M_A_D:Haha, jag vände mig hit med den frågan för att få svar, inte för att få stå till svars för den!![[wink]](/img/smilies/wink.gif)
Haha, menade inte att du behövde det heller! Men något skäl finns det, och eftersom det är en väldigt tydlig försvarsmekanism så lär ju självförsvar vara skälet.
M_A_D:Tror dock sällan det är djuret dör på stört, vilket alltså inte räddar omkringlevande växter mer om bären är giftiga (sätt ur ett nutidligt perspektiv) - på lång sikt kan man väl tänka sig att arten dör ut, men det är ju lite extremt så att säga.
Talade inte om arten, utan individer inom ett geografiskt område. Om en flock renar kommer söderut och börjar knapra liljekonvalj kommer de dö, eller åtminstone må väldigt dåligt, och inte utgöra något hot för resten av liljekonvaljerna i området.
M_A_D:Men du tror att de är såpass smarta att de kan koppla en sjukdom eller nedsatt funktion till något de ätit flera timmar, dagar eller veckor tidigare?
En del djur har en tendens att lära sig vad som går att äta och inte. Kor käkar inte smörblommor, tex, de spottar ut dem. Nu är hela smörblomman giftig, så det är inte en perfekt jämförelse, men vad jag vet så har de inte någon jättestörd smak (eller åtminstone inte lukt)
Notera att det inte är jättevanligt med universellt giftiga växter (även om många växter är giftiga för enstaka andra djur, men detta kan ju vara en tillfällighet lika mycket som en strategi). Det är ju uppenbarligen en ganska ovanlig evolutionär strategi. Just giftiga bär har jag svårt att komma att tänka på nästan några i Sverige, de enda på rak arm är brakved, idegran, ormbär och liljekonvalj. finns säkert ett par till men det är aif väldigt ovanligt jämfört med de med ogiftiga bär.