Aviseringar
Rensa alla

eN komPlicerad sak jag fuNderat på ett tag nu (Varning: tråden kan innehålla obehagliga kÄnslor, känsliga trådlÄsare undanbed


Ämnesstartare

vad säger alla där ute om program som "D Okända" och liknande program. när d är såna konkreta bevis som den kvinnan som la in ett kors i garderoben och sen var d sönder när hon kollade. och sen la hon in d igen och då var den jättesönder när hon kollade. asså d va spruckit i massa bitar. och alla saker som händer osv.

D människorna som ställer upp i det programert måste väl mena allvar? Eller tror ni att de gråter och är rädda pch tilllochmed flyttar pga ingenting?

D känns inte som att d kan vara så att d bara låtsas för att göra et bra underhållningsprogram.

Och dessutom alla psysic challenge program. Ni vet d programmet med medium?

Asså dom får typ en grej och sen ska dom typ berätta vad d känner när de får grejen och då är d tillexempel en kruka som blivit krossade i ett krig eller nått. Så var d så jättehemskt så att fd soldater står och gråter.
Å d va jättekonstigt för den ena kvinnan kunde berätta med många detaljer hur det var och så.

Detta skrämmer mig

Vad tycker/tänker ni om detta? Vill ha svar vare sig ni är ateister eller troende. Ni som tror på Guden/gudar tror ni att detta är andar som hamnat lite vilse ?

För medium:en säger ju att d är själar som inte riktigt kunnat ta sig över till den andra sidan.

Ja, som sagt: D här skrämmer mig, d är tom så att d rubbar min "tro" lite.

Dold text: Kan nånn snäll persona komma med bevis och källa på att alla dessa program bara är fake?

jag mår illa, kan inte tänka på d. så obehagligt är d.

endast seriösa svar thank you =)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

NEMO:

D

DE! människa. DE!!! eller dem.

NEMO:

Dold text: Kan nånn snäll persona komma med bevis och källa på att alla dessa program bara är fake?

Du ser inte världen, du ser din hjärnas bild av världen. Allt du känner, är nervbanor i den hjärna som bearbetar intrycken utifrån. Därför
* Behöver information inte stämma
* Kan du manipuleras till att se världen på olika sätt och tycka olika.

Det förklar bl.a varför
folk som inte tror på det hela alls, inte upplever någonting, såvida inte de blir rädda och börjar acceptera möjligheten.

Man kan lätt få för sig saker. Enkla saker som att ens bästa vän egentligen hatar en, eller att det var någon/något som just rörde vid en. Hjärnan skapar bilden av ett hot, för att hantera sin rädsla och ha något att fly från S.k andeutdrivare, kan därefter ge din hjärna bilden av att spöket är borta, efter att ha drivit ut dem. Då försvinner spöket.

Det här är så naturligt, så att nästan alla varit med om det någon gång i sitt liv. Att de sett något som inte fanns där, att de hört ljud som inte någon annan hört. Speciellt mörker kan få en att trigga sådana saker - det är hjärnans sätt att skydda sig från hot. Det rör sig om rovdjursinstinkter från långt, långt bak.

So, tro inte att saker måste vara vad de ser ut att vara. För oss som behärskar manipulation, NLP, cold reading, dylikt är det väldigt enkelt att skapa illusioner.


   
SvaraCitera

Det är bara bluff och båg. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Du ser inte världen, du ser din hjärnas bild av världen. Allt du känner, är nervbanor i den hjärna som bearbetar intrycken utifrån. Därför
* Behöver information inte stämma
* Kan du manipuleras till att se världen på olika sätt och tycka olika.

Tack!!! Men hur förklarar du medium? De vet ingenting och får en sak i händerna och sedan kan de berätta om en speciell händelse som den saken varit i fokus inom. Och spådamer etc?
Och korset? När de gör konkreta saker? För jag kan förstå att man kan inbilla sig, men det är just det jag tycker är så obehagligt, när det "finns bevis".

