Aviseringar
Rensa alla

ENGELSKA B NATIONELLA


ohYEA_:

Har ni läst häftet?

Nej, men nu påminde du mig, ska läsa strax

ohYEA_:

Ska alla Eng B:or göra samma?

Det är väl nationellt prov?

ohYEA_:

Vad tror ni att ni tycker om kvinnligt/manligt?

Åsikterna man har är bara en del av helheten. Struktur är väldigt viktigt, i alla fall om man frågar min lärare. Vi har fått öva en del på det nu den senaste tiden. Det kanske vore något att se över, ni som inte redan gjort det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

NEMO
sön 19 apr 2009 00:44

har man np varje år på gymnasiet? vilka kurser har man det i om man ska gå nv? och vilka omj ska gå sp? sry men jag är rädd för np det är jätteläskigt, speciellt när man riskerar att få ig i precis allt =)

jag går NV och man har typ NP i matte A, C, D men i B tror jag men jag vet inte går 1:a åre,t sen så har man i Engelska A & B, Fysik och språk om man har valt det


   
SvaraCitera
ziiesh

alltså provet handlar ju om jämställdhet och sånt, och det enda häftet är till för är att vi ska sätta oss in i ämnet..
Jag nervösar mig, mitt ordförråd suger [sad]


   
SvaraCitera
ziiesh

NEMO:

har man np varje år på gymnasiet?

i slutet på varje kurs som man har np i. Fast går man nv så har man nationella för både matte a och b på våren, man gör matte a på hösten och b på våren, men matte a kan man lixom, om man går nv, så det är inga problem.

NEMO:

vilka kurser har man det i om man ska gå nv? och vilka omj ska gå sp?

All matte och fysik och svenska och engelska. Sen får typ övriga språklärare välja till det om de tycker det. Franskaeleverna på vår skola har np men inte vi som läser spanska. Biologi och estetiska kurser och samhällskunskap och historia och sånt har man inte np i. Däremot har många en större uppgift mot slutet där man kan använda alla kunskaper man fått. Vi hade så i både psykologi och rättskunskap.


   
SvaraCitera
Jeay_L

NEMO:

speciellt när man riskerar att få ig i precis all

Jag ha då alltid hört att du bara kan höja dig på nationella prov, inte sänka betyget, fast det verkar stämma för alla lärare utom våran Engelska B lärare som är en fittkärring som typ sätter IG på en utan orsak [confused]


   
SvaraCitera

Antagligen kan du skriva om saker som könsroller, hur dessa upprätthålls idag, varför kvinnodominerade yrken ofta värderas lägre än mansdominerade, olika former av könsdiskriminering i samhället idag som du motsätter dig, osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Åsikterna man har är bara en del av helheten. Struktur är väldigt viktigt, i alla fall om man frågar min lärare. Vi har fått öva en del på det nu den senaste tiden. Det kanske vore något att se över, ni som inte redan gjort det...

Jo, det är sant.. Jag brukar planera lite innan jag skriver, det är väldigt praktiskt. Bra att veta vad man ska skriva om.

ziiesh:

Jag nervösar mig, mitt ordförråd suger [sad]

Kolla upp såna jämlikhetsord om du kan tänkas använda på tex lexins eller cambridges sida!

God Konsument:

Antagligen kan du skriva om saker som könsroller, hur dessa upprätthålls idag, varför kvinnodominerade yrken ofta värderas lägre än mansdominerade, olika former av könsdiskriminering i samhället idag som du motsätter dig, osv.

Jo, det beror självklart på uppgifterna vi kommer få.
Det är inget enkelt ämne, det är jättedrygt.. Jag kommer säga emot mig själv typ hela tiden.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Jo, det beror självklart på uppgifterna vi kommer få.
Det är inget enkelt ämne, det är jättedrygt.. Jag kommer säga emot mig själv typ hela tiden.

Äh, det blir jättefint. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Coffeshop:

jag går NV och man har typ NP i matte A, C, D men i B tror jag men jag vet inte går 1:a åre,t sen så har man i Engelska A & B, Fysik och språk om man har valt det

tack, vem är tjejen på din bild? [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]

Jeay_L:

Jag ha då alltid hört att du bara kan höja dig på nationella prov, inte sänka betyget, fast det verkar stämma för alla lärare utom våran Engelska B lärare som är en fittkärring som typ sätter IG på en utan orsak

fast jag har egentligen inte ig, har väldigt bra betyg faktiskt men tänkte att det var onödigt att säg det då alla förutsätter att jag är ett tard[smile]

ziiesh:

i slutet på varje kurs som man har np i. Fast går man nv så har man nationella för både matte a och b på våren,

om man går sp? har man np i eng a och b och c då? och vilka har man i matte? verkar vara olika mellan sp och nv?


   
SvaraCitera
Jeay_L

NEMO:

fast jag har egentligen inte ig, har väldigt bra betyg faktiskt men tänkte att det var onödigt att säg det då alla förutsätter att jag är ett tard

Mig veterligen så har jag inte IG, dock har en klasskompis det för att läraren är en bitch å inte tål hon, hon är där på alla lektioner och jobbar lika bra som oss, och är bättre än vissa andra som faktiskt har G..


   
SvaraCitera
ziiesh

NEMO:

om man går sp? har man np i eng a och b och c då? och vilka har man i matte? verkar vara olika mellan sp och nv?

Samma sak vilket program man än går, alla gymnasiekurser man läser tar slut efter en viss tid, och är det en kurs man har np i så har man det i slutet av kursen. Alltid np i engelska, är jag rätt säker på, och alla mattekurser. Kan hända att jag har fel för jag går nv och inte sp, men vad jag fattar så är det alltid np i matte, svenska, engelska och fysik och ibland andra ämnen också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

tack, vem är tjejen på din bild?

tjejen på min avatar är sexig


   
SvaraCitera

Är inte NP något som alla tycker är soft att göra :O
Du behöver inte direkt plugga till det, och oftast kan du flumma runt utav helvete och dra in ett hyfsat bra betyg.


   
SvaraCitera

Erkowich:

soft

Även om man inte behöver plugga så är det inte fel att lära sig de ord man inte behärskar i förberedelsehäftet. Vid själva provtillfället måste man också tänka till lite, i alla fall, så att det inte blir helt galet.


   
SvaraCitera