Aviseringar
Rensa alla

En tråd om vad ateister och religiösa borde lära sig om varandra.


Bara Ta Allt:

Religion (ateism inkluderat) är något man som individ sysslar med och det ska stanna där. Håll ert löjliga trams borta från både skolan och politik.

kärlek [love]


   
SvaraCitera

Ateister kan lära sig genom att iaktta religiösa (inte nödvändigtvis av de religiösa) att livet blir meningslöst utan identitet och hållpunkter.

Religiösa kan (inte) lära sig att det inte finns någon gud.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

k1337oris:

Öhm, återigen, en? Du får läsa lite mer än en studie för att komma någonstans. Du förstår uppenbarligen inte min kritik alls.

Det gjorde jag, du verkar däremot inte ha läst allting som stod i wiki-artikeln då alla studierna som refereras i den säger olika (förutom de kring IQ), och verkar peka på att det inte alls finns ett samband mellan religion och intelligens. Normalt sätt hade jag utgått från att du läst hela artikeln du refererar till, men det verkar som att jag måste göra ett undantag:

"In 2008, intelligence researcher Helmuth Nyborg examined whether IQ relates to denomination and income, using representative data from the National Longitudinal Study of Youth, which includes intelligence tests on a representative selection of American youth, where they have also replied to questions about religious belief. His results, published in the scientific journal Intelligence demonstrated that on average, Atheists scored 1.95 IQ points higher than Agnostics, 3.82 points higher than Liberal persuasions, and 5.89 IQ points higher than Dogmatic persuasions. [4]"

"Nyborg also co-authored a study with Richard Lynn, emeritus professor of psychology at the University of Ulster, which compared religious belief and average national IQs in 137 countries. [6] The study analysed the issue from several viewpoints. Firstly, using data from a U.S. study of 6,825 adolescents, the authors found that atheists scored 6 g-IQ points higher than those adhering to a religion."

Men eftersom jag kan visa en peer-reviewed studie som inte visar ett samband kan man inte dra slutsatsen att det finns ett samband mellan religion och IQ riktigt än. Och när man tittar på andra definitioner av intelligens:

"A small 2004 study by Ellen Paek empirically examined the extent to which religiosity, operationalized as religious orientation and religious behaviour, is related to Emotional Intelligence.[8] Paek surveyed 148 church-attending adult Christians and found that religious orientation was positively correlated with overall EI and its subcomponent emotional understanding. While the number of religious group activities was positively associated with EI, years of church attendance was unrelated. Significant positive correlations were also found between level of religious commitment and EI. Both attitudinal and behavioral measures of religiosity were significant predictors of EI, particularly the former.

In their 2002 article, entitled “Linking emotional intelligence, spirituality and workplace performance: Definitions, models and ideas for research”, Tischler, Biberman and McKeage (2002) reviewed literature on both EI and various aspect of spirituality and found that both appear to lead to similar attitudes, behaviours and skills, and that there often seems to be confusion, intersection and linking between the two constructs. [9]"

"A weak negative correlation between education and Christian fundamentalism was found by Burton et al. (1989), a small study comparing the religious beliefs and educational achievements of white, Protestant residents of Delaware County, Indiana. Contrary to the researchers' expectations, fundamentalist converts were not less educated people.[12]"

"In Australia, 23% of Christian church attenders have earned a university or postgraduate degree, whereas the figure for the general population is 13%.[13]"

"Studies of Mormons in the US also display a high positive correlation between education levels and religiosity. Survey research indicated that 41% of Mormons with only elementary school education attend church regularly. By contrast, 76% of Mormon college graduates attend church regularly and 78% of Mormons who went beyond their college degrees to do graduate study attend church regularly.[16]"

k1337oris:

Men wtf? Det finns ingen jävla sanning i vetenskap, det finns bara hypoteser och teorier.

Vetenskaplig hypotes och vetenskaplig teori är två heeeeeeeeelt olika saker. Du vet om vad som krävs för att en modell skall kallas "teori" i ett vetenskapligt sammanhang, va?

k1337oris:

Jag påstådde aldrig att mitt citat var något ultimat vetenskapligt svar.

Jag ber om ursäkt för fläckarna på min skärm som måste fått mig att missförstå dig, för jag kan svära på att du skrev:

k1337oris:

Du har helt enkelt fel.

k1337oris:

Det är bara en hypotes: men allt ser ut att peka på just det.

