Aviseringar
Rensa alla

Engelska (Shakespear)


Ämnesstartare

Hej,[smile]

Jag ska analysera och jämföra dagens engelska med engelskan i Shakespears tid. Är det någon som har tips på frågeställningar och vad jag kan jämföra? Jag funderar på att jämföra två verk. Ta ett litet styke och översätta det till dagens engelska ellern något. Kom med all tips ni har!

Tack på förhand![smile]


   
Citera

skrev en fyrasidig uppsats om köpmannen i venedig, körde på temat varför shakespeare fortfarande lyckas dra så stor publik efter alla dessa år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

skrev en fyrasidig uppsats om köpmannen i venedig, körde på temat varför shakespeare fortfarande lyckas dra så stor publik efter alla dessa år

Alltså, det kan jag tyvärr inte göra. Vi hade flera alternativ att välja mellan och den som du pratar om finns inte som ett alternativ.[sad]


   
SvaraCitera

Dream:

Alltså, det kan jag tyvärr inte göra. Vi hade flera alternativ att välja mellan och den som du pratar om finns inte som ett alternativ.

vilka verk av han har du läst då? (som du kan jmf osv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

själv kan jag inte hjälpa dig men det ska bli kul att se vad folk skriver.. diggar shakespeare! ska lätt följa denna..

förresten, kolla in "we will all laugh at gilded butterflies" och dess mening..utgå ifrån den kanske? intressanta analyser jag läst från denna. mycket man kan spekulera om...
kommer inte ihåg från vilken pjäs dock...


   
SvaraCitera

Dream:

jämföra dagens engelska med engelskan i Shakespears tid

Det ska jag med göra [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

vilka verk av han har du läst då? (som du kan jmf osv)

Ärligt talat har jag inte läst något av hans verk. Vi fick bara titta på en film ( Shakespear in love) som introduktion i ämnet.


   
SvaraCitera

Dream:

Ärligt talat har jag inte läst något av hans verk. Vi fick bara titta på en film ( Shakespear in love) som introduktion i ämnet.

jobbigt, men om du vill typ få en bra bild av typ hamlet så går det fortfarande på dramaten, såg den för inte så länge sen, var rätt bra (förutsätter att du är sthlmare)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

jobbigt, men om du vill typ få en bra bild av typ hamlet så går det fortfarande på dramaten, såg den för inte så länge sen, var rätt bra (förutsätter att du är sthlmare)

Tyvärr är jag ingen stockholmare, jag bor i en liten byhåla. [sad]


   
SvaraCitera

Dream:

Tyvärr är jag ingen stockholmare, jag bor i en liten byhåla

långt att åka till sthlm?


   
SvaraCitera

OHSNAP:

Det ska jag med göra [surprised]

OHSNAP:

OHSNAP

Dold text: Kunde inte låta bli.


   
SvaraCitera

Nachac:

Dold text: Kunde inte låta bli.

[zzz]


   
SvaraCitera

OHSNAP:

[zzz]

Det passade så bra ihop ju[sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera