Aviseringar
Rensa alla

En epok går i graven.


Ämnesstartare

I morse kom beskedet som i alla fall jag förvånades över -  Damen Shiprepair Götaverken avvecklas.

http://www.expressen.se/gt/besked-pa-torsdagen-gotaverken-laggs-ner/

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2351417-varvsepok-gar-i-graven-kom-som-en-chock-

I GP-länken står lite fakta om Götaverken.

Själv tycker jag att det är synd att något som funnits så länge nu ska läggas ner, att det inte åtminstone kunde funnits i 200 år. Jag undrar vad som kommer att hända med flytdockorna. Jag är också nyfiken på var vi och resterande Stena-båtar på Sverige-Danmark-linjen kommer att gå på varv. Kan det bli något Baltiskt varv då konkurrensen från dessa nämns som en av orsakerna till avvecklandet? Eller blir det Landskrona då detta ibland nämnts som alternativ?

Hjärta


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

WOHOOO


   
SvaraCitera

Dom har ju blivit en symbol för Göteborg. Känns lite tråkigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Dom har ju blivit en symbol för Göteborg.

Ungefär detta jag kände, och därför jag skapade tråden.

Hjärta


   
SvaraCitera

Dumpa skiten i finska viken... nej men det är fan tråkigt när varv läggs ner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fiskekörka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:
fiskekörka

hahaha Hjärta

presidente:
Dom har ju blivit en symbol för Göteborg. Känns lite tråkigt.

Har aldrig hört på maken om något båtunderhållsföretag som härjar i Götet som är någon värsting på att symbolisera Göteborg..

Liseberg får bli den nya stora symbolen. Och Fiskekörka!


   
SvaraCitera

Xuzkie:

hahaha Hjärta
Har aldrig hört på maken om något båtunderhållsföretag som härjar i Götet som är någon värsting på att symbolisera Göteborg..

Liseberg får bli den nya stora symbolen. Och Fiskekörka!

Kanske inte något specifikt företag men det har funnits båtvarv i Göteborg i 150 år det är en del av stadens kulturarv.


   
SvaraCitera

Det var hamnen som gjorde Göteborg till staden den är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Det var hamnen som gjorde Göteborg till staden den är idag.

Jodå det haru ju rätt i, hamnen är Göteborg liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Det var hamnen som gjorde Göteborg till staden den är idag.

Xuzkie: Jodå det haru ju rätt i, hamnen är Göteborg liksom.

Göteborg är ju en hamnstad. Dock verkar vissa eller rent av många vara emot detta och vill inte att den ska vara det. Kan då jämföras med Hamburg där man varje år har en festival för att fira hamnstaden med en miljon besökare. Att Göteborg är en hamnstad får jag ibland en känsla av att det är en skam samt att man vill ändra på det.

Det där med konkurrens från baltiska varv förstår jag dock inte riktigt... Titta på Ørskov i Fredrikshamn (Danmark). Där ligger det mest supply- och fiskebåtar överallt runtomkring, hos Ørskov råder det ingen som helst brist på kunder. Och då tar Ørskov ändå bra mycket mer betalt...

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84:

Göteborg är ju en hamnstad. Dock verkar vissa eller rent av många vara emot detta och vill inte att den ska vara det. Kan då jämföras med Hamburg där man varje år har en festival för att fira hamnstaden med en miljon besökare. Att Göteborg är en hamnstad får jag ibland en känsla av att det är en skam samt att man vill ändra på det.

Set har jag aldrig märkt.

Varför skulle det vara en skam?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Varför skulle det vara en skam?

Det kan ju vara trollande också, men när det finns en artikel på gp.se om Stena-färjor och deras kajplatser eller om älvtrafiken så är det alltid någon eller några som bara "BORT MED TRAFIKEN FRÅN ÄLVEN DEN SMUTSAR BARA NER OCH ÄR FUL OCH BLABLABLA" - typ. Ok, visserligen inte med versaler, men jag känner ändå att om jag köper/hyr en lägenhet med utsikt över älven så är det bland annat för att se trafiken på den - även om jag mestadels bara lär se älvsnabbarna. 

Många tycker att all fartygstrafik ska flyttas till ytterhamnarna, vissa tycker att vi inte ska ha någon fartygstrafik alls i Gbg. Själv tyckte jag det var kul att höra att så många fler kryssningsfartyg angör Gbg i år jämfört med förra åretTumme upp

Hjärta


   
SvaraCitera