Aviseringar
Rensa alla

Enkel fråga vill ha enkelt svar: Kan någon förbjuda mig snusa i skolan?


Ämnesstartare

Det beror på vad du har för lärare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

sådan lag?

JA! dom kan förbjuda dig från att snusa på lektionstid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orka snusa;F


   
SvaraCitera

Att konsumera tobak _var_man_vill_är ingen rättighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jävla fjårtis, en arbetsgivare kan också ha regler om snusning under arbetstid, vänj dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera

wakajwaka:

jävla fjårtis, en arbetsgivare kan också ha regler om snusning under arbetstid, vänj dig.

Idiot. Personen frågar bara vilka rättigheter han har. Alldeles oberoende av personens egna inställning så är det självklart att skolan (eller i det här fallet läraren) måste kunna bevisa att de har auktoriteten att bestämma över personen.

Detsamma gäller en arbetsgivare. Förövrigt så är arbetsgivarens regler fullständigt frivilliga (dvs. du får inte böter om du går emot dem), men om man bryter mot dem kan man förvänta sig att förlora jobbet. (precis som det ska vara - privata människor ska inte utan vidare kunna bestämma egna lagar).

..hur som helst, kolla dina skolregler är ett tips. Det brukar stå en del saker där. "egentligen" så ska du ha rättighet att få påverka dessa själva, men då skoldemokrati är en idiotisk myt som inte existerar så kan du glömma att få igenom några ändringar om du inte har en god relation med exempelvis rektorn (lärarna lär inte ha så mycket makt i frågan).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

behövs

Beror ju på hur långt jag är villig att gå haha. Behövs och behövs lissom.

Jonnybravo91:

gymnasial

Korrekt.

Dorko:

_var_man_vill_är

_jag_gillar_att_låtsas_att_jag_skapar_filer.wtf O.o

wakajwaka:

regler

Hade det vart en företagspolicy så hade jag förstått. Arbetsgivare kan inte bara sätta upp regler hur som helst :S

wakajwaka:

arbetsgivare

Nu var det ju skolan det gällde. Håll dig till ämnet.

wakajwaka:

vänj dig

Varför skulle jag vänja mig? Jag kanske inte är lika lättformad som du O.o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I gymnasiet var det då ingen som brydde sig om snus, vad jag vet. Men rätt att förbjuda dig har de garanterat.


   
SvaraCitera
Åtta

snaeky:

Beror ju på hur långt jag är villig att gå haha.

Nej. Det är deras regel, du förväntas följa den. Om du var ansvarig för en skola, skulle du uppskatta att dina elever tog droger under skoltid? Elever som dessutom är minderåriga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Idiot. Personen frågar bara vilka rättigheter han har. Alldeles oberoende av personens egna inställning så är det självklart att skolan (eller i det här fallet läraren) måste kunna bevisa att de har auktoriteten att bestämma över personen.

Tyckte tråden ganska tydligt redan etablerat att skolan kan ha regler gällande snus, men det är inte lagstiftat och man kan inte bli åtalad för att bryta mot reglerna.

k1337oris:

Detsamma gäller en arbetsgivare. Förövrigt så är arbetsgivarens regler fullständigt frivilliga (dvs. du får inte böter om du går emot dem), men om man bryter mot dem kan man förvänta sig att förlora jobbet. (precis som det ska vara - privata människor ska inte utan vidare kunna bestämma egna lagar).

Precis som man kan förvänta sig att skolan ger påföljder om man bryter mot dess regler, sen vad svenska flum-skolan får göra mot sina stackars elever är något annat.

snaeky:

Hade det vart en företagspolicy så hade jag förstått. Arbetsgivare kan inte bara sätta upp regler hur som helst :S

Visst, de är begränsade av fack och de får inte sätta sig över lagen. Men de får sätta regler.

snaeky:

Nu var det ju skolan det gällde. Håll dig till ämnet.

"Tråden låst, svaran befrågad". Bra att du uppmuntrar att din tråd ska dö och inte diskuteras vidare.

snaeky:

Varför skulle jag vänja mig? Jag kanske inte är lika lättformad som du O.o

Och detta är till min eller din fördel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snaeky:

Korrekt.

Dåså, som nämnt tidigare finns det ingen lag emot det. Däremot kan man alltid undvika det för att hamna på god fot med läraren...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Elever som dessutom är minderåriga.

Vilket jag inte är.

Åtta:

uppskatta

Det finns massa saker jag inte skulle uppskatta som elverna gör på skoltid men som man inte kan reglera.

wakajwaka:

Bra att du uppmuntrar att din tråd ska dö och inte diskuteras vidare.

Det var inte meningen, jag försökte konstatera att det var två olika fall som inte bedrivs på samma sätt. Dvs en skola och en arbetsplats.

wakajwaka:

Och detta är till min eller din fördel?

You tell me O.o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Dåså, som nämnt tidigare finns det ingen lag emot det.

Alright! Problems solved. 🙂


   
SvaraCitera