Aviseringar
Rensa alla

En idé för att utveckla sexualundervisningen


time
 time
Ämnesstartare

Nu vet jag inte hur eran sexualundervisning har sett ut - ni får jättegärna berätta om era erfarenheter - men i mitt fall så var den faktiskt pinsamt undermålig. I femman ritade min lärare två streckgubbar på tavlan, sen ritade han ett streck som gick snett uppåt mellan benen på den ena, sen sprang han ut när vi skrattade. Det var typ det. 

I högstadiet gick vi igenom lite grann, men det mesta rörde det biologiska, hur våra könsorgan ser ut inuti och utanpå, och att man ska skydda sig med kondom för att slippa oönskade graviditeter och könssjukdomar. Det var ungefär det. Vi tog inte upp HBT-frågor, vad man ska göra för att faktiskt ha bra sex även vid en tidig debut, och vi tog framförallt inte upp sexualetik, vilket är vad jag vill komma in på.

Min idé är att samla ett gäng roliga och kunniga människor och bygga upp en kurs för högstadieelever, eller till och med årskurs sex, där vi kan ha workshops och samtal med eleverna för att diskutera vad som är "rätt och fel" när det gäller sex. Jag tänker då på till exempel samtycke, kanske att man pratar om att istället för att utgå att sex är fritt fram tills någon säger nej så kan man utgå från att det är nej tills personen säger ja. Såna grejer. 

Vad tycker ni om idéen? Är det här något ni hade velat gå på? Vad hade ni velat ha med för information och vad skulle man kunna göra för pyssel? 


ffljbtw2oyx7xqawmexv.jpg


   
Citera

Bra ide faktiskt


   
SvaraCitera

Om Time skulle hålla i sexualundervisningspyssel hade jag velat gå.


   
SvaraCitera

jag hade veta höra mer hbt-information i min tonåren och barnåldern, så att jag inte gick runt i en illusion om att jag var konstig och onormal.

visste inte ens vad bisexualitet var då. man hade  på riktigt aldrig hört ordet.


   
SvaraCitera

gör man ett nog bra jobb med att motverka skambeläggning av sex så tror jag att folk kommer vara ganska bra på att lära sig mer på egen hand än vad de någonsin kan lära sig på den schemalagda tid som avsätts för det. det är ju så typ alla andra skolämnen funkar.

bara en tanke.


   
SvaraCitera

Har för mig fokus låg på preventivmedel, de snackade aldrig om själva sexet i sig, nu var jag iofs inte med på alla lektioner, men men 


   
SvaraCitera

Låter jättebra. Och så kan dom få lära sig nya ställningar och tekniker och sådant och praktisera. Jag tycker precis som Time.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Gasolinerainbow: Och så kan dom få lära sig nya ställningar och tekniker och sådant och praktisera. Jag tycker precis som Time.

Nu har jag dock verkligen inte föreslagit att elever ska praktisera ställningar i skolan och det tror jag inte att någon elev vill heller. Dra inte in mig i den funderingen.


   
SvaraCitera

time: Nu har jag dock verkligen inte föreslagit att elever ska praktisera ställningar i skolan och det tror jag inte att någon elev vill heller. Dra inte in mig i den funderingen.

Oj nu blandade jag visst in mina fantasier i det här. Jag har lite svårt att hålla dem borta ibland här.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Oj nu blandade jag visst in mina fantasier i det här. Jag har lite svårt att hålla dem borta ibland här.

Handlar dina fantasier om att se tolvåringar testa sexställningar i praktiken?


   
SvaraCitera

ja! tycker detta är en sjukt bra idé! Nu gick jag ju på en kristen skola tidigare så mina erfarenheter kanske inte är "normen", vi pratade inte så mkt mer om avvikande sexualiteter än att homosexualitet är fel, typ. Ang det biologiska kommer jag inte ihåg ngt annat än att vi såg en dokumentär om attraktion mellan två människor av motsatta kön. Var ganska intressant det där med t-shirtarna och killarna som sa ja till sex 100% mer ggr än tjejerna och så. Men väldigt väldigt heteronormativt och inget fokus alls på just sex och de frågorna man faktiskt hade. Fick inte ens lära mig om p-piller eller andra alternativ för tjejer. Kondom nämndes väl nångng i förbifarten. 


   
SvaraCitera

time: Handlar dina fantasier om att se tolvåringar testa sexställningar i praktiken?

Oj, är de bara 12 år!!! Förvirrad Men ska de verkligen ha sexualundervisning i den åldern? Jag tror de kan ta skada av det. De kanske blir chockade. Du skulle inte känna dig obekväm att prata sex med 12-åringar? Är de inte iden åldern att de fortfarande badar nakna på allmänna badplatser då?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Oj, är de bara 12 år!!! Förvirrad Men ska de verkligen ha sexualundervisning i den åldern? Jag tror de kan ta skada av det. De kanske blir chockade. Du skulle inte känna dig obekväm att prata sex med 12-åringar? Är de inte iden åldern att de fortfarande badar nakna på allmänna badplatser då?

Ja, jag tror det är viktigt att börja peta i det redan i sexan, eller åtminstone när man kan anta att elever i klasserna börjar komma in i puberteten, vilket jag tänker mig är från ungefär 12, även om det är tidigt, men ju tidigare vi kan snacka med unga om att onani, homosexualitet, bisexualitet är okej och att de inte är ensamma ju tidigare kan vi ju hjälpa folk att förstå att de inte behöver känna sig vilsna eller förvirrade i sin nyupptäckta sexualitet.


   
SvaraCitera

time: Min idé är att samla ett gäng roliga och kunniga människor och bygga upp en kurs för högstadieelever, eller till och med årskurs sex, där vi kan ha workshops och samtal med eleverna för att diskutera vad som är "rätt och fel" när det gäller sex.

Jag är gärna med och hjälper till.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:

Jag är gärna med och hjälper till.

Du får ta och lämna Sverige då!


   
SvaraCitera