Aviseringar
Rensa alla

En nyss fyllda 16-årig tjej söker nya vänner! (i Göteborgsområdet)


NiklasW:
Är detta något sjukt troll? Eller någon som försöker lura ungdomar? 

Eller någon som trots allt är legit?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Eller någon som trots allt är legit?

Galna människor isåfall. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Galna människor isåfall. 

På vilket sätt?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

På vilket sätt?

Att som förälder leta vänner åt sin 16-åriga dotter och gå in på ett forum och skriva en kontaktannons åt henne. Det är heelt sjukt. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Att som förälder leta vänner åt sin 16-åriga dotter och gå in på ett forum och skriva en kontaktannons åt henne. Det är heelt sjukt. 

Om ens barn har svårt att hitta vänner själv så skadar det väl inte att man hjälper han eller hon på traven med att hitta vänner? Om man då ska göra det, borde väl ett forum för ungdomar vara ett lämpligt ställe med tanke på att det rör sig om en ungdom?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Om ens barn har svårt att hitta vänner själv så skadar det väl inte att man hjälper han eller hon på traven med att hitta vänner? Om man då ska göra det, borde väl ett forum för ungdomar vara ett lämpligt ställe med tanke på att det rör sig om en ungdom?

Jag tror nog att det skadar mer än vad det gör nytta. I den åldern måste man skaffa egna vänner alternativt lära sig att göra det. Det går inte att ens föräldrar springer runt och letar vänner till en och sedan slänger fram de potentiella personerna framför en och tror att det ska uppstå kemi och att personerna ska tycka om varandra. Ett helt onaturligt och extremt krystat sätt att skaffa vänner på som inte fungerar. Helt enkelt en sjuk idé. 


   
SvaraCitera

NiklasW

Du låter ju helt förskräckt. Galen
kan hålla med om att detta är konstigt men "sinnessjukt" och "galna människor" är väl ändå att överdriva lite?


   
SvaraCitera

schim:
Om han har social fobi är inte det bästa att föräldrarna kommer med någon "titta här vi har skaffat en kompis åt dig :-D"

+1


   
SvaraCitera

presidente:

Du låter ju helt förskräckt. Galen
kan hålla med om att detta är konstigt men "sinnessjukt" och "galna människor" är väl ändå att överdriva lite?

Haha, nej asså seriöst. Föräldrarna går ut på internet för att leta vänner till sin 16-åriga dotter med en beskrivning över dottern som liknar en kontaktannons. Sedan har de tänkt att den potentiella vännen de hittat ska träffa dottern tillsammans med respektives föräldrar för att de ska kunna "checka av varandra utan press." Dottern som alltså fått en vän placerad framför sig som föräldrarna hittat åt henne på internet ska alltså checka av främlingen utan press.

Top 5 på de mest sjuka saker jag läst på internet. Definitivt. Jag är chockad. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Jag tror nog att det skadar mer än vad det gör nytta. I den åldern måste man skaffa egna vänner alternativt lära sig att göra det. Det går inte att ens föräldrar springer runt och letar vänner till en och sedan slänger fram de potentiella personerna framför en och tror att det ska uppstå kemi och att personerna ska tycka om varandra. Ett helt onaturligt och extremt krystat sätt att skaffa vänner på som inte fungerar. Helt enkelt en sjuk idé. 

Det kanske inte är den mest optimala lösningen på alla sätt, men som förälder vill man ju hjälpa till och jag tycker inte att man ska kallas för vare sig galen eller sinnessjuk för det.

Utöver det så är det ju ändå upp till henne att faktiskt lära känna eventuella personer som skulle kontakta föräldrarna. Hon blir inte tvingad att umgås med dem och kemin måste fortfarande finnas där, det ända föräldrarna faktiskt hjälper med är att ta första steget. Och när man väl lär känna nya personer och inser att det faktiskt inte är så farligt så kan det bli enklare att själv ta kontakt med främmande personer.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Det kanske inte är den mest optimala lösningen på alla sätt, men som förälder vill man ju hjälpa till och jag tycker inte att man ska kallas för vare sig galen eller sinnessjuk för det.

