Aviseringar
Rensa alla

Engelska


Rosa
 Rosa
Ämnesstartare

Tror ni att jag på ett sommarlov kan bli mycket bättre på engelska än vad jag är? Jag förstår "enkel" engelska men är dålig på svårare ord, grammatik och att parata, jag är inte bra.
Jag har ett g i eng och det har egentligen inte med betyg att göra, jag vill helt enkelt bli bra på engelska eftersom att det är lixksom det som alla pratar :s

Har ni några tips på hur jag kan träna upp den på ett någorlunda roligt sätt själv, utan att gå kurser och helst utan att läsa böcker (för det hatar jag heh- fast jag vet att lär sig mkt på det :/ ) ?


   
Citera

se på amerikanska/engelska filmer utan text eller med engelsk text [blush]


   
SvaraCitera

häng med engelskt folk, om du inte har tillgång till engelsk folk kan du alltid sitta 3 kvällar i veckan på chatroulette.


   
SvaraCitera

Allt är möjligt beroende på din vilja och ditt tålamod.

Konsumera media på engelska, tala engelska och konversera med engelska människor är mina bästa tips.


   
SvaraCitera

Lärde mig typ allt i engelskan från musik, film och TV. Låg typ 3 år före de andra på engelskalektionerna [sad]


   
SvaraCitera
ziiesh

Som alla säger, film (engelsk text förslagsvis), tidningar, böcker, surfa in på de engelska varianterna av cosmopolitan och andra magasin och läs de på engelska istället, och grejen är att du behöver göra det ofta och mycket! Det är när det blir en del av vardagen som du kan utvecklas 🙂


   
SvaraCitera

vill man så kan man... ryktas det. så pröva


   
SvaraCitera

Rosa:

Har ni några tips på hur jag kan träna upp den på ett någorlunda roligt sätt själv

Rosa:

läsa böcker

Engelsk film utan textning, umgås med engelsktalande, tala så mycket engelska du kan när du är hemma tex, skriv berättelser på engelska och be någon rätta åt dig.

Rosa:

(för det hatar jag heh)

Varför?


   
SvaraCitera

Du måste prata det för att lära dig det - chatroulette/omegle är en bra början om du inte hänger på IRC eller nåt dylikt.

Utöver det hade även jag rekommenderat att du läser nyheter+böcker på engelska och ser på engelsk film utan textning, alt. med engelsk textning.

Att bli bättre på engelska går relativt fort när man verkligen försöker, jag lovar. Du har så mycket engelska runt dig i vardagen att du lär dig väldigt mycket utan att ens tänka på det, så det gäller mest att plocka fram det och träna.


   
SvaraCitera

Ett tips är att åka på språkresa, om du kan. Man lär sig så otroligt mycket och det är väldigt givande. Det finns t.e.x en kurs med STS som går till Oxford med intensivstudier i 3-4 veckor på sommarlovet.

Funderar själv på att åka pga kul och lärorikt. [y]


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Ett tips är att åka på språkresa,

Ett dumt och dyrt tips om man vill förbättra sin engleska. Visst är det grymt roligt med språkresa, men inte lär man sig något.


   
SvaraCitera

tanka ner en massa amerikanska tvserier och liknande, lärde mig det mesta av min grundengelska eller vad jag ska kalla det genom att se på Bondrullar.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Ett dumt och dyrt tips om man vill förbättra sin engleska. Visst är det grymt roligt med språkresa, men inte lär man sig något.

Är ej ett dumt tips. Har flera vänner som åkt och kavlitén på deras engelska nu är MYCKET bättre jämfört med innan de åkte. Man får störe förståelse för grammatiska skillnader, förbättrar sitt vokabulär och lär sig uttala rätt. Är kanske inviduellt, men många lär sig bäst när man hör andra prata och kommunicerar tillbaka + att det är en kul grej.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Är ej ett dumt tips. Har flera vänner som åkt och kavlitén på deras engelska nu är MYCKET bättre jämfört med innan de åkte.

Mjo, beror väl helt och hållet på var/med vilka man hamnar. Men jag känner ingen som anser att dom blev bättre på engelska efter sin språkresa.

Chibibbi:

Är kanske inviduellt, men många lär sig bäst när man hör andra prata och kommunicerar tillbaka + att det är en kul grej.

Det köper jag absolut, men då är en "vanlig" resa till ett engelskspråkigt land ett minst lika bra alternativ, om inte bättre du man ofta är omringad av andra svenskar på språkresa. Visst är det en kul grej och lite övning i att prata får man väl men tror att det finns effektivare sätt om man vill bli bra på engelska.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Det köper jag absolut, men då är en "vanlig" resa till ett engelskspråkigt land ett minst lika bra alternativ,

Sure, men i alla fall blir inte det mycket billigare. Med språkresan får du all inclusive för 16 000 spänn i 21-30dagar.

Horrorshow:

om inte bättre du man ofta är omringad av andra svenskar på språkresa.

Beror helt på om man väljer att åka classic eller international. Classic = åker med svenskar. International = åker med andra europér, alltså ej svensktalande ungdomar.

Horrorshow:

lite övning

Om man väjer att bo i världsfamilj lär man få prata munnen av sig i och med att de inte kan ett ord svenska. Man lär sig prata i vardagliga situationer, vilket jag tror man har stor nytta av senare i livet.

Horrorshow:

effektivare sätt

Visst finns det andra sätt också, men att vara i landet och höra på riktigt ger väldigt mycket.


   
SvaraCitera