Aviseringar
Rensa alla

Enkel fråga vill ha enkelt svar: Kan någon förbjuda mig snusa i skolan?


Ämnesstartare

Jag har precis börjat snusa och jag gör det i skolan för att slappna av mer. Kan lärare eller någon annan förbjuda att jag gör det under lektionstid?


   
Citera
Ämnesstartare

ge dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja


   
SvaraCitera
Åtta

snaeky:

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja[tired]


   
SvaraCitera
Hando

Ja, fast det finns ju såklart dom som inte bryr sig om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan de förbjuda mig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det tror jag. De får förbjuda tuggummi och halstabletter, så varför inte snus? Om jag skulle vilja få folk att sluta snusa skulle jag säga att det gör att man hör dem sämre när de pratar, och att nikotin kan påverka dem på sätt som gör att de fattar sämre (ja, helt idiotiskt... Men tänk om någon snusar första gången på en mattelektion, typ) samt att det kan störa elevens koncentration.

Varför skulle du inte få snusa, förresten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Kan de förbjuda mig?

Ja, oftast har skolor vissa förhållningsregler såsom att man inte får använda tobak, alkohol, droger. För det mesta brukar de inte vilja att man har på sig huvudbonader på lektionerna, tuggar tuggummi osv osv osv. Det får du nog snällt ta att acceptera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Varför skulle du inte få snusa, förresten?

Ja det är det jag undrar. Jag menar: man kan förbjuda elever röka på skolans område eftersom man kan förbjuda rökning på tex cafér eller krogen. Men snusning har ingen sådan lag?


   
SvaraCitera
Åtta

snaeky:

Kan de förbjuda mig?

snaeky:

Ja

snaeky:

Men snusning har ingen sådan lag?

Tänk såhär. Tror du att det behövs en lag för att du ska få bestämma att ingen får snusa i ditt hus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

huvudbonader på lektionerna, tuggar tuggummi osv osv osv

Hm.. Det förstås. Då får jag ta diskussionen när den kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rökning är förbjuden, men förbjudning mot snus finns ej. Bara som exempel snusar flera av mina lärare.

Detta är självklart gällande först vid gymnasial och högre utbildningar. Grundskolan är även susning förbjuden.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Rökning är förbjuden, men förbjudning mot snus finns ej. Bara som exempel snusar flera av mina lärare.

Detta är självklart gällande först vid gymnasial och högre utbildningar. Grundskolan är även susning förbjuden.

Källa på att det där skall vara allom gillt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Källa på att det där skall vara allom gillt?

Det är vad jag har läst i rättspapper vi fått. Dock på rätt kort varsel hittade jag följande pdf. Om jag tolkar den överfina svenskan rätt, ska det alltså i nuläget inte finnas förbud i skollagen emot tobaksförbrukning.

Folkhälsoinstitutet förordar vidare att skolans centrala roll när det gäller förebyggande
insatser inom tobaks-, alkohol- och narkotikaområdet tydliggörs explicit i skollagen.

Hampie:

Källa på att det där skall vara allom gillt?

Jag hittade även en annan ​​pdf-fil som i och för sig är skriven för Malmö kommun, men den är nog regionalt gällande till att tolka av pdf-filens information.

På sida 5 står följande:

"Det är inte tillåtet att röka inom skolans område. Förbudet gäller
elever, personal och besökare, även kvällar och helger. Elever som
vill sluta röka eller snusa har rätt till råd och stöd av skolan. På varje
skola finns en handlingsplan mot tobak."

Hade det även varit olagligt att snusa på skolans område kan åtminstone jag tycka att det borde nämnts.


   
SvaraCitera