Aviseringar
Rensa alla

En bra linje på gymnasiet?


Ämnesstartare

Jag undrar vilken linje man borde gå. Nu är jag liksom 14 och vi ska göra vårt första val i vår och jag har INGEN aning. Just nu har jag 312,5 i meritpoäng så jag borde kunna komma in på det mesta. Jag vill typ gå Naturvetenskap så att jag har en bred möjlighet till jobb i framtiden men alla säger att det är sjuuukt mycket plugg så jag vet inte. Jag har kollat lite på att bli marinbiolog. Någon som känner någon som läser till det eller själv gör det och isf vet mer om det och ifall det är kul. Jag vill ju off helst gå en rolig linje. HJÄLP MIG tack.


   
Citera

själv läser man estet och det är chill för det mesta. Om du har 312.5 så klarar du det. No worries


   
SvaraCitera

Vård och omsorg är en bra linje, det är roligt. Du får jobb efter gymnasiet samt under gymnasietiden. Man kan vidare utbilda sig till alla möjligt. Och det är en bra grund att stå på.


   
SvaraCitera

Det beror på lite ifall du vill ha mycket fritid eller inte. Ska själv välja nu till vår med 332.5 i merit och med jobb vid sidan av studierna väger jag mellan samhäll och ekonomi av den enkla anledningen att jag har ett GENUINT intresse. Jag vet med mig att jag kommer komma in på 98% av alla program, men jag tänker inte läsa något som jag inte brinner för. Samtidigt vill jag kunna göra annat (bl.a jobba) vid sidan av plugget, och på så sätt få lite livserfarenhet.

Summa sumarum: ifall marinbiologi intesserar dig och du är villig att plugga - kör hårt. Men samhäll och ekonomi get båda goda möjligheter att studera vidare, så ifall du har intressen inom dessa vore båda alternativ i alla fall tas i åtanke inför ditt val


   
SvaraCitera

Gå med dina kompisar bara.


   
SvaraCitera

Natur eller Teknik är överlägset speciellt för någon som du som är väldigt duktig i skolan.


   
SvaraCitera

Asså alla jag känner som gick natur/ekonomi sitter idag i kassan på Ica Maxi och andra butiker för att det inte alls är lätt att få jobb. Kan ju inte tänka mig att det är lätt att få jobb när 95% av alla går dessa program,måste ju vara världens konkurrens.

Men om man är beredd på att lägga ner hela sitt liv åt att plugga och dra på sig massor av studielån så visst go for it. Du ska ju naturligtvis göra vad du själv känner för. 


   
SvaraCitera

Såklart det är plugg på natur, men kan så farligt behöver det inte vara. Själv gick jag natur och det kändes enklare än högstadiet, dels för att det var mer fokuserat (färre ämnen samtidigt) och dels för att det var fokus på det jag tyckte om och var bra på (var aldrig särskilt bra på bild/musik/slöjd).

Men se till att välja något du faktiskt är intresserad av.


   
SvaraCitera