Aviseringar
Rensa alla

En eller man


Ämnesstartare

Som ni säkert har märkt så skriver några användare här på ungdomar.se en där vi andra skulle ha skrivit man.
Det kan vara dialektalt men också av genusskäl. En är ju också en bokstav färre än man och därmed sparar man (fan borde ha skrivit en) ju en liten stund av sitt liv om man/en istället börjar skriva en.
Ska vi börja med detta?

T ex "Får en/man ta ett äpple?"


   
Citera
Ämnesstartare

isola:

Käre värld nej (Du röstade på detta alternativ)

Ska börja byta ut ordet en mot man istället bara för att vara lika jobbig tillbaka. Typ "nu ska jag äta man macka".

Älskar för övrigt uttrycket "käre värld" [bigsmile]


   
SvaraCitera
Lounge

bottnar "man" på det sättet ens i något könsrelaterat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Älskar för övrigt uttrycket "käre värld" [bigsmile]

haha mm jag med! vet inte var jag fått det ifrån men jag använder det rätt ofta numera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det tänker jag inte. Om motivering önskan får det frågas om't. Är ej roligt att skriva textvägg utan respons.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

bottnar "man" på det sättet ens i något könsrelaterat

Troligtvis inte, ordet "man" betydde ju från början "människa" och jag antar att det är därifrån det kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

haha mm jag med! vet inte var jag fått det ifrån men jag använder det rätt ofta numera

Tusen tantpoäng [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Har redan börjat (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fått ett ta en äpple [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Käre värld nej (Du röstade på detta alternativ)

nej ........
men min morfar brukar säga en


   
SvaraCitera

isola:

Ibland kanske (Du röstade på detta alternativ)

Gör det ibland när det känns som att det passar bättre/gör meningen snyggare. Tycker om att variera mitt språk. Detta händer oftare i skrift än i tal.

dvärgkastarn:

tillbaka

Vadå tillbaka


   
SvaraCitera
mynona

Nja. Jag förstår och sympatiserar med tanken, men jag använder "man".

Främst för att jag tycker att det låter finare än "en", som påminner starkt om någon slags dialekt och låter språkligt slarvigt.

Visst förstår jag argumentet att "man" härstammar från uppfattningen att mannen är norm och att ordet man just därför kan användas som en sammanfattande benämning på mänskligheten.

Men eftersom folk i allmänhet numera uppfattar det som ett könsneutralt ord (precis som människan i stort kallas "hon") ser jag inte att det gör någon skada, till skillnad från hon/han som definitivt inte uppfattas som könsneutralt.

Kort sagt är jag inte övertygad om att ordet gör någon skada och därför anstränger jag mig inte för att ändra på den, men jag sympatiserar med syftet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har fortfarande inte förstått grejen med maskulina och feminina ord. Ord kan inte ha kön.


   
SvaraCitera
Lounge

dvärgkastarn:

Troligtvis inte, ordet "man" betydde ju från början "människa" och jag antar att det är därifrån det kommer.

om så är fallet: nej

anser d vara fel att ändra på ord enbart pga. vi har uppmärksammat d som en symbolisk betydelse nu i efterhand, när det inte ens är menat så

det är som att vi skulle ändra "vad är klockan? hon är 15" (jag säger så iaf)

ingen har spekulerat över det vad jag vet..........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Käre värld nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera