Aviseringar
Rensa alla

En fråga till vegetarianer!


Ämnesstartare

Och er andra också för den delen. Även om det än så länge är alldeles för dyrt för vanliga konsumenter, så finns det nu labratorieodlat kött som är ätbart. Finns lite att läsa exempelvis här:  http://inhabitat.com/325000-lab-grown-burger-to-be-served-up-in-london-next-month/

Skulle du kunna tänka dig att äta labratorieodlat kött? Om vi nu förutsätter att det smakar som eller åtminstone nära "vanligt" kött. 


   
Citera
Ämnesstartare

Vet inte hur det står sig rent näringsmässigt, så nej. 


   
SvaraCitera

Buddah: Om vi nu förutsätter att det även smakar lika bra som eller åtminstone nära "vanligt" kött.

Då får man väl nog också förutsätta att man faktiskt tycker att kött smakar gott, antar jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Om jag ska äta odlat kött, ska det vara både lika gott och ha samma näring som riktigt kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade: Då får man väl nog också förutsätta att man faktiskt tycker att kött smakar gott, antar jag.

Ändrade meningen så att frågan även passar folk som ej tycker kött är gott. Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kommer väl testa när det går ner i pris till nivåer där andra än mångmiljardärer har råd med det (det var sergey brin som finansierade senaste experimentet, även känd som googlegrundare), men rött kött är rätt skräpigt för hälsan, så  skulle nog inte bli många gånger om året. rätt överflödigt rent kulinariskt också.


   
SvaraCitera
reben

smakar d likadant så m


   
SvaraCitera
KSENIA

HAR INTE ÄTIT KÖTT PÅ CA 7-8 ÅR SÅ DETTA INTRESSERAR MIG EJ DÅ JAG INTE SAKNAR NÅGOT MED KÖTT HELLER, MEN BRA FÖR DE SOM "MÅSTE" ÄTA KÖTT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej skulle nog inte vilja äta det :S är ej vegetarian


   
SvaraCitera

om det var billigt och inte innehöll några spår av djur alls: ja, varför inte. 
väljer bort djur av etiska skäl. jag tycker att kött är gott men inte i närheten värd konsekvenserna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara bacon isf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
om det var billigt och inte innehöll några spår av djur alls: ja, varför inte. 
väljer bort djur av etiska skäl. jag tycker att kött är gott men inte i närheten värd konsekvenserna. 

utgångscellerna är ju från kor, men det är ju närmast obetydligt rent djurrättsmässigt som så.


   
SvaraCitera

skulle kunna tänka mig det, ja, väljer bort kött pga ogillar lidandet djuren utsätts för samt tanken på "åh va mysigt det är att stå och gosa med dig, kossan, nu ska jag hem och äta upp nån som du". förutsättning: orsakar inte lidande för djur, är inte "skadligt" för min kropp el naturen.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

utgångscellerna är ju från kor, men det är ju närmast obetydligt rent djurrättsmässigt som så.

jag har blivit så fånig att jag verkligen verkligen inte vill ha något från djur i min kropp. kan inte steka soyakorv i samma stekfett som köttkorv osv. vet att det bara är dumt, men kan inte hjälpa det. så lite celler är fortfarande för mycket från mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

jag har blivit så fånig att jag verkligen verkligen inte vill ha något från djur i min kropp. kan inte steka soyakorv i samma stekfett som köttkorv osv. vet att det bara är dumt, men kan inte hjälpa det. så lite celler är fortfarande för mycket från mig. 

för att få lite skala så motsvarar väl något gram koceller rätt många ton kött, och en biopsi är väl gjord på några sekunder utan att åsamka någon vidare skada/smärta. det är verkligen inte fånigt att fortfarande vara skeptisk till det, för det är ju otillbörligt utnyttjande av djur, men det är ju, anser jag, en så pass liten grej att det inte riktigt är värt att bry sig så mycket om. man kan ju koda dna från grunden och stoppa in i en cell rensad från arvsmassa, men vet inte om det är en omväg som folk kommer gå när det är så lätt att bara ta några celler från en riktig ko. men ja, kanske. annars kan man trixa med telomerer och grejer så att en enda cell kan dela sig obegränsat antal gånger, den forskningen går också snabbt framåt.


   
SvaraCitera