Om "allt ser ut att peka på det" är det inte på något vis en hypotes. Inte för att du har rätt, i och för sig, då studierna pekar åt olika håll.


   
SvaraCitera

Tänk om alla bara kunde acceptera varandra no matter what?


   
SvaraCitera

konflikten är mellan något som är viktigt för kristna (deras tro) och något som är viktigt för ateisterna (att bevisa att det inte finns någon gud).
Det blir som försnack mellan två supportrar innan en cupfinal.. Supportrarna har en diskussion om vilket lag som är bäst, och lägger fram spelare efter spelare som bevis för att dom har rätt, medans dom blir surare och surare på varandra eftersom dom inte kan överbevisa varandra, tillslt går det till påhopp på andra laget och personliga påhopp...

om jag tillexempel sa att en icke troende lärt sig mycket naturvetenskap, och därmed bara lärt sig hur värlen fungerar, men inte hur den skapats, fast tror sig veta, eftersom ahn genom sin kunskap tror sig vara tillräckligt smart för att fatta,
skulle ngon ateist kontra med en vetenskaplig utredning som visar på motsatsen, osv. tillslut skulle det bli en fråga där båda bara är arga på den andra...

Bättre isåfall att kunna hålla med motståndarsupprter (exempel 1) och säga "ja han är bra, men Rooney, han är riktigt bra han också, frågan är om han inte är bättre, såg du hans match mot Birmingham förra veckan?" Och kunna överväga att den andra har rätt istället för "Nej, han suger, men Walcott, han är bäst han, du är dum i huvet som har såna åsikter"

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stål:

Teologen Gutierrez t ex hävdade ju att många ateister är mer kristna än många kristna.

och han hade fel också. att vara kristen är att tro att gud finns och att jesus är hans son, en ateist tror TVÄRTOM, men förstår tankebanan 🙂

Brk g:

Ateister kan lära sig genom att iaktta religiösa (inte nödvändigtvis av de religiösa) att livet blir meningslöst utan identitet och hållpunkter.

Religiösa kan (inte) lära sig att det inte finns någon gud.

När man är 90 bast och ligger på sin dödsbädd är nog dom hållpunkter man satt upp och den identiteten man haft inte mycket att ha, särskilt inte om man byggt sin identitet kring att man är snygg och vältränad.. men visst, icke troende gör goda gärningar och hjälper människor... en godhjärtad ateist gör fler goda gärningar än en egoistisk kristen, att man är kristen innebär inte att man är bätre än någon annan.. =) däremot har kristna mer motivering för att göra goda gärningar (tror att gud dömmer än när man dör) mot en ateist (tror att man dör och inte finns mer helt enkelt)


   
SvaraCitera

9317niem:

och han hade fel också. att vara kristen är att tro att gud finns och att jesus är hans son, en ateist tror TVÄRTOM, men förstår tankebanan 🙂

Nja, kristendomen består ju av mkt mer än de grundtankarna, även om de förstås är viktiga. Gutierrez menar att det finns de som tror på fader, son och helig ande, men vad är en kristen? Någon som kallar sig det eller någon som lever efter kristna principer o värderingar? Det måste ju onekligen vara det senare, en sten är en sten, oavsett om jag kallar den sten eller glassgubbe. Att byta namn på en sak är inte att förändra vad den saken är. Utifrån det resonemanget kan man ju definitivt hålla med Gutierrez om att det finns ateister som är mer kristna än många kristna.[smile]


   
SvaraCitera
leafar

9317niem:

något som är viktigt för ateisterna (att bevisa att det inte finns någon gud).

Det är faktiskt helt onödigt att försöka motbevisa Gud så jag tror att väldigt få ateister anser det nödvändigt. Vad som däremot är nödvändigt är att få folk att inse varför tron på en Gud är irrationell och i de flesta fall motsägelsefull (d.v.s. o, ,an är mer än bara deist).

9317niem:

När man är 90 bast och ligger på sin dödsbädd är nog dom hållpunkter man satt upp och den identiteten man haft inte mycket att ha

Givetvis inte. Du lär ju inte ha nytta av någonting alls som död. Den identitet man har skapar man sig ju för livet man lever och inte för döden.

9317niem:

däremot har kristna mer motivering för att göra goda gärningar

Vilket egentligen gör en kristens goda gärning mindre värd än en ateists. När en kristen hjälper någon så är det för att komma till himlen(eller vad man nu tror) men när en ateist hjälper någon så är det för att hjälpa och inte för egen vinning.


