Aviseringar
Rensa alla

En fråga om gymnasiet


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag har en liten fråga som gäller gymnasiet. Finns det ämnen i gymnasiet som bild, slöjd, idrott och musik även om man inte väljer en särskild riktning? Om jag t.ex. väljer natur riktning kommer jag då fortfarande ha bild?


   
Citera

Bild, slöjd och musik ingår ej i naturvetenskapsprogrammet. Det är dock möjligt att en enskild skola väljer att lägga till dem, eller att de erbjuds som individuellt val.

En kurs idrott (idrott och hälsa 1) är obligatorisk för alla på gymnasiet, vilket motsvarar två lektioner i veckan under ett läsår eller en lektion i veckan under två läsår. Därefter måste man inte ha mer idrott, men det brukar oftast finnas möjlighet att välja till ytterligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har läst att från och med 2018 skulle estetiska ämnen vara med i de vanliga scheman i alla gymnasier. Ska man tro??


   
SvaraCitera

Purplefox887:
Jag har läst att från och med 2018 skulle estetiska ämnen vara med i de vanliga scheman i alla gymnasier. Ska man tro??

Jag har ingen aning om hur det blir i framtiden, vet bara hur det är nu. Kan mycket väl stämma.


   
SvaraCitera

Purplefox887:
Jag har läst att från och med 2018 skulle estetiska ämnen vara med i de vanliga scheman i alla gymnasier. Ska man tro??

Vart läste du det? 
Känns ju väldigt dumt om det stämmer då det inte har någon form av nytta för dig om du skulle vilja bli t.ex läkare. Känns väldigt idiotiskt att du skulle behöva vara bra på t.ex. musik eller bild för att komma in på läkarlinjen (då antagningen är så hög behöver man ju väldigt bra betyg i alla kurser man läser). 


   
SvaraCitera

43434343:

Vart läste du det? 
Känns ju väldigt dumt om det stämmer då det inte har någon form av nytta för dig om du skulle vilja bli t.ex läkare. Känns väldigt idiotiskt att du skulle behöva vara bra på t.ex. musik eller bild för att komma in på läkarlinjen (då antagningen är så hög behöver man ju väldigt bra betyg i alla kurser man läser). 

http://lararnastidning.se/estetiska-amnen-kan-bli-obligatoriska-igen-pa-gymnasiet/ tror han läste det här


   
SvaraCitera

Tur att man redan har gått ut gymnasiet då i alla fall, om det nu skulle bli verklighet


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera