Aviseringar
Rensa alla

en mattekluring (request av tickstart)


Ämnesstartare

tickstart ville ha en mattekluring. denna tog mig en eftermiddag att lösa så jag slänger upp den här på um o se om ni kan slå det:

vi har i ett koordinatsystem två räta linjer. bestäm med riktningskoffficienterna ett uttryck som du kan beräkna vinkeln (i grader) mellan dessa räta linjer.

härled sedan subtraktionssatsen för tangens

har ni inte lyckats lösa den inom ett par dagar kommer jag ge en ledtråd och dröjer det en vecka så visar jag svaret själv.

kom igen um!!!

Dold text: denna tråd är en hyllningstråd till alla matte-A; vad är x i ekv 3x=6 och bör därför klistras

ÄNDRAT 2009-10-11 00:45

ÄNDRAT 2009-10-11 00:46
EDIT: som i tråden framgått: subtraktionssatsen =

tan(x-y) = (tan x - tan y) / (1+ tan x * tan y)


   
Citera
Ämnesstartare

error


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tickstart:

gogogogo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

35


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

35

inkorrekt, vi söker en ekvation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

gogogogo

Hm få se..


   
SvaraCitera

Gör en ny där det inte krävs att man håller på å skriver ekvationer... det är inte svårt men det är ingen kluring, bara pain in the ass :>.

Ta nån typ där man måste tänka sen ba.. Ahaaa såhär!!

Inte typ sitta och härleda ekvationer och rita upp komplexa talplan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roslagsvatten AB:

inkorrekt, vi söker en ekvation

Är inte tillräckligt lärd inom matematik för att ens begripa vad frågan är [smile]


   
SvaraCitera

Eftersom du inte nämner det och du snackar om vinkeln mellan de två linjerna antar jag att du menar att båda går igenom origo.


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

härled sedan subtraktionssatsen för tangens

Det där betyder inget...

Elaborera frågan -.-


   
SvaraCitera

Pang khracss boom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Travellinman:

Gör en ny där det inte krävs att man håller på å skriver ekvationer... det är inte svårt men det är ingen kluring, bara pain in the ass :>.

alla matematiska uträkningar är ekvationer. kanske inte funktioner men ska det går ju inte att tillämpa på det här då det är ekvationen vi söker. talet är inte alls mkt att skriva utan går att lösa på max 10 rader.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Travellinman:

Det där betyder inget...

Elaborera frågan -.-

tvärtom, denna fråga var min redovisningsuppgift i gymnasiet.


   
SvaraCitera

m/n


   
SvaraCitera

Nvm det jag skrev innan, missuppfatta frågan, "härled sedan subtraktionssatsen för tangens"

Är rätt.


   
SvaraCitera