Aviseringar
Rensa alla

En fråga om det militära Sverige


Ämnesstartare

Hej!

Jag är bara intresserad av att veta vad Sverige är särskilt bra och dåliga på inom det militära. Det gäller soldaterna själva, vapen, fordon ja allt.

Självklart vet jag är vi är dåliga i storlek, alltså att vi är så få, men jag har hört att vi har väldigt bra vapen, flyg, båtar m.m och att de få soldater vi har är bland de skickligaste. Har jag fel? Skulle gärna vilja att ni berättar lite om vad vi är starka och svaga på eftersom det hade varit intressant att veta [smile]


   
Citera

vilketnamn:

m.m

Sverige är väldigt bra på minor och pansarskott, USA använder vår konstruktion på pskott.
Kamoflaget på uniformerna ska vara bland det bästa (i vår miljö).
SSG tillhör en av världens absolut bästa specialstyrkor. Tillsammans med t.ex. engelska SAS, danska attackdykarna, amerikanska Navy Seal och ryska Spetz Natz.
AK5 är enlig min mening väldigt bra. I grunden en Kalashnikov som man förbättrat för att passa våra förhållanden bättre. Har också förbättrat precisionen. Fast den är ju i grunden ett belgiskt vapen.
JAS är ett väldigt smidigt och multifunktionellt plan. Svårt att jämföra kanske.


   
SvaraCitera

vilketnamn:

Självklart vet jag är vi är dåliga i storlek, alltså att vi är så få, men jag har hört att vi har väldigt bra vapen, flyg, båtar m.m

Jag vet inte hur väl tränade våra soldater är, men vad gäller tekniska prylar ligger vi i framkant inom många områden. Myska tog upp en del av det.

JAS är kanske inte det bästa flygplanet i någon aspekt, det finns många plan som är bättre på ett specifikt uppdrag, men det väldigt mångsidigt och framförallt mycket plan för pengarna. Det kan även landa på en landsväg och göras klart för ett nytt uppdrag av värnpliktiga vilket är ganska ovanligt.

Jag tror även vi var först med stealthteknik på fartyg
http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Visby_%28K31%29

Vi kör Tysk Leopard som tung stridsvagn, det är en av de bästa i klass med jänkarnas M1 Abrams och britternas Challenger 2. Men ryssarna håller på att koka ihop någon ny modell på T-90 har jag för mig.


   
SvaraCitera

Myska:
Inte ska du ljuga för pojken.

AK5 är INTE en AKM i Grunden det är en FN FNC, vet inte vad du har fått att det är en AKM ifrån.

SSG kan tyvärr inte mäta sig med Navy SEALs eller SAS någon dag i veckan.

Sveriges försvar har ändrats under de senaste åren, man har börjat satsa mer på internationell hjälp än vad man har gjort tidigare.

Man håller även på att disskutera om vi ska ha en yrkesarmé isället.

Rent tekniskt ligger vi ganska långt fram,
Camouflage Model 90, ligger efter högsta standard inom löv/barrträds förhållanden.
JAS (Jakt Attack Spaning) Är också en av världens främsta stridsflygplan, men vi har tyvärr inte exporterat så många pga. att "vi får inte stödja krig".
Strv 122 (Leo2) Har med Svenska förbättringar blivit världens mest avancerade stridsvagn.

Vårat p-skott m-86 har vi exporterat till USA, dock så har förbättringar utförts innan vi exporterade.
T.ex. så har vi fixat trycket som bildas när man avfyrar vapnet så att
man kan avfyra ifrån trånga gator, rum etc. etc.

Och som kuriosa har Sverige världens största vapenexport per capita.

Hoppas jag hjälpte dig något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klabbisochjag:

SSG kan tyvärr inte mäta sig med Navy SEALs eller SAS någon dag i veckan.

Inte i stridserfarenhet men gällande kompetens, självklart. SSG är absolut lika kompetenta som SAS eller Navy SEALs, det är ett faktum, eller har dom ett övertag gällande fyiken samt mentaliteten, isåfall hur?


   
SvaraCitera

klabbisochjag:

AK5 är INTE en AKM i Grunden det är en FN FNC, vet inte vad du har fått att det är en AKM ifrån.

Ja men när man konstruerade FN FNC utgick man ifrån en Kalashnikov.

klabbisochjag:

Vårat p-skott m-86 har vi exporterat till USA

Inte exporterar. USA har bara köpt ritningarna, USA köper inte vapen från något annat land.


   
SvaraCitera

vilketnamn:

bra

Inget.

vilketnamn:

dåliga

Allt.


