Aviseringar
Rensa alla

En fråga


Ämnesstartare

varför vill dem med höginkomst ha mindre skatt?
och jag undrar är hitta.se en trovärdig källa för inkomster i dem olika områden och sånt?


   
Citera
Ämnesstartare

skola:
varför vill dem med höginkomst ha mindre skatt?
och jag undrar är hitta.se en trovärdig källa för inkomster i dem olika områden och sånt?

dem väljer att rösta höger så det betyder väll att dem vill ha mindre skatt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ställ dig själv frågan - om du jobbar vill du betala mycket skatt eller lite skatt? Dvs vill du få mycket i lön varje månad efter skatteavdrag eller betydligt mindre i lön efter skatteavdrag?
Tänk på att skatten är progressiv. Dvs ju högre inkomst ju mer procentuellt skatteavdrag. En låginkomsttagare får betala under 30% i skatt men en höginkomsttagare får betala uppåt 60% dvs mer än halva sin lön i skatt!!!


   
SvaraCitera

Nu finns det även höginkomsttagare som inte har någonting mot att betala skatt och även högre skattesats än det de har idag. Tänker på personer såsom Bernie Sanders och Bill Gates. 

Men generellt är det en fråga om att man vill spendera sina egna förvärvade pengar själv. Skatt är i grunden stöld, trots att det allt som oftast tjänar ett gott syfte. Ingen uppskattar att bli bestulen. 

Hitta.se kan fungera bra som en källa. Går det att se varifrån de får sina siffror? Är det Statistiska Centralbyrån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Ställ dig själv frågan - om du jobbar vill du betala mycket skatt eller lite skatt? Dvs vill du få mycket i lön varje månad efter skatteavdrag eller betydligt mindre i lön efter skatteavdrag?
Tänk på att skatten är progressiv. Dvs ju högre inkomst ju mer procentuellt skatteavdrag. En låginkomsttagare får betala under 30% i skatt men en höginkomsttagare får betala uppåt 60% dvs mer än halva sin lön i skatt!!!

Nu är jag förvisso en av dessa låginkomsttagare men hade jag tjänat mer så hade jag nog ändå velat betala såpass mycket i skatt så att både jag och andra kan få hjälp på diverse områden om man råkar illa ut i framtiden. Ta t.ex nu med corona och diverse saker behöver betalas. Hade vi inte haft skattesystemet som vi har hade det nog blivit kaos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav: Nu är jag förvisso en av dessa låginkomsttagare men hade jag tjänat mer så hade jag nog ändå velat betala såpass mycket i skatt så att både jag och andra kan få hjälp på diverse områden om man råkar illa ut i framtiden. Ta t.ex nu med corona och diverse saker behöver betalas. Hade vi inte haft skattesystemet som vi har hade det nog blivit kaos.

Problemet är inte, om vi tar Covid-19 och allt som det förorsakat Sverige och hela världen, där allt från undersköterskor, till sjuksköterskor och läkare får slava så de nästan kollapsar. Utan problemet är är de "icke produktiva" inom hela den offentliga sektorn, dvs alla "pappersvändare" och beslutsfattare. Idag finns det kanske inga pappersvändare längre utan de använder väl datorer som alla andra fullt normala människor. Men det är dessa byråkrater och alla regler de infört för alla offentliganställda som jobbar "nere på golvet" som har gjort att skatterna har skjutet i taket. Både alla offentliganställda inom sjukvården allt från undersköterska till överläkare gör självklart 110% insatser. Men det är deras alla "kontorister" sk beslutsfattare som både sjukhuspersonalen och jag kritiserar.

Jag minns en annan tråd som både du och jag svarade i. Den handlade om "svensk polis" och där jag kritiserade den svenska polisen hårt. Du däremot tog polisen i försvar. Tyvärr tappade jag bort tråden så det blev inget svar från mig utan jag tar bara några fragment ur minnet som jag skulle framfört i den tråden.
I något av alla "polisserier" som går i svensk TV framförde själv polisen klagomål hur de får jobba. Ett ingripande kanske tar 10 minuter... sedan får polisen åka till station och skriva en mycket noggrann redogörelse (rapport) om vad som hänt som kan ta uppåt 1 timma, innan de kan ge sig ut på nya uppdrag. Är inte slöseri med polisresurser så säg?
Likaså om polisen plockar upp ett redlöst fyllo eller overdosed knarkare så MÅSTE polisen agera "taxi" och köra fyllot eller knarkaren till sjukhus. Polisen själva anser att det borde väl finnas någon annan "institution" som kan agera taxi än att uppta polisens värdefulla tid?

Jag kritiserade polisen. Det kanske hade varit bättre att kritisera Rikspolischefen... eller justitieministern... eller S som politiskt regeringsparti!!???


   
SvaraCitera