Aviseringar
Rensa alla

En fråga om skolplikt.


Ämnesstartare

Idag hade vi idrottsdag. Jag skulle vara i idrottssalen från kl 10-11 och 12-14.

Behöver jag bara vara i lokalen eller måste jag också delta på lektionen enligt lagen? Räknas det som att jag följer skolplikten om jag sitter på läktaren?


   
Citera
Ämnesstartare

du måste vara i skolan det är skolplikt idrott kan du sitta på läktaren men du får nog dåligt betyg 


   
SvaraCitera

Tveksam om frågan har ett konkret svar.
Visst, lagen vill att alla skall gå grundskolan. Vad som sedan krävs för att räknas som att man "går" grundskolan är nog inte lika lätt att sätta fingret på. Tror ej att det finns mycket som skall följas för att det skall räknas. Att man är på skolområdet (eller temporära skolområden liksom när man far på studieresor eller dylikt) och att man deltager i det som lärarna vill att man gör. Sedan i vilken grad som man deltager i är nog obestämt. Läraren vill helst såklart att man deltar så mycket som man kan.

Sedan är det mer än bara en jobbig lag, meningen är att man skall lära sig och ha roligt, lära sig med det sociala, teknik och kunskap om hur saker och ting ligger till och fungerar mm...

Det gör inte lika mycket nytta om du enbart tittar på.

Men det finns väl skäl till att du inte vill/kan deltaga lektionen.
Varför vill du inte delta i aktiviteterna?


   
SvaraCitera

gymnasium eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skolplikten reglerar bara att du ska vara i skolan. Vad du ska göra på respektive lektion framgår dock av ämnets kursplan och de är lika obligatoriska som skolplikten. Det är lärarens uppgift att se till att kursplanen följs och har du då ingen giltlig anledning till att inte delta kan du nog räkna med att få frånvaro och/eller dåligt betyg i det ämnet.


   
SvaraCitera