Aviseringar
Rensa alla

En nära vän har problem:(


Ämnesstartare

Jag har en vän (en tjej) som är riktigt depprimerad. Hon har det inte bra; hennes föräldrar skiter i henne hon vill inte bo tillsammans med de. Hon är extremt deppas, har haft ett jävligt elakt liv.
Hon har hjälp från psykologer men det hjälper inte. Hon har varit nära själmord MÅNGA gånger. Men hon kan inte klara det här själv.

Va fan kan jag göra?


   
Citera
Vision

Är i samma sits som du ungefär [sad] Min kompis är sjukt deprimerad och kommer så gott som aldrig till skolan och ibland stänger hon hon bara av sin mobil och allting och bara total isolerar sig ifrån omvärlden.

Men visa att du finns där för henne. Lyssna på det hon har att säga och försök helt enkelt bara att stötta henne. Finns inte så mycket mer att göra, I guess..


   
SvaraCitera
Vision

Sen så tror jag du ska kan försöka få henne glad, ta med henne ut på roliga grejer och få henne på andra tankar en liten stund åtminstonde. [smile] Tvinga henne inte att berätta saker hon inte vill. Låt det ta tid osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det har jag gjort ett tag och jag tror det e det ända. det är sjukt att inte kunna göra nåt..=(
Jag har funderat på allt jag vet inte vad jag ska göra
tack för hjälpen nu vet jag iaf att jag inte gör fel=)


   
SvaraCitera
Vision

Jo, jag vet, man känner sig liksom så hjälplös, men jag vet inte vad man annars kan göra [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exakt[sad]
hoppas att det blir bättre för dig (din kompis) i alla fall


   
SvaraCitera

linus_en95:

hennes föräldrar skiter i henne

Bra mycket bättre än skiter "på" henne![party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ett liknande problem som er. Har en kompis som dricker väldigt mycket pga att han har dålig självkänsla. Utåt sett så fungerar han förhållandevis normalt, men man känner av att det är något galet. Det kommer dessutom ut när han är onykter. Ibland är jag rädd att han ska göra något dumt vid dessa stunder.
Jag har på många sätt försökt få honom att förstå att han verkligen ÄR värd något, men det är svårt att övertyga honom om det. Maktlöshet är bara förnamnet av vad man känner. Jag brukar försöka få med honom på roliga grejer vilket han uppskattar för stunden, men likfan så kan han supa ner sig på kvällen efteråt.
Grejen är nog att få dom att förstå att det finns folk som verkligen bryr sig om dom på riktigt. Man kan skicka sms ibland och fråga hur det är, eller visa det på andra sätt. Eller så säger man det rakt ut så som man känner. Det kan bli som en kärleksförklaring fast på vänskapligt vis. Att man berättar hur mycket man gillar personen i fråga.
hur jag ska göra vet jag inte, men hoppas att det ordnar sig för er och era vänner.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera