd man har till hästar?
3. kommer jag bli överfallen när jag är ute i skogen?
4. hur skyddar jag mig mot björnen?
5. vad tror ni de på kolmården tänker om jag ringer och ställer dessa frågor till dem?


   
Citera
Ämnesstartare

Björnar är farliga, tänk på att björnar inte bara kan skada dig i marknivå, dem kan även simma och klättra i träd. Kort sagt, möter du en björn har du minimal chans att överleva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara att skjuta den[rolleyes]


   
SvaraCitera
kachin

1. 80-90% risk
2. nej den hoppar/gräver/biter sönder tråden
3. ja
4. samla ihop blåbär o ha i väskan, när björnen kommer slänger du väskan åt ena håller o så springer du åt andra
5. ehhhhhhhhhhhh????????++


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De flesta människor är fullt kapabla att döda en björn med typ en bordskniv så gå ut och fighta björnen bara! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ta björnens unge


   
SvaraCitera
Åtta

Emmelipemmeli:

1. hur stor är risken att björnen kommer till oss?

Extremt liten. Björnar är skygga djur.

Emmelipemmeli:

2. håller sig björnen utanför eltråd man har till hästar?

Om den inte har någon anledning av ta sig genom den, ja. Men den skulle inte hålla björnen ute om den nu skulle vilja ta sig igenom.

Emmelipemmeli:

3. kommer jag bli överfallen när jag är ute i skogen?

Nej. Som sagt, björnar är skygga djur. Enda gången du kommer i närheten av en björn är om du är väldigt tyst av dig och ser till att gå med vinden mot dig.

Emmelipemmeli:

4. hur skyddar jag mig mot björnen?

Det gör du inte. Du ser till att låta när du är ute i naturen, och om du mot förmodan skulle stöta på en björn så ska du vara väldigt tyst och gå bakåt (vänd dig inte om) extremt sakta. Så länge björnen inte ser dig som ett hot så är det lugnt.

Emmelipemmeli:

5. vad tror ni de på kolmården tänker om jag ringer och ställer dessa frågor till dem?

De svarar nog vänligt på dina frågor. Dock kanske de tycker att du är lite fånig som freakar bara för att någon sett en björn en halvmil från där du bor. Du kör förbi massvis med älgar varje gång du åker bil, och de är farliga de med.


   
SvaraCitera
Åtta

Tråden flyttad från Forum X/Klotter


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

?

1. bjärnar är inte sadister
2. bjärnar anfaller inte människor. Bara om dom har ungjävlar å är trött på livet å man råkar hamna mellan ungen å morsan
3. bjärnar äter inte kött på sommaren å den äter inte människor heller. så om den får syn på dig kommer den inte jaga utan den kommer dra åt skogen
4. bjärnar är fina djur. åkte å fota en bjärn förr för den kom till samma åker varje kväll. Det va kul, synd att det va mörkt så bilderna blev skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det gör du inte. Du ser till att låta när du är ute i naturen, och om du mot förmodan skulle stöta på en björn så ska du vara väldigt tyst och gå bakåt (vänd dig inte om) extremt sakta. Så länge björnen inte ser dig som ett hot så är det lugnt.

Om jag sitter på en häst då?
Ofta jag kan backa den. :c

Förövrigt är den 3 km bort nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

Om jag sitter på en häst då?
Ofta jag kan backa den. :c

Lans! [y]


   
SvaraCitera
Åtta

Emmelipemmeli:

Om jag sitter på en häst då?

Om du sitter på en häst så lär nog både hästen och björnen upptäcka varandra långt innan du upptäckt björnen. Om din häst freakar så skulle jag rekommendera att vända om - även om björnen i sin tur flyr så snart den känner lukten av dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

3. kommer jag bli överfallen när jag är ute i skogen?

Emmelipemmeli:

4. hur skyddar jag mig mot björnen?

Björnar är skygga djur så om du håller en hög nivå när du är ute i skogen så springer den iväg. Tror dom sa det i något naturprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

1. hur stor är risken att björnen kommer till oss?

Liten om björnen är frisk. Något större om den är skadad eller sjuk. Men risken är liten.

Emmelipemmeli:

2. håller sig björnen utanför eltråd man har till hästar?

Man gjorde ett försök i Kanada för några år sedan då ett par forskare satte upp elstängsel runt ett tält där de levde i någon månad (minns exakt hur länge..). Björnarna närmade sig inte ens stängslet då det skrämde dem.

Men visst, hästar är gott för björnar så risken finns att de gräver sig under även om den risken är otroligt liten.

Emmelipemmeli:

3. kommer jag bli överfallen när jag är ute i skogen?

Nej. Inte om du låter björnen veta att du är där.

Emmelipemmeli:

4. hur skyddar jag mig mot björnen?

Om du, mot förmodan, skulle möta björnen så prata försiktigt och backa sakta, vänd absolut inte ryggen om den och spring inte. Blir man attackerad skall man lägga sig i fosterställning med händer, och ev. ryggsäck, över huvud, nacke och hals. Att spela död hjälper inte då björnar delvis äter as. Be en bön.

Är du ute i skogen, låt mycket.

Emmelipemmeli:

5. vad tror ni de på kolmården tänker om jag ringer och ställer dessa frågor till dem?

"Ojdå, här är någon som är orolig! Nu ska vi hjälpa henne!"
Typ.

Dock är ju Orsa Björnpark smartare att vända sig till med dessa frågor.. Eller svenska Björnprojektet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Risken är extremt hög, björnar gillar att äta människor vettu! [y]
2. NEJ! Du behöver en 5 meter hög mur allra minst om du ska försvara din borg mot björn!
3. Säger så här; Om du går ut i skogen, är risken stor att du aldrig kommer ut igen med livet i behåll.
4. Tror du att du har en chans mot skogens bjässe?! [tard]
5. De tänker nog "Stackars sate, snart är hon död och uppäten

Björnar är allsmäktiga, du kan inte vinna!


   
SvaraCitera