Aviseringar
Rensa alla

Epiduo mor acne?


Ämnesstartare

Har just börjat använda epiduo mot finnar, och är SKITTORR rent utsagt. Eller nej, men mina ögon, eller runt ögonen så svullnar huden upp och när jag vaknar på morgonen kan jag liksom känna att ögonlocket typ hänger ner vid ögat... om nån fattar. Plus att det är rött och aa, typ torrt.
Jag har använt krämen i 3 nätter och funderar på om det verkligen är värt att fortsätta. Det kliar och svider och jag ser allmänt hemsk ut.

Nån annan som får liknande runt ögonen, kommer det gå bort även om jag fortsätter?
Eller hur blir det för er om ni använder krämen?
Förutom det här idiotiska biverkningen så tycker jag ju krämen redan nu verkar funka!

Förut använde jag differin, men efter att ögonen inte blev bättre efter mer än en månad så gav jag upp med den.


   
Citera

var någonstans applicerar du krämen? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

var någonstans applicerar du krämen?

haha ansiktet! Panna, näsa, kind, haka, du fattar nog 😉


   
SvaraCitera

Ät mer frukt!


   
SvaraCitera

använd en fuktbomb till hudkräm efter?

gillar: ​​Clinique comfort on call


   
SvaraCitera

julibarn:

haha ansiktet! Panna, näsa, kind, haka, du fattar nog 😉

men hur blir ögonen påverkade av det?!?!
tar du på tunna huden under ögat också?


   
SvaraCitera

Om du undviker ögonområdet och ändå får såna reaktioner låter det som någon allergi/överkänslighet och om jag vore du skulle jag sluta och be om någon annan. Jag tror inte det är en normal reaktion.
Annars är du bara väldigt slarvig med att undvika ögonen.

Att det blir torrt ska hur som helst gå över efter en tid och sådär, det är vanlig biverkning av alla sånadär acnekrämer.


   
SvaraCitera

julibarn:

Jag har använt krämen i 3 nätter och funderar på om det verkligen är värt att fortsätta. Det kliar och svider och jag ser allmänt hemsk ut.

julibarn:

Förut använde jag differin, men efter att ögonen inte blev bättre efter mer än en månad så gav jag upp med den.

Differin och Epido innehåller båda Adapalen. Om det är så att du är allerlgisk mot Adapalen bör du inte använda någon av dem.

Området kring ögonen skall du över huvud taget inte smörja in med acnemedel då det är känsligt och har tunnare hud än ansiktet i övrigt.

Själv så tål jag inte benzoylperoxid (finns i Basiron, Stioxyl, Epido, Duac) och använder därför inte det. Mitt ansikte torkade sönder typ. Men Differin tålde jag bra, men bytte till Aberela för det fungerade bättre.

Om du inte tål Adapalen så finns det en kräm som heter Skinoren och en som heter Finecea som kan vara värda att testa som innehåller något som fungerar på ett liknande sätt, men inte är besläktat med Differin (eller Epiduo).

Hur som helst skulle jag rekommendera att du smörjer in dig med hudkräm, samt går till doktorn ögona böj!


   
SvaraCitera

Jag har använt Epiduo i 4 dagar nu och jag är precis så som du beskriver, julibarn. Huden är väldigt torr och röd, samt kliar lite. Huden är liksom skrovlig, inte len och mjuk som den brukar vara. Läste på bipacksedeln att första veckan är värst, sen brukar dessa effekter avta.. Hoppas!

Har också de problem men ögonen du beskriver. De svullnar litegrann på morgonen och kliar. Har du pratat med din läkare om detta? Vet inte om det är en allergisk reaktion eftersom det är mycket pollen i luften nu och eftersom jag är allergisk så påverkas mina ögon mycket av det.


   
SvaraCitera

ta hth efteråt, men ta lixom ett stort lager, det torkar ju och du får fin hy


   
SvaraCitera

julibarn:

Jag har använt krämen i 3 nätter och funderar på om det verkligen är värt att fortsätta.

vad tror du själv...?


   
SvaraCitera

julibarn:

mina ögon, eller runt ögonen så svullnar huden upp och när jag vaknar på morgonen kan jag liksom känna att ögonlocket typ hänger ner vid ögat

Fass.se om biverkningar med Epiduo:
Ingen känd biverkningsfrekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data): svullet ansikte, allergiskt kontakteksem.

Tror det är det vi har, du och jag. Jag vaknade i morse och såg ut som en ballong. Inte så kul 🙁


   
SvaraCitera

Du får ju inte applicera den under ögonen! :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandrew_:

Tror det är det vi har, du och jag. Jag vaknade i morse och såg ut som en ballong. Inte så kul 🙁

Usch lider med dig! Slutade med min på en gång.
Ett tips: Be om att få Duac, den är inte alls lika jobbigt och framförallt fick jag inget jobbigt med ögonen 🙂


   
SvaraCitera

julibarn:

Usch lider med dig! Slutade med min på en gång.
Ett tips: Be om att få Duac, den är inte alls lika jobbigt och framförallt fick jag inget jobbigt med ögonen 🙂

Jag ringde rådgivningen i fredags då mitt ansikte vad EXTREMT svullet. Såg ut som en sumobrottare! De sa åt mig att sluta med Epiduo och ta kontakt med vårdcentralen på måndag. Ja jag vill ha nån kräm som inte irriterar huden så mycket, har hört att Skinoren och Finacea också ska vara bra. Tack för tipset! 🙂


   
SvaraCitera