Aviseringar
Rensa alla

En fråga om abort...


Ämnesstartare

platta till d o laminera helst, kan fixa idkort t mitt barn


   
SvaraCitera

Om jag någonsin gör abort skall jag be om att få mitt foster i en burk med formalin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag lägger'om alltid under kudden samma kväll för att hoppas på att de ska bli till pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Människofoster har inte status som människa i Sverige, rent juridiskt borde det vara en del av kvinnans kropp. Hade ett foster ansetts vara en människa hade följande gällt enligt lagen:

"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Människofoster har inte status som människa i Sverige, rent juridiskt borde det vara en del av kvinnans kropp.

Fostret räknas som människa från och med den 22:a graviditetsveckan, iom att man numera i regel kan rädda barnet från och med då. Så om man tex. mister barnet i komplikationer under v. 30 så måste man begrava det enligt lag, för det anses då vara en människa som inte får kastas bland annat organiskt avfall.
Foster som aborteras eller dör innan 22:a veckan räknas "bara" som foster och inget annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Fostret räknas som människa från och med den 22:a graviditetsveckan

Väldigt hemsk hypotes. En gravid kvinna i 23:e veckan eller senare blir misshandlad och får pga misshandeln missfall. Det här är inte alls ovanligt, tyvärr, det händer flera gånger om året i Sverige. Räknas detta då som mord?

Svar; Nej! I alla de rättsfall jag sett döms gärningsmannen för misshandel, grov misshandel eller kvinnofridskränkning. Jag har inte sett ett enda rättsfall där man ens övervägt att åtala för mord eller dråp om en gravid kvinna fått missfall pga våld mot sin kropp. Alltså är ett människofoster i lagens ögon inte en människa förrän fostret fötts fram ur kvinnans kropp, oavsett graviditetsvecka.

T.o.m spädbarn har tveksamt skydd, ett uppmärksammat fall pågår just nu där en barnläkare i Stockholm misstänks ha överdoserat läkemedel för att på så sätt döda ett svårt sjukt fyra månader gammalt barn. I det fallet har en starkt kritiserad mordutredning inletts.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ingen aning om huruvida det skulle räknas som mord, men faktum kvarstår att fostret måste begravas (det vanlig är anonym kremering och minneslund)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror ju på abortmetoden och tiden för aborten, men jag tror inte att någon frisk människa som gjort en abort skulle vilja göra något sådant[shake]


   
SvaraCitera

Tycker det låter creepy.. Fick inte ens behålla ultraljuds bilden när jag gjorde abort, så varför skulle man få ha ungen i en burk ?


   
SvaraCitera

Äckligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, det låter jävligt sjukt. Jag har själv gjort abort och jag skulle inte vilja ha mitt lilla foster i en burk att ha som souvenir? Det låter bara sjukt. Nej, nej & åter nej!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moonlight Sonata:

Ja, hela mitt rum är fullt av foster.

allvar?[shake]
och hahahaha... Äckligt! Kan kan du säkert men... usch!![confused][tard][censur]


   
SvaraCitera

Går nog inte, eftersom fostret inte är helt när man tar ut det. Man skrapar och krossar sönder det först.


   
SvaraCitera