Aviseringar
Rensa alla

En dåres försvarstal av Strindberg


Ämnesstartare

Jag har läst August Strindbergs roman "En dåres försvarstal" och ska ha en redovisning om den på måndag. Det finns vissa saker som jag skulle behöva ha lite åsikter om, för att kunna fundera och diskutera med någon.

I vilka miljöer utspelar sig boken?
Vilka är huvudpersonerna? Axel och Maria, om jag inte har helt fel? Förändras de under bokens gång? Hur skulle du karaktärisera dem?
Berätta en episod eller händelse som du tycker är viktig i boken
Vilket budskap tror du författaren har?

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

daggmus:

Jag har läst August Strindbergs roman "En dåres försvarstal"

Bra. Då lär du ju kunna svara på frågor så som vilka huvudpersonerna var och en händelse DU SJÄLV tyckte var viktig i boken.


   
SvaraCitera

[sad]


   
SvaraCitera

Good one!


   
SvaraCitera

Aah, Strindberg. Det absolut bästa med svenskan i 9an! Dock var jag ensam om att tycka så[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

Bra. Då lär du ju kunna svara på frågor så som vilka huvudpersonerna var och en händelse DU SJÄLV tyckte var viktig i boken.

Ja, men jag ville ju ha någon att diskutera med som jag också skrev. Jag tycker själv att den händelse som är viktig är när Axel upptäcker att hans fru är otrogen och börjar ändra sin inställning mot henne, men som sagt så vill jag få insikt i hur andra tänker och tycker så jag kan komma fram till det bästa svaret.

Samma sak med huvudpersonerna, jag svarade ju på det men det finns olika vinklingar på hur man ser det när man läser boken och jag ville ha hjälp med att få lite fler adjektiv för att beskriva både Axel och Maria.

Sen om du nu tycker att jag kan svara på de uppgifterna själv så innebär ju inte det att jag kanske kan svara på de andra uppgifterna som jag skrev...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Aah, Strindberg. Det absolut bästa med svenskan i 9an! Dock var jag ensam om att tycka så

Vår lärare är galen i Strindberg (går i Svenska B på gymnasiet) så har läst en hel del av honom och han är väl helt okej, gillar engelska böcker bättre [wink]
Däremot så tyckte jag att "En dåres försvarstal" var svårare än hans andra verk och det märks att han blev galen...


   
SvaraCitera

om det nu är meningen att du ska diskutera med någon har du säkert en massa söta klasskamrater som är mer lämpade då de också precis läst boken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om det nu är meningen att du ska diskutera med någon har du säkert en massa söta klasskamrater som är mer lämpade då de också precis läst boken.

Nej tyvärr inte, det var bara två stycken som fick i uppdrag att läsa verk av Strindberg och vi fick inte samma roman.


   
SvaraCitera