   
SvaraCitera

leafar:

Vilket egentligen gör en kristens goda gärning mindre värd än en ateists. När en kristen hjälper någon så är det för att komma till himlen(eller vad man nu tror) men när en ateist hjälper någon så är det för att hjälpa och inte för egen vinning.

Njaa.. delvis rätt.. Det är en av huvudsakerna i kristendomen, man ska älska alla.. älskar man alla vill man hjälpa till.. Men varför skulle en ateist göra en god gärning? Enligt en ateist kan man göra vad man vill i livet ju...
Och enligt en ateist är ju djur och människor av samma ursprung, skillnaden mellan djur och människor är att människan är intelligentare..Är då en mindre intelligent människa mindre värd? Eller har människor och djur ens något värde?


   
SvaraCitera

9317niem:

Är då en mindre intelligent människa mindre värd?

En människa med lägre intelligenskvot kanske inte kan tillgodogöra sig vissa högre utbildningar, t.ex. till läkare eller ingenjör. Förminskar detta människovärdet? Nej, verkligen inte. Men det är skillnad på den societala insatsen (d.v.s. en läkare utför en viktigare, svårare uppgift, än exempelvis en taxichaufför), och därför är denne högre avlönad.

Vad saker har för värde beror ju helt och hållet på vad din subjektiva upplevelse ger dem. Alla psykologiska värden utgår från noll. Det är åtminstone vad man tror som materialistisk ateist.


   
SvaraCitera
leafar

9317niem:

Det är en av huvudsakerna i kristendomen, man ska älska alla.. älskar man alla vill man hjälpa till..

Jag älskar inte alla och kan inte förstå hur någon skulle kunna göra det, inte ens som troende.

9317niem:

Men varför skulle en ateist göra en god gärning?

För att man anser det vara rätt. Jag mår bra av att hjälpa människor för att det är en god handling (enligt mig). Etiken kommer från mig, inte någon bok jag läst.

9317niem:

Enligt en ateist kan man göra vad man vill i livet ju...

Att vara ateist är inte att vara nihilist. Saker har betydelse för ateister också. Varför skulle avsaknaden av en tro på Gud beröva en människa hans/hennes etiska riktlinjer eller känsla av mening.

9317niem:

Och enligt en ateist är ju djur och människor av samma ursprung, skillnaden mellan djur och människor är att människan är intelligentare..

Ja

9317niem:

Är då en mindre intelligent människa mindre värd? Eller har människor och djur ens något värde?

Värde i vilken mening. Religiösa har ofta en förmåga att prata om värde i någon slags andlig mening och så sätt anser jag inte att människor har värde. Men: Jag värderar olika människor olika, ja. Och jag värderar andra djur lägre än människor.

Lambda89:

Det är åtminstone vad man tror som materialistisk ateist.

Cheers!


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

9317niem:

Men varför skulle en ateist göra en god gärning? Enligt en ateist kan man göra vad man vill i livet ju...

Får jag fråga en sak, är det verkligen bara för att du tror på Gud som du inte gör någonting olagligt? Det har alltså ingenting att göra med att ett samhälle inte fungerar utan tillit, och att vi har lagar, domstolar och annat som kan åtala en om man gör något dumt? Om det alltså inte hade varit någon Gud hade du brutit mot alla lagar och brutit alla löften du angivit, trots det samhälle vi lever i nu?

9317niem:

Och enligt en ateist är ju djur och människor av samma ursprung, skillnaden mellan djur och människor är att människan är intelligentare..Är då en mindre intelligent människa mindre värd? Eller har människor och djur ens något värde?

Människor är mer värda för att de är människor enligt mig (enligt mig då, då det finns många ateister som är vegetarianer). Jag drar gränsen där, för det är vad jag själv känner och resonerar är rätt och min kultur säger är rätt, det är de enda ställena jag kan dra värderingar ifrån.


   
SvaraCitera

nrg89:

Religiösa måste lära sig att:

nrg89:

Ateister måste lära sig följande:

Vill bara tillägga att båda "sidor" måste inse att alla i den andra parten inte är fiender som för ett krig mot dom. Det finns, i min erfarenhet, många ateister som inte ser religiösa som dumma, inskränkta idioter som måste talas till förstånd. Det finns även kristna som inte ser alla ateister som omoraliska stackars människor (även om dessa tenderar att vara få). Det finns de som bara verkar ha inställningen "jag tror på mitt och du tror på ditt. Det är ok så".

