Aviseringar
Rensa alla

En Världsfederation


Ämnesstartare

Lille_Marx:

Kapitalism fungerar inte nu o kommer utan tvivel fungera om möjligt ännu sämre om 50 år.

Vad finns det för bevis att den inte fungerar nu? Om du tänker på att bankerna gick omkull så var det pga av staligt inflytatande i USA till bankerna som gjorde det till stor del.

Lille_Marx:

En kapitalistisk världsregering skulle vara resultatet av att konkurrerande monopol smältit samman till en enda slutgiltig superimperialism, En enda kartell skulle styra hela världen=statskapitalism=Folkrepubliken Kina, Östtyskland etc.

Nej. Det kommer inte att bli så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

krig i Europa

tur att det bara var europa jag syftade på[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Vad finns det för bevis att den inte fungerar nu? Om du tänker på att bankerna gick omkull så var det pga av staligt inflytatande i USA till bankerna som gjorde det till stor del.

Kapitalism utan statlig kontroll är som att låsa in tio spädbarn, tio chimpanser o 20 pistoler i en mkt liten bur; helt ohållbart.

Capelon:

Nej. Det kommer inte att bli så.

JO


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tur att det bara var europa jag syftade på

Grejen är att det kan funka i hela världen. Vi måste bara sluta slå ihjäl varandra och istället börja handla med varan och skapa nya unioner i världen några som redan har börjats skapa är tex.

Den Afrikanska Unionen, Nordameriskanska Unionen ( Där börjar man även prata om en ny motorväg från Mexico till Canada. Samt en ny Valuta Amero)
Men fler måste skapas Som ska likna den Europeiska Unionen. Tex. Asiatiska Unionen Oceanska Unionen och Den sydamerikanska Unionen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha nej, fatta vad meningslös en persons röst skulle vara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lille_Marx:

Kapitalism utan statlig kontroll är som att låsa in tio spädbarn, tio chimpanser o 20 pistoler i en mkt liten bur; helt ohållbart.

Visst ska det finnas stalig kontroll. Men Styret skall vara extremt litet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill fortfarande veta hur detta skulle fungera i praktiken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Haha nej, fatta vad meningslös en persons röst skulle vara?

Nej en persons röst kan vara lika viktig som resten utav dom 7 miljarderna vi är nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Visst ska det finnas stalig kontroll. Men Styret skall vara extremt litet.

Tyck som du vill, jag tkr din idé är vansinnig[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Nej en persons röst kan vara lika viktig som resten utav dom 7 miljarderna vi är nu.

Alla människor är inte likadana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jag vill fortfarande veta hur detta skulle fungera i praktiken.

Hur vill du veta hur styrandet skall styras, ekonomin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Vi måste bara sluta slå ihjäl varandra

och där började problemen förnärvarande pågår 32 väpnade konflikter i världen varav ett flertal har pågått decennier utan att vi har kunnat göra något åt det. men lycka till med din vision[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Alla människor är inte likadana.

Det är sant. Men tänk efter att vi kommer få en global kultur vilket kommer innebära att vi i teori kommer att tänka likadant. Med tanke på att teknologin utvecklas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Hur vill du veta hur styrandet skall styras, ekonomin?

Capelon:

En Europeisk federation är bara början. Jag vill se en Världsfederation med där alla länder samarbetar med varandra och där etinskt, religöst inte har någon betydelse. Men individen och de små samhällen ska fortfarande ha rätten att styra över sig själva.

Hur menar du där etniskt och religioöst inte har någon betydelse?

Och om jag inte missminner mig så talade du om en president, som då skulle vara president över denna 'världsfederation'? Bara det är ju dömt att misslyckas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capelon:

Det är sant. Men tänk efter att vi kommer få en global kultur vilket kommer innebära att vi i teori kommer att tänka likadant. Med tanke på att teknologin utvecklas.

Hurfan.. [shake] Bara för att man har en gemensam kultur innebär det fortfarande inte att man kommer att tänka likadant. Bara att kolla på existerande kulturer? Och då är det även by far mycket färre 'anhängare'. Man behöver inte sudda ut allt vad vi är, för vi kan fortfarande hjälpa varandra.


   
SvaraCitera