Aviseringar
Rensa alla

En rolig funderare.


Älskat henne även fast jag kanske inte gillar de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

du även om du tror att dina barn kommer bli helt perfekta tvingas inse att det inte är så lätt. Man är inte ensam att uppfostra sina barn som förälder, deras omgivning, allt påverkar.

jag håller med dig. är mer insatt i det än vad du tror. men just när det gäller hur man uppfostrar sina barn så måste man ändå ha vissa riktlinjer som man följer och det går inte att komma upp med tomma hot hela tiden, då funkar det inte. sedan ska de såklart lära sig av sina egna misstag också men går det för långt får man visa det. måste alltid finnas en gräns, frågan är ju var man sätter gränsen. sedan är det nog väldigt viktigt också att barnet vet varför man sätter vissa regler, man måste kunna förhandla om det så att barnet får något att säga till om och så att det inte bara känns som en regel utan att det även har en innebörd, på det viset tror jag att risken är större att barnet faktiskt lyder reglerna också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

jag håller med dig. är mer insatt i det än vad du tror. men just när det gäller hur man uppfostrar sina barn så måste man ändå ha vissa riktlinjer som man följer

Självklart. Men när det är fråga om bestrafningar finns det positiva och negativa sätt att bestraffa sina barn. Genom att skälla på dem och bli arg, vilket är den negativa varianten, eller genom att förklara för dem att man inte tycker om när de gör som de gör och att få dem att förstå varför man inte vill att de ska göra det. Sen behöver man ju riktlinjer ibland, jag sympatiserar inte med "laissez-faire" uppfostran direkt,

barn vill att man ska vara delaktiga i deras liv, åtminstone under början av deras uppväxt. Om man sedan inte kan förvalta deras förtroende väl och om de känner att det skadar dem att vara ärliga så lär de undvika att vara det, antar jag.


   
SvaraCitera

Stålull löser det mesta [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska osannolikt. För det första är jag inte säker på om jag ska ha barn, för det andra har jag en (enligt mig) en väldigt bra uppfostringsplan utifall det ändå skulle hända.

Men, om vi ändå skulle leka med tanken så skulle jag låta henne. Jag skulle förmodligen särskilt tala om för henne, och försöka förklara, vad det är för killar hon får om hon spelar dum. Annars skulle jag tillåta henne att klä sig och sminka sig hur hon vill. Även om jag tycker det är fult kan jag ju inte påstå att det är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Om man sedan inte kan förvalta deras förtroende väl och om de känner att det skadar dem att vara ärliga så lär de undvika att vara det, antar jag.

jo jag tror mkt på att just ha de där bandet. att bygga upp en bra självkänsla hos barnen och inte bara bra självförtroende. kort sagt; har man en bra relation till sina föräldrar är chansen mkt större att man lyssnar på dem och kan förhandla och det blir bra för båda parter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

skulle inte hända. min dotter skulle få en bra uppväxt och om hon inte följde mina regler skulle det få konsekvenser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera