Aviseringar
Rensa alla

En låt gjort av mig.


Gustavp94:

Skit samma.


   
SvaraCitera

Önskan om storhet mörkar sinnet
förtär sinnena och döljer signalerna
som vi alla är menade att känna igen
Frälsande nåd åsidosatt
varaktiga löften om att slutet aldrig skall komma

Vi lever i en tid när allting verkar förlorat
Men tiden skall komma då vi blickar tillbaka på oss själva och våra känslor
Omfamna tomheten än närmre
Utplåna dina tvivel när du ger upp allting

Vi besitter kraften
Om allt detta skulle falla isär
Att förbättra villkoren för att ändra världen
För att nå den bortersta stjärnan
Skulle vi tiga
Om rädsla skulle vinna våra hjärtan
Så är våra liv är bortom frälsning
Innan vi kan nå den bortersta stjärnan

Klarvaken i en värld som sover
Varaktiga tankar, varaktiga händelser
Kunskapen om vad som skall komma
från en tid då allting verkar förlorat
från en död man till en värld
utan återhållsamhet och utan rädsla

Vi besitter kraften
Om allt detta skulle falla isär
Att förbättra villkoren för att ändra världen
För att nå den bortersta stjärnan
Skulle vi tiga
Om rädsla skulle vinna våra hjärtan
Så är våra liv är bortom frälsning
Innan vi kan nå den bortersta stjärnan

Om vi faller och går sönder
Så kan inte alla tårar i världen
göra oss hela igen

Vi besitter kraften
Om allt detta skulle falla isär
Att förbättra villkoren för att ändra världen
För att nå den bortersta stjärnan
Skulle vi tiga
Om rädsla skulle vinna våra hjärtan
Så är våra liv är bortom frälsning
Innan vi kan nå den bortersta stjärnan

[party]


   
SvaraCitera

komplicerad:

känner att det redan existerar låtar med samma budskap.

typ långt över hälften av världens musik


   
SvaraCitera

Modula:

bortersta stjärnan

Pretantiöst 2.0


   
SvaraCitera

tevepro:

Pretantiöst 2.0

Skyll inte på min dåliga översättning. 🙁


   
SvaraCitera

komplicerad:

känner att det redan existerar låtar med samma budskap.

För det är ju sjukt lätt att skriva en låt om något INGEN skrivit om innan..


   
SvaraCitera

Tornapart:

För det är ju sjukt lätt att skriva en låt om något INGEN skrivit om innan..

ingen har någonsin gjort en låt om vattnet som rinner igenom min kropp.

Hade jag kunnat ta del av hans konstverk och talang/talanger i verkligheten hade jag nog uppmuntrat honom till att söka uppmärksamhet men tänker fan inte uppskatta någon random text på internet när jag dagligen finner minst 1000 om jag letar.
Vill gärna se ett videoklipp eller dylikt för att kunna skriva något i stil med "Du har talang!".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle inte lyssna .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Din engelska är inte tillräckligt bra för att skriva engelskspråkiga låttexter. Det blir weird.

Skriv på svenska istället och skriv på engelska om ett gäng år när du kan hantera språket bättre.

Det är min seriösa och konstruktiva kritik så bli inte tjurig.


   
SvaraCitera

komplicerad:

om text på internet när jag dagligen finner minst 1000 om jag letar.
Vill gärna se ett videoklipp eller dylikt för att kunna skriva något i stil med "Du har talang!".

Absolut, det är ett väldigt vanligt ämne. Men eftersom du säger att det "existerar låtar med samma budskap" så framstår det som att alla bra låttexter som skrevs inte skulle ha något gemensamt. Självklart finns det för få ämnen att skriva om och för många låtskrivare för att detta skulle kunna hända.

komplicerad:

ingen har någonsin gjort en låt om vattnet som rinner igenom min kropp.

Och om du vill att man ska skriva sådana här flummiga texter, om vi nu snackar budskap, så håller inte ditt argument. För om man skriver mer "random" texter så gör man ju det just för att göra det. Plötsligt skriver alla dessa texter med samma budskap.