   
SvaraCitera

Vår utr är utomordentlig för vårt klimat, bättre finns på de flesta håll inte. Strv 122, Strf 9040 etc

Angående Soldaterna är de väldigt bra
utbildade för sina uppgifter.
// Soldat af Guds Nåde


   
SvaraCitera

Freemason:

Inte i stridserfarenhet men gällande kompetens, självklart. SSG är absolut lika kompetenta som SAS eller Navy SEALs, det är ett faktum, eller har dom ett övertag gällande fyiken samt mentaliteten, isåfall hur?

Dels för att utbildning i Sverige och utbildning i USA/Storbrittanien är två vitt skilda ting.
SAS t.ex. får öva på riktiga mål under sina övningar, det ger mer än att möta en b-styrka.

SEALS är ju utsedd till världens "hårdaste" specialstyrka, och om man kollar deras meriter förstår man varför.

Myksa:

Ja men när man konstruerade FN FNC utgick man ifrån en Kalashnikov.

Källa/Källor?
Funkar inte bra att uttala sig utan källor, jag ska leta upp några från mitt håll så kan du leta från ditt håll.

Myksa:

Inte exporterar. USA har bara köpt ritningarna, USA köper inte vapen från något annat land.

Bullshit, de bad oss utveckla p-skottet mer så att det funkar i stads strid.
Sedan har vi sålt denna ritning till dem.
Sen.. Mp5? G36? M249?
Tre exempel på vapen som förekommer i USA, där den första och den sista dessutom finns hur mångs som helst av därborta.


   
SvaraCitera

klabbisochjag:

SEALS är ju utsedd till världens "hårdaste" specialstyrka, och om man kollar deras meriter förstår man varför.

Fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Boat_Service är hårdare.


   
SvaraCitera

klabbisochjag:

Källa/Källor?

Här har du säkert varit:
http://world.guns.ru/assault/as24-e.htm
"accumulated best features from other famous designs, such as Kalashnikov AK-47, Colt/Armalite M16, and others."
"The gas drive and rotating bolt of FNC strongly resembles the AK-47 system, but adapted for more advanced production technologies"
Man tog en Kalashnikov (inga konstigheter - det är ju känt som världens bästa vapen). Och moderniserade den, förbättrade dess svagheter.
Anpassade den för dagens tillverkningsmetoder. Detta endast ur tillverkningsaspekter alltså.
Och en sak till - kolla på ingående konstruktionen.

klabbisochjag:

Bullshit, de bad oss utveckla p-skottet mer så att det funkar i stads strid.

Har jag aldrig hört, säger inte att det är fel men... källa?
Sverige är känt för att vara väldigt bra på t.ex. pansarskott, minor och truppmminor. De explosiva sakerna... (Nobel).
Att USA "beställer" en sak från Sverige låter lite konstigt. De har resurser att ta fram själva.

klabbisochjag:

Mp5? G36? M249?

Vi menar kanske samma sak.
Det jag har hört är att USA inte köper in några vapen (militär källa). De köper rättigheterna att tillverka dem. Som med p-skott.
Om inte jag minns fel så är M245 i stort samma vapen som psk90 som i sin tur från grunden är en FN...


   
SvaraCitera

Myksa:

Att USA "beställer" en sak från Sverige låter lite konstigt. De har resurser att ta fram själva.

De beställde den inte, vi gjorde den bara och sedan köpte/beställde de massor av den. :<


   
SvaraCitera

SSG är för sin uppgift kompetenta

M249 SAW = FN Minimi deras version, licenstillverkad av dem , KSP 90 som e vår version e licenstillverkad av oss.

MP5 likså, G36 e köpt över disk till oss och USA

P skott är tillverkade i Karlsskoga och framtagna på våran begäran. Även CS versionen och AST.

Sverige har en stor kompetens för alla sorters vapensystem.

USA köper från oss bla AIMPOINT sikten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klabbisochjag:

Dels för att utbildning i Sverige och utbildning i USA/Storbrittanien är två vitt skilda ting.
SAS t.ex. får öva på riktiga mål under sina övningar, det ger mer än att möta en b-styrka.

Ja då. Som jag skrev handlar det ju om stridserfarenhet, och då är ju som du skrev Navy SEALs som tar hem första plats. Men pratar vi kompetens och fysiken så går det inte ju inte att utnämna någon till "bäst". Sen har ju SSG lite erfarenhet exepelvis Kongo där man stred i hop med fransmän, även Afghanistan.

Jag tror inte man ska underskatta SSG, dom är helt klart så bra man kan bli och skulle utan tvekan platsa i någon av dom andra eliteorganisationerna, exempelvis SAS.

Sen är det väl endast SAS och Legionen som har djungelutbildning, om jag inte minns fel. SAS har väl sin träning i Skottland, Sverige i norra delen, så stor skillnad är det faktiskt inte. Lite plattare i Sverige. Men som sagt, jag är inte 100% säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hela svenska armen är väl väldigt hightech för att försöka kompensera nummer.


   
SvaraCitera