Så bara för att en tex kristen och en ateist träffas så behöver de inte tänka på varandra som motståndare och fiender. Man kan acceptera att alla inte tror på samma sak som en själv.

I rest my case


   
SvaraCitera

9317niem:

och något som är viktigt för ateisterna (att bevisa att det inte finns någon gud).

Du borde inte anta sådana saker. Bara för att man är ateist så betyder inte det är viktigt för dem att felbevisa religiösa. Varför skulle det vara det? I en diskussion om religion är det viktigt för en ateist att klargöra var han står i frågan, men ateister ägnar inte sina liv åt att felbevisa religiösa, så som religiösa ägnar sina liv åt sin tro.

9317niem:

När man är 90 bast och ligger på sin dödsbädd är nog dom hållpunkter man satt upp och den identiteten man haft inte mycket att ha

Faktum är att jag jobbar inom äldrevården och min erfarenhet är att de som verkligen varit hårt troende hela sina liv på äldre dagar tyngs av sin religion. Man kan ju tro att de skulle känna att gud tar hand om dem eller liknande men det är i 98% av fallen (i min erfarenhet) tvärtom. Många brister ofta ut i gråt och säger att de känner sig övergivna av gud. De säger att de inte förstår vad de har gjort för ont och förstår inte varför de blir så sjuka och dementa och får lida så mycket. De verkar känna en djupt rotad hopplöshet och att de blivit övergivna av gud.

9317niem:

Men varför skulle en ateist göra en god gärning? Enligt en ateist kan man göra vad man vill i livet ju...

Det var den mest förolämpande frågan jag har hört! Varför skulle inte ateister kunna göra goda gärningar för att dom är ateister? För det första bör du verkligen kolla skillnaden på ateist och tex anarkist. Ateister tror inte på gud och högre makter som styr oss, men vad har det med deras förmåga att utföra goda gärningar att göra? En ateist tror anser inte att han kan tex våldta någon bara för att han inte tror på gud! Ateister har moral som alla andra! Varför tror folk att moral och etik endast kommer från religionen? Om något så är väll ateister ett BEVIS för att moral och etik inte kommer från religion.
Ateister älskar andra människor också och hjälper gärna dem de älskar. Det är sant att ateister tror att det är upp till dom själva att göra vad de vill med sina liv. Dom tror att de kan ha sex innan äktenskapet OM DE VILL. De tror att de kan äta griskött OM DE VILL. De tror att de inte behöver älska alla OM DE INTE VILL. Men de tror inte att det är ok att göra EXAKT VAD SOM HELST!
Om alla ateister inte brydde sig om andra människor eller inte respekterade lagen skulle det här landet vara kört i botten för längesen!

9317niem:

Är då en mindre intelligent människa mindre värd? Eller har människor och djur ens något värde?

Det är väll upp till var och en att avgöra vad "värdet" på en människa är. Värde är relativt. Obama är mer värd för USA än vad en uteliggare i New York är. Jesus är/var mer värd för kristendomen än vad Prad Pitt är. Min hund är mer värd för mig än vad Poven är! För mig mäts inte värdet på en person (eller djur) genom intelligensen. För mig är de jag älskar och som står mig nära det mest värdefulla jag har i hela mitt liv! De kan inte jämföras med saker och världsliga ting! Nämen titta! En ateist som älskar sin familj och som jobbar inom vården! Så ologiskt! [surprised]


   
SvaraCitera

Bara Ta Allt:

Håll ert löjliga trams borta från både skolan och politik.

[love]


   
SvaraCitera

Hur är ateism löjligt trams? Finns det något mitt emellan religiös och ateist? Då har jag missat något... Jag trodde ateism var mest byggt på vetenskap?

Jag tror varken på Gud eller Big Bang, finns inte 100% bevis för någon av teorierna (drar inte upp mina åsikter om evolutionsteorin, men kort sagt är den ju pretty much bevisad). Men visst är jag då fortfarande ateist?

Ateism är nog det som hör minst till löjligt trams... Men det finns alldeles för många som får både religion och ateism att framstå som ren idioti - när de beter sig som idioter själva.

Jag tror jag håller mig mer till ateism bara för att det i alla fall inte finns någon sadism i ateism... Gud gillar ju att plåga och tortera folk har jag hört, rätta mig om jag har fel, men det står ju i Bibeln :O!

May God B Less - för jag vill då *** inte brinna i helvetet i alla fall.


   
SvaraCitera