Och för att ta ett exempel. Det var två systrar som bodde tillsammans i någon form av radhus. Och i stort sett varje gång de kom hem såg de ett mansansikte i fönstret. De hade inte berättat detta för någon. Men sedan upptäckte de hur en pojke i 9 års åldern hela tiden brukade skynda sig att ställa cykeln i cykelstället (som låg precis vid deras hus) och sedan springa därifrån. De frågade sedan honom varför han gjorde det och då berättade han att en man alltid stod och stirrade på honom i fönstret.
Hur kan detta vara inbillning? Varför skulle just samma inbillning drabba alla tre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

De vet ingenting och får en sak i händerna och sedan kan de berätta om en speciell händelse som den saken varit i fokus inom. Och spådamer etc?

Olika tekniker, bl.a Cold reading, som handlar mer om att få andra att tro att det man säger är rätt, än att det är rätt.

Suggestering

Se hjärnstorm (finns på svt's arkiv tills 5 april) som tar upp mycket tekniker för att lura din hjärna, samt "Konsten att läsa tankar" samt NLP(neuro lingvistisk programmering) sådan litteratur. Fast det tror jag inte du orkar [party]


   
SvaraCitera

jävlar vad hemskt jobbigt du skriver , kan du inte snälla skriva ut alla orden nästa gång?.

Tror allt är fejk.


   
SvaraCitera

dinga:

Tror allt är fejk.


   
SvaraCitera

Jag utesluter inte idéen, att man kan uppnå en högre nivå av medvetenhet och få kontakt med andra plan. Har inget skäl till att tro eller inte tro på det. Dock tvivlar jag på att programmet är äkta.


   
SvaraCitera
talrik

NEMO:

jag mår illa, kan inte tänka på d. så obehagligt är d.

fattar varför du har blondinbella som avatar.. serri, det är itne på riktigt tjejen, inte alls. ALLT är för att underhålla. ALLT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

endast seriösa svar thank you =)

Svårt att ta texten seriöst när du skriver som en 5-åring...


   
SvaraCitera

NEMO:

Kan nånn snäll persona komma med bevis och källa på att alla dessa program bara är fake?

Här har du förklaringar till vad dom pysslar med i sånna program och lite annat:
​​Intervju med Derren Brown av Richard Dawkins på youtube, 6 delar

Derren Brown är magiker/illusionist/mentalist

Richard Dawkins är en skeptiker av det mesta som är orimligt eller ologiskt i dagens samhälle.

Två andra relevanta länkar om tekniker som personer i dessa program använder sig av, ibland ena, ibland andra och ibland båda.
Cold Reading
Hot Reading


   
SvaraCitera

det är som att säga att man ska ta fram bevis på att religion är fejk... För det har aldirg funnits bevis på att det någongång hänt. Hade Harry Potter skrivits för 2000 år sedan hade han varit våran "gud" haha [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dead-Inside:

Richard Dawkins

tack för länkarna[love]

Dead-Inside:

Richard Dawkins

han är så bra. håller på att läsa en av hans böcker just nu. love it[love]

lejonmamman:

Svårt att ta texten seriöst när du skriver som en 5-åring...

nej jag skriver inte som en 5 åring

talrik:

fattar varför du har blondinbella som avatar.. serri, det är itne på riktigt tjejen, inte alls. ALLT är för att underhålla. ALLT!

måste du tvunget dra in blondinbella i allt?

Samichlaus:

Har inget skäl till att tro eller inte tro på det

utveckla

dinga:

jävlar vad hemskt jobbigt du skriver , kan du inte snälla skriva ut alla orden nästa gång?.

tråkigt för dig

Anarkandi:

. Fast det tror jag inte du orkar

jo, såklart jag orkar! (kanske) tack, va fin du va' [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dinga:

Harry Potter skrivits för 2000 år sedan hade han varit våran "gud" haha

"En epoks religion är nästa epoks litterära underhållning" - Ralp Waldo Emerson


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

h*


   
SvaraCitera