Aviseringar
Rensa alla

En fråga till alla med Munsår/Herpes


Ämnesstartare

Hampie:

Gå till doktorn för i helvete. Det är inte normalt att få den reaktionen duf ått vid herpes.

Har varit hos doktorn. Han sa att det var ett virus, dock inte vilket. Herpes är ett virus?!

Det konstiga är de två veckorna innan jag blev sjuk var jag bara hemma med pappa. Och han var inte sjuk. Han har inte blivit det nu heller. Vad fan är det för virus som inte smittar fast vi sitter bredvid varandra i soffan & sånt...


   
SvaraCitera

Elmas:

Han sa att det var ett virus, dock inte vilket. Herpes är ett virus?!

Han skulle nog sagt herpes om det var det, tycker det vore konstigt om han inte gjorde det. Fråga honom?


   
SvaraCitera

Elmas:

Imorse var hela tandköttet illrött och svullet, både uppe och nere. [cry]

Det låter mer som en infektion än herpes.
Någon slags version av hand-, mun- och fotsjukan.[shake]

Postorderhoran:

Sitter inte munsår/herpes på läpparna eller är jag helt ute och cyklar?

Det kan uppstå blåsor i munnen också, men det TS beskriver verkar inte vara herpes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Det låter mer som en infektion än herpes.
Någon slags version av hand-, mun- och fotsjukan.

Har inte märkt något alls med händerna och fötterna förutom att mina händer igårkväll hade en svagt brännande känsla i sig och var ganska röda på insidan. Det du nämner har jag kollat upp och det verkar som att man även får blåsor på händer och fötter vilket jag inte har. Svårt att avgöra då händerna kanske berodde på feberkänslor eller dålig användning av handkräm efter många tvåltvättar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Han skulle nog sagt herpes om det var det, tycker det vore konstigt om han inte gjorde det. Fråga honom?

Han var jätteskum. Han såg att det var ett virus, men föreslog samtidigt att det kunde vara en allergisk reaktion... ja, visst [no-no] Precis som han inte visste vad han snackade om. Han brydde sig liksom inte om att undersöka blåsorna eller kolla närmare i munnen. Han bara drog med sin lilla pinne. Vet du om man kan gå till tex en vårdcentral och göra ett specifikt test för herpes?


   
SvaraCitera

Elmas:

Vet du om man kan gå till tex en vårdcentral och göra ett specifikt test för herpes?

Ja, man kan göra blodprov.


   
SvaraCitera

Elmas:

Det du nämner har jag kollat upp och det verkar som att man även får blåsor på händer och fötter vilket jag inte har.

Tror inte att du har det heller då det är ovanligt bland personer över 10 års ålder.
Dock kan man få enbart blåsor i munnen av den sjukdomen.
Råder dig i alla fall att gå till vårdis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill även tillägga att jag nu fått 2 likadana blåsor på utsidan av underläppen. Ungefär på mitten, inte vid någon kant. [cry] Innan hade jag bara på insidan. Detta gör mig mer tveksam!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Ja, man kan göra blodprov.

Om det nu är ett blodprov kanske det inte är aktuellt att göra just nu när jag mår så dåligt? Tänkte först att det var bäst att göra det nu medan blåsorna syns. Tror du testet visar positivt om jag har herpes utan pågående utbrott?


   
SvaraCitera

Elmas:

Om det nu är ett blodprov kanske det inte är aktuellt att göra just nu när jag mår så dåligt?

Man kan nog ta test på blåsorna också. Blodprov tror jag funkar efter primärinfektionen, men jag är inte säker. Tycker iaf du ska ta reda på vad det är.


   
SvaraCitera