Aviseringar
Rensa alla

En himmelsk världsregering


Gloria
Ämnesstartare

Föreställ dig att detta är sant. En regering bildas i himmelen. Kungen har varit på jorden och känner till dess problematik och det att vara människa. Han utser medregenter. Dessa är representanter ur alla kön, raser och samhällsklasser. De är väl insatta i ”detta att vara människa” eftersom den själva varit det.

Denna regering tar över makten över jorden. Dess mål är:
1) införa fred på jorden
2) meningsfullt jobb åt alla
3) mat åt alla

Skulle du välkomna denna regering eller inte? Motivera ditt svar!

himmelen och havet.jpg


   
Citera

Gloria:

Skulle du välkomna denna regering

Nej. Att representanterna varit människor betyder inte att de kan leda eller att de förstår världens problem och hur de ska lösas. Vilka är dessa människor? De är ju inte demokratiskt utvalda. Jag vet ingenting om dem. Varför skulle de få leda mig?


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Wickerchair:

Vilka är dessa människor?

Kungen är Jesus Kristus, uppväckt som en ande och sitter nu på Guds högra sida i himmelen. Han har redan besegrat sina fiender i det himmelska och väntar på att ta makten över jorden. (Upp. 12)

Gud som äger jorden och bestämmer över den har själv utvalt Kristi medregenter, "en liten hjord" från mänskligheten (Luk. 12:32)

Demokratin (och alla andra mänskliga styrelseskick) är redan prövad och befunnen otillräcklig.


   
SvaraCitera

Gloria:

Demokratin (och alla andra mänskliga styrelseskick) är redan prövad och befunnen otillräcklig.

Okej, men kommer Jesus lägga upp en hemsida där man kan läsa om representanterna eller hur kommer det fungera? Jag vill ju gärna veta lite om dem. Och hur kommer den här regeringen att fungera rent praktiskt?


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Wickerchair:

läsa om representanterna

Wickerchair:

fungera rent praktiskt?

Det vi behöver veta står i Bibeln, idag tillgänglig för praktiskt taget alla människor. Den mest spridda boken någonsin!

http://www.bibeltemplet.net/bibelnonline
http://www.bibeln.se/
http://www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm
http://www.raamattu.org/


   
SvaraCitera

Jag blev ledsen i ögat när du drog in bibelcitat och Jehovas i det hela. [cry]


   
SvaraCitera

Gloria:

1) införa fred på jorden
2) meningsfullt jobb åt alla
3) mat åt alla

De målen har jag också som en framtida diktator. Blir jag diktator för det? Ack nej! [n]


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Wickerchair: fungera rent praktiskt?

Ondskan på jorden ska besegras (Dan. 2:44)
De döda i "gravarna" uppväcks (Joh. 5:28, 29)
Sjukdomar utrotas (Upp 21:3,4)
Jorden görs till ett paradis under 1000 år ("tusenårsriket") (Upp. 20:2)


   
SvaraCitera

Gloria:

Ondskan på jorden ska besegras

Hur, rent praktiskt?

Gloria:

De döda i "gravarna" uppväcks

Hur, rent praktiskt?

Gloria:

Sjukdomar utrotas

Hur, rent praktiskt?

Gloria:

Jorden görs till ett paradis under 1000 år

Hur, rent praktiskt?


   
SvaraCitera
leafar

Gloria:

Kungen har varit på jorden och känner till dess problematik och det att vara människa.

På vilket sätt gör det honom kapabel att styra jorden och dess invånare. Jag känner också till hur det är att vara människa och jag skulle kunna tänka mig att arbeta mot de mål du satt upp. Men vad hjälper det när jag inte har den ringaste aning om hur det ska genomföras?


   
SvaraCitera

Ja, om det är äkta. Låter som ett falskt ljus, med tanke på att det skulle mer eller mindre ta bort våran fria vilja.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

leafar:

På vilket sätt gör det honom kapabel att styra jorden och dess invånare.

