Aviseringar
Rensa alla

Engelska C


Ämnesstartare

Jag går tvåan på teaterlinjen på gymnasiet och funderar på att försöka ändra mitt val i period 3 och 4 till Engelska C.

Folk säger att jag borde läsa engelska C, har fått Mvg i engelska sen högstadiet och kommer troligtvis få Mvg i Engelska B. Mina klasskamrater kallar mig levande lexikon, pga av att jag har ett ganska bra ordförråd - de har fel. Jag och alla andra verkar tro att jag är bätttre på engelska än jag är. Det märkte jag när jag försökte mig på att läsa Selected Tales by Edgar Allan Poe på engelska. . Jag menar, ofta när jag läser böcker på engelska, brukar jag inte bry mig så mkt om det är något ord jag inte fattar. Men den här gången blev jag frustrerad över hur ofta jag blev tvungen att ta fram mitt enorma lexikon. Det är en av anledningarna till att jag kanske vill läsa Engelska C - jag vill utöka mitt ordförråd och så att jag kan läsa mer komplicerad engelska (och så lockar ju dom där meritpoängen).

Vad vinner man på att läsa Engelska C (förutom meritpoäng[wink])? Och kan man läsa Engelska C samtidigt som Engelska B? Vad går engelska C ut på? Borde jag vänta med att försöka få läsa det i tvåan och i stället läsa det i trean? Är trean på estet värre än tvåan eller tvärtom?
(Om trean är värre läser jag gärna Engelska C i tvåan, annars om tvåan är värst, läser jag det i trean och unnar mig extra sovmorgnar o lediga eftermiddagar det här halvåret istället)


   
Citera

var typ samma som engelska B, inte mycket skillnad.


   
SvaraCitera

BrainwashedIdiot:

Vad vinner man på att läsa Engelska C (förutom meritpoäng[wink])?

man blir bättre på språket

BrainwashedIdiot:

Och kan man läsa Engelska C samtidigt som Engelska B?

ingen aning

BrainwashedIdiot:

Vad går engelska C ut på?

ingen grammatik what so ever. går mest ut på läs/hörförståelse, skriva på engelska, läsa och förstå äldre eller svårare engelska, skriva CV på engelska, prata mycket, gå in mer i språket typ

BrainwashedIdiot:

Borde jag vänta med att försöka få läsa det i tvåan och i stället läsa det i trean?

venne, du kommer ha fett mycket mindre lektioner i trean, men det kommer att vara stressigare pga projektarbete osv. jag läser det nu i trean och det är rätt najs ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BrainwashedIdiot:

Vad går engelska C ut på?

Engelska C är tyngre litteratur (Shakespear osv.) & kunna skriva bra uppsatser typ enligt den informationen vi har fått från våra lärare om nästa år. Jag går dock i IB, men det är nog typ samma. [y]


   
SvaraCitera

Men lol, Poe är fan universitetsnivå eller nåt. vi fick läsa det i ettan och jag förstod inte ett skit, vilket är ganska obv. även om jag är duktig på eng. Ordförråd är viktigt i engC, iaf det min lärare trycker på. i min skola vare så att det krävdes minst VG i engB för att läsa engC, eller iaf det som rekommenderades.


   
SvaraCitera

Tyckte engelska C var rätt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som förgående talare har sagt så är det ingen grammatik i Engelska C. De räknar väl med att du ska kunna det mesta =)

Det var min roligaste kurs på gymnasiet och kan inte undgå att längta tillbaka dit lite då och då. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

var typ samma som engelska B, inte mycket skillnad.

True dat.

Kouku:

Engelska C är tyngre litteratur (Shakespear osv.) & kunna skriva bra uppsatser typ enligt den informationen vi har fått från våra lärare om nästa år

Wewt, hade inte i alls, vi läste en Oscar Wilde novell, och det var ungefär all klassisk litteratur vi hade [crazy]

tevepro:

Tyckte engelska C var rätt enkelt

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvacksalvaren:

Wewt, hade inte i alls, vi läste en Oscar Wilde novell, och det var ungefär all klassisk litteratur vi hade [crazy]

Jaha då är det nog annorlunda i min linje [smile]


   
SvaraCitera