Aviseringar
Rensa alla

en jord utan religion


Ämnesstartare

Hur hade världen sett ut utan religion?


   
Citera

skulle inte förvåna mig om ännu fler människor var lite smådeppiga då de inte kunde se meningen med livet. tror vi hade haft samma förtryck etc, som idag beror på religion, man hade bara skyllt det på något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
skulle inte förvåna mig om ännu fler människor var lite smådeppiga då de inte kunde se meningen med livet. tror vi hade haft samma förtryck etc, som idag beror på religion, man hade bara skyllt det på något annat.

this^
även fast jag är emot religion och avskyr allt som har med med religiösa regler att göra så tror jag att världen hade mått sämre utan religion, och att mer problem hade uppstått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur skulle det vara istället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

folk hade lagt det fokuset på något annat istället, med samma följder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj va många smarta inlägg i den här tråden

jag är imponerad av er. ni har rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Om Gud är död, är allting tillåtet" som Sartre sade.

Jävligt svår frågeställning. Får se om man återkommer senare när man klurat ihop något!


   
SvaraCitera

människan hade varit något annat än vad hon är idag i alla fall det är ett som är säkert. antagligen kanske från grunden, då jag är övertygad om att den idé som skapar religion som meningsbyggande/-sökande mekanism från början är djupt mänsklig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror det hade uppkommit något annat som gav svar till de människor som behövde. Det behovet försvinner inte för att religion gör det. 


   
SvaraCitera

jag tror att människor alltid söker svar, så det skulle uppstå någon slags religion hos en del folkslag ändå som svar på varför vi lever. det är lite som med hur skulle världen se ut utan pengar-frågan. vi kommer alltid vilja byta saker (det är omjöligt att bara ge bort eller dela helt och hållet) och därför kommer vi också vilja hitta något som alltid har samma värde.


   
SvaraCitera

honolulu: därför kommer vi också vilja hitta något som alltid har samma värde.

det har ju inte pngar Galen


   
SvaraCitera

internet:

det har ju inte pngar Galen

tänkte skriva mer eller mindre inom parentes men orkade inte va övertydlig...... :pPP men ja, något stabilt hittepå i alla fall, om jag vill sälja mina får vill jag inte behöva tänka på hur många kossor eller kycklingar jag ska få för dem.


   
SvaraCitera

honolulu: men ja, något stabilt hittepå

gud Galen

honolulu: om jag vill sälja mina får vill jag inte behöva tänka på hur många kossor eller kycklingar jag ska få för dem.

läste nånstans om att byteshandel inte va sån heller utan mer som tjänstebyten


   
SvaraCitera
sincan

Folk utan vettiga argument hade inte haft citat att copy-pastea under diskussioner.


   
SvaraCitera

internet: läste nånstans om att byteshandel inte va sån heller utan mer som tjänstebyten

meaning? man behöver ju fortfarande nåt att utgå från


   
SvaraCitera