Aviseringar
Rensa alla

En fråga;


Anzit
Ämnesstartare

Kan man komma in på gymnasiet om man har F i matematik? Jag lider av diskalkily (mattesvårigheter) samt lätt talsvårigheter, pratar för snabbt och "snubblar" över ord (fast det är ju inte viktigt). är utredd av läkare och psykolog och har fått diagnosen diskalkily på papper. Min bror har värre diskalkily än vad jag har samt skrivsvårigheter och han kom in på gymnasiet 2006. Han gick ur 2009 med tillräckligt höga poäng för att kunna gå på högskolan, trots att F:et i matten fanns där hela tiden..
Så, finns det hopp för mig eller är det kört?
är grymt orolig, så jag tänkte höra med er vad ni tror. 🙂 


   
Citera

Polaren kom inte in när vi började utan fick gå iv ett år för att läsa upp betyget för att sedan söka sig vidare 


   
SvaraCitera

Absolut! det kan du beroende på vilket program du väljer. men jag antar att de flesta gymnasieskolor kräver minst godkänt i de kärnämne som man läser (matte,svenska,engelska) 
Prata med en syv och fråga henne om mer information angående "kraven" för att söka sig in.


   
SvaraCitera

Igenom skolverkets "nya" 2011 fastställning så finns det stora skillnader mellan 2006 och nu. Det är allt för mycket att ta reda på för oss om det inte finns mer specifikt. Då det kan skilja på skolor, program, diagnoser, kurser osv... så det bästa vore att kontakta någon kunnig på Skolverket eller dylikt, kanske enklast vore SYV på din skola?
    Men jag tror absolut att man ska kunna det, några ifrån min klass fick börja men de var tvungna att gå på extra lektioner som de inte hade klarat ifrån grundskolan, ex Mattematik.

Anzit:
Kan man komma in på gymnasiet om man har F i matematik? Jag lider av diskalkily (mattesvårigheter) samt lätt talsvårigheter, pratar för snabbt och "snubblar" över ord (fast det är ju inte viktigt). är utredd av läkare och psykolog och har fått diagnosen diskalkily på papper. Min bror har värre diskalkily än vad jag har samt skrivsvårigheter och han kom in på gymnasiet 2006. Han gick ur 2009 med tillräckligt höga poäng för att kunna gå på högskolan, trots att F:et i matten fanns där hela tiden..
Så, finns det hopp för mig eller är det kört?
är grymt orolig, så jag tänkte höra med er vad ni tror. 🙂 


   
SvaraCitera