Utöver det så är det ju ändå upp till henne att faktiskt lära känna eventuella personer som skulle kontakta föräldrarna. Hon blir inte tvingad att umgås med dem och kemin måste fortfarande finnas där, det ända föräldrarna faktiskt hjälper med är att ta första steget. Och när man väl lär känna nya personer och inser att det faktiskt inte är så farligt så kan det bli enklare att själv ta kontakt med främmande personer.

Vill hitta vänner så kan man göra det själv. Vill man hitta vänner på internet kan man själv skriva och fråga. Med största sannolikhet har detta därför gjorts över dotterns huvud och av föräldrar med 0 inlevelseförmåga. Både vad gäller dottern och troligtvis också hur vänskapsrelationer byggs och fungerar i den åldern. Har man social fobi, vilket naturligtvis ska tas på allvar, blir det definitivt inte bättre av att ens föräldrar springer runt på nätet och skriver kontaktannonser åt en för att leta efter vänner. Vänner måste man hitta själv. Har man social fobi som står i vägen måste man arbeta med detta. Att föräldrar går in på nätet för att leta vänner åt sin 16-åriga dotter är och förblir sjukt. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Vill hitta vänner så kan man göra det själv. Vill man hitta vänner på internet kan man själv skriva och fråga. Med största sannolikhet har detta därför gjorts över dotterns huvud och av föräldrar med 0 inlevelseförmåga.

Ingen av oss har insikt i deras situation, så det vore lite fel att anklaga föräldrarna för att ha dålig insikt. Vem vet, dottern kanske själv har uttryckt att hon vill hitta fler vänner, men inte tagit initiativet själv?

NiklasW: Har man social fobi, vilket naturligtvis ska tas på allvar, blir det definitivt inte bättre av att ens föräldrar springer runt på nätet och skriver kontaktannonser åt en för att leta efter vänner. Vänner måste man hitta själv. Har man social fobi som står i vägen måste man arbeta med detta. Att föräldrar går in på nätet för att leta vänner åt sin 16-åriga dotter är och förblir sjukt. 

Exakt hur de träffas tycker jag är mer eller mindre irrelevant. Det viktigaste tycker jag är att hon får träffa nya personer som hon trivs bra med. Visserligen är det viktigt att hon lär sig hitta vänner själv, men det här skulle kunna vara ett steg på vägen i och med att hon trots allt får öva på att lära känna främlingar.

Jag säger inte att det här skulle lösa alla problem eller att hon inte ska göra någonting själv, men jag förstår inte riktigt vad som skulle kunna gå snett


   
SvaraCitera

Jag är för gammal (21 bast) men hon låter jättetrevlig synd att hon ej var äldre då vi har liknande intressen och diagnoser. Fint att ni gör detta för henne.

Vill hon bara prata med någon som har socialfobi (eller jag har GAD som är tydligast i sociala situationer, men typ socialfobi) och ventilera lite så kan jag ställa upp, spelar ingen roll om hon bara vill stirra ned helt tyst i sitt kaffe över en fika medan jag delar med mig. Men som sagt, jag är lite för gammal för att bli hennes polare, däremot kanske någon form av mentor kring socialfobi.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: Ingen av oss har insikt i deras situation, så det vore lite fel att anklaga föräldrarna för att ha dålig insikt. Vem vet, dottern kanske själv har uttryckt att hon vill hitta fler vänner, men inte tagit initiativet själv?

Ska man ge sig ut på internet för att leta vänner så ska det göras av en själv, punkt slut. Speciellt när det rör sig om en så pass gammal person. Vill man så gör man det. 


   
SvaraCitera

lol'd irl åt Niklas reaktion.


   
SvaraCitera