Bra fråga!
Jag rekommenderar dig verkligen att läsa om Jesus i Bibeln och om hans tilltalande egenskaper. Trots att han bara var en vanlig människa hade han fått förmåga från Gud att bota sjuka, uppväcka döda, mätta människor mirakulöst m.m.

Han hade innan han kom till jorden varit en mäktig andlig son till Gud i det himmelska. Han gick med på att födas som en människa "ringare än änglarna". Han gick med på att bli behandlad illa (utsatt för mordförsök redan som späd osv.) och att dö som en simpel brottsling.

Han lärde oss om Gud, hans kärlek och allt han står för.
Betr. maktutövning gav han följande lärdom:

"Då kallade Jesus dem till sig och sa: Jag vet hur makthavarna här i världen förtrycker folk. Den som har makt använder den hänsynslöst.

43Men på det viset får det inte vara bland er. Den som vill vara stor i Guds ögon måste tjäna andra.

44Och den som vill vara den förste måste underordna sig alla andra.

45För inte ens Människosonen är här för att låta sig tjänas, utan för att tjäna och med sitt liv befria många människor ur det ondas våld."
Ur Markus evang. 10:42-45

Jesus fick makt från Gud efter sin uppståndelse:
Matteus 28:19,20

Jesus älskar människorna, liksom Gud också gör:
"Ty så älskade Gud människorna att han utgav sin son..."


   
SvaraCitera

Gloria:

Skulle du välkomna denna regering eller inte? Motivera ditt svar!

Jag skulle misstro denna regering direkt på grund av de orealistiska målen den sätter upp.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Wickerchair:

Ondskan på jorden ska besegras
Hur, rent praktiskt?

Dan. 2:44. Guds rike krossar "alla andra riken".
Upp. 6:2, 19:11. Kungen Jesus Kristus beskrivs rida ut på en vit häst för att besegra ondskan.
Jesus kommer också att fängsla Djävulen och de onda demonerna (Upp. 12).

Wickerchair:

De döda i "gravarna" uppväcks
Hur, rent praktiskt?

Joh. 5:28,29. Jesus kommer att uppväcka "mirakulöst" dem som "sover" i "Dödsriket", till jordiskt liv, de får mänskliga kroppar enligt deras DNA. Jesus visade sin förmåga att uppväcka döda när han var på jorden.

Wickerchair:

Sjukdomar utrotas
Hur, rent praktiskt?

Jesus botade sjuka mirakulöst när han var på jorden. Det kommer han att göra också när tiden är inne.

Wickerchair:

Jorden görs till ett paradis under 1000 år
Hur, rent praktiskt?

Genom Guds rikes vägledning. Anvisningar kommer att ges. Förmodligen kommer människorna att få delta i återuppbyggnaden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Venfort:

Ja, om det är äkta. Låter som ett falskt ljus, med tanke på att det skulle mer eller mindre ta bort våran fria vilja.

Du har också fri vilja att hoppa framför ett tåg, men du kanske inte vill mista ditt liv?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Homunculi:

Jag blev ledsen i ögat när du drog in bibelcitat och Jehovas i det hela. [cry]

Vad skulle göra dig glad då?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 3 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hovnarren:

Jag skulle misstro denna regering direkt på grund av de orealistiska målen den sätter upp.

Ja de kan i dagens värld förefalla orealistiska!
Därför måste man noga undersöka dem, ifall de går att sätta tro till. Missunna dig inte det!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 4 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bacarah:

De målen har jag också som en framtida diktator. Blir jag diktator för det? Ack nej!

Det är inte möjligt för en människa att införa varaktig fred, varken för en diktator eller icke-diktator. Så strunta i att ens försöka... tänka tanken!


   
SvaraCitera

Gloria:

Det är inte möjligt för en människa att införa varaktig fred, varken för en diktator eller icke-diktator. Så strunta i att ens försöka... tänka tanken!

Du misstar dig grundligt då jag inte ens är en människa! [no-no]


   
SvaraCitera