Aviseringar
Rensa alla

En hel människa är en individ som erkänner både sin maskulina och sin feminina sida.


Ämnesstartare

Vissa individer har mer maskulinitet och mindre femininitet i sig, vissa har mer av en balans, och andra kan ha mycket mer femininitet än maskulinitet. Det är fakta vi har nu. Män tenderar att vara mer maskulina i sitt beteende (maskulinitet/femininitet - ca 70/30) och kvinnor mer feminina (ca 30/70). Något jag absolut inte tror på är total maskulinitet eller total femininitet i en individ. De som tror så om sig själva förnekar antingen en del av sin maskulinitet eller en del av sin femininitet. Det brukar uttrycka sig i ett desperat sökande efter en partner som är raka motsatsen för att sökaren ska kunna känna sig "hel".

Vidare tror jag att samhället har en stor påverkan på vilken del som förstärks, men samhället har aldrig en total påverkan. Generna spelar en roll, för vissa en mindre roll, för andra en avgörande roll. Personligen tror jag att samhället på sin topp kan bidra till en mänsklig population där 80-90% av individerna har en fördelning av maskulinitet/femininitet i sig som är 50/50. Resten kommer behålla sin mer maskulina eller mer feminina sida beroende på sitt biologiska kön.

Så, nu var det klart. Kan vi nu lägga ner genustjafset i framtiden? Snälla säg ja. [y]


   
Citera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Ja, jag håller med Razorblade. (Du röstade på detta alternativ)

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Ja, jag håller med Razorblade. (Du röstade på detta alternativ)

Klart jag håller med Razor. Inre konflikter är inte bra. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Nej, jag håller inte med Razorblade. (Du röstade på detta alternativ)

Stor djäfvla laddning tjurfekalier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad spelar det för roll. Orkar inte med genusgrejer ändå, nästan alla människor är vidriga horor ändå, så vad tjänar det till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Stor djäfvla laddning tjurfekalier.

Vad yrar du om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Orkar inte med genusgrejer ändå, nästan alla människor är vidriga horor ändå, så vad tjänar det till.

Då var vi äntligen på samma sida...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar choklad 🙂


   
SvaraCitera

Fakta? Det är ju bara ord, hittepåbenämningar.
Feminint/maskulint är ju också bara placerat på det som uppfattats typiskt kvinnligt/manligt, och alltså ingen sanning eller fakta i det. Rosa är inte feminint, matlagning har inget kön, och att kvinnor skulle vara ljuva är ju bara en slump i sammanhanget. Mycket av detta är ju kulturellt bundet, kvinnor skulle vara si och män skulle vara så, och det som kvinnor gjort i århundanden blev feminint och det män gjort samma tid maskulint. Inte så mycket mer än så till det. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl svårt att säga hur pass maskulin respektive feminin man är eftersom det inte finns några exakta bestämmelser för vad som är feminint och maskulint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förstår inte tjafset kulturer och normativ kommer och går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Vad yrar du om?

Människor är inte "feminina" eller "maskulina" alls utom rent biologiskt, och knappt där. Som Overdose säger är det ett kulturellt påhitt för att överdeifferentiera, till stor del patriarkalt dylikt till råga på allt. Ditt resonemang är ungefär lika analytiskt som en påse kulor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Jag gillar choklad 🙂

[wink] Du fattade vad jag menade med tråden. Därför är den i klotter. Jag har helt enkelt fått nog av alla genusdiskussioner så jag ville ha ett avslut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Människor är inte "feminina" eller "maskulina" alls utom rent biologiskt, och knappt där. Som Overdose säger är det ett kulturellt påhitt för att överdeifferentiera, till stor del patriarkalt dylikt till råga på allt. Ditt resonemang är ungefär lika analytiskt som en påse kulor.

Okej min gode herre. Då kanske du kan svara på det som många andra feminister har svårt med. Det här med hur könsroller, oavsett vart du kommer i världen nästan är intakta. Det hemska väst, kontra kanibalkulturer på nya guinea, till andernas höga toppar. Vart vi än vänder oss så har samhällen byggt upp slående lika sociala koder. Lite för lika för att kunna kalla det för en slump enligt mig. Jag tror mycket hade kunnats vinna från feministers sida ifall man kunnat ge svar på denna enkla formeln.


   
SvaraCitera