Jag tror verkligen inte att, i alla fall jag, skulle uppskatta denna texten mer om det handlat om "komplicerads vatten som rinner genom hennes kropp".

Men om du nu har ett faktiskt budskap med att det rinner vatten genom din kropp så, go ahead. Men om trådskaparen gjort det vore det bara random och därmed sakna budskap.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Skriv på svenska istället och skriv på engelska om ett gäng år när du kan hantera språket bättre.

This.


   
SvaraCitera

Tornapart:

Men eftersom du säger att det "existerar låtar med samma budskap" så framstår det som att alla bra låttexter som skrevs inte skulle ha något gemensamt.

Jag förstår att det framstår på ett visst sätt men jag finner inget, i mitt yttrande, som inkorrekt.

Tornapart:

Och om du vill att man ska skriva sådana här flummiga texter

Har inte sagt att man ska göra det men det finns låtar med 0 budskap som är stimulerande för öronen. Jag värderar texten samt musiken ungefär lika mycket men jag tycker att om musiken i sig är djävligt bra så spelar texten en mindre roll, i en sådan situation är texten endast ett plus (om den finner mig i smaken dvs).

Är väl medveten om att det existerar människor som värderar låttexten betydligt mycket mer än själva musiken men det hör inte hit & jag insåg just att jag håller på att överanalysera därav hoppa ifrån ämnet, as usual.

Tornapart:

Jag tror verkligen inte att, i alla fall jag, skulle uppskatta denna texten mer om det handlat om "komplicerads vatten som rinner genom hennes kropp".

Jag tog det som ett exempel. Med det simpla & usla exemplet ville jag motbevisa dig - man kan göra en låttext av exakt vad som helst.
Man kan diskutera exakt vad som helst så varför inte kunna skriva texter om vad som helst?
Kom just på att du aldrig nämnde att det ej går men att du nämnde att det är svårt och även där argumenterar jag emot dig: Människors kreativitet är på helt olika nivåer, det som är lätt för den ena är supersvårt för den andra.
Det är jag ganska säker på att du håller med om.

Tornapart:

Men om du nu har ett faktiskt budskap med att det rinner vatten genom din kropp så

Man kan göra en "fakta-låt" om hur kroppen fungerar, eller har jag fel?
Det finns symfonier som är mer än 15 minuter långa, sätt in lite poesi & biologi där emellan och där har du din låt - fakta-låt eller vad man nu vill kalla det.
En ny musikstil, haha.

Tornapart:

Men om trådskaparen gjort det vore det bara random och därmed sakna budskap.

Finns målningar som är vackra men som saknar budskap.
En målning och en låt är inte samma sak, visst, men ändå: Det är fortfarande konst och konst framkommer i olika former och på olika sätt. Alla är vi ändå olika.

Ursäkta den enorma textmassan[cute]


   
SvaraCitera

komplicerad:

Är väl medveten om att det existerar människor som värderar låttexten betydligt mycket mer än själva musiken men det hör inte hit & jag insåg just att jag håller på att

Ja, men han postade faktiskt en låt-text på internet. Han sa inte hur ackorden skulle spelas eller visade någon slags melodi?

Det kanske var så att melodin var fantastisk, men det vet vi inte. Därför bedömer vi det vi kan, vilket är texten, som är dålig.


   
SvaraCitera

tevepro:

Det kanske var så att melodin var fantastisk, men det vet vi inte. Därför bedömer vi det vi kan, vilket är texten, som är dålig.

Vet du ens vilken sida jag är på?[tired]

Jag har aldrig sagt att texten var bra.
Helt ärligt, jag har inte ens läst hela.
Läste bara första stycket och kommenterade därefter.


   
SvaraCitera

komplicerad:

Vet du ens vilken sida jag är på?[tired]

Jag har aldrig sagt att texten var bra.
Helt ärligt, jag har inte ens läst hela.
Läste bara första stycket och kommenterade därefter.

Ok.. Det verkade som om du försvarade den.


   
SvaraCitera