Aviseringar
Rensa alla

EQ


Ämnesstartare

Hej. Mina högtalare jag har hemma kan man höja basen och diskanten men inte mellanregristret. Är det de två som är de viktigaste eller finns det fler saker? Asså så att man får så bra ljud som möjligt.


   
Citera
Ämnesetiketter
Haien

Sänker du bas och diskant höjs ju mellanregistret indirekt. Att höja bas och diskant gör inte ljudet bättre


   
SvaraCitera

Det är personligt, equalizers ändrar inte ljudkvalitén utan mer ljudbilden till det du tycker är trevligast.

Behöver du ändra på mellanregistret så får du nog köpa en separat eq.
Om du inte är på dator/telefon, finns säkert program o sånt att hämta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Sänker du bas och diskant höjs ju mellanregistret indirekt. Att höja bas och diskant gör inte ljudet bättre

Jo det gör det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:
Det är personligt, equalizers ändrar inte ljudkvalitén utan mer ljudbilden till det du tycker är trevligast.

Behöver du ändra på mellanregistret så får du nog köpa en separat eq.
Om du inte är på dator/telefon, finns säkert program o sånt att hämta.

Men vilket ska jag höja? Basen eller diskanten för bäst ljud? 


   
SvaraCitera

adamtensta:

Men vilket ska jag höja? Basen eller diskanten för bäst ljud? 

Beror ju på vad du vill ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

youngvobb:

Beror ju på vad du vill ha

Förklara tack 


   
SvaraCitera

adamtensta:

Förklara tack 

Läs de andra två grabbarnas inlägg igen


   
SvaraCitera

adamtensta:

Men vilket ska jag höja? Basen eller diskanten för bäst ljud? 

Gillar du mer bas eller mer diskant?


   
SvaraCitera
Haien

adamtensta:

Men vilket ska jag höja? Basen eller diskanten för bäst ljud? 

Föredrar du att det låter som en tom konservburk, höj diskant och sänk bas, föredrar du att det låter som en epatraktor, höj bas och sänk diskant


   
SvaraCitera

Man kan väl säga att ju sämre ljudanläggning du har desto större behov av att själv justera diskant, mellanregister och bas och har du en riktigt fin high end referensanläggning så är det väl närapå en dödssynd att själv justera nivåerna. Tanken är ju att musiken i form av ljudet ska återges exakt så som artisten och musikproducenten har spelat in ljudet och då är ju en manipulation med ljudet med hjälp av equalizer närapå en dödssynd.
Men å andra sidan, ju sämre ljudanläggning, i synnerhet högtalare/hörlurar, så kan man ju själv justera nivåerna/frekvenserna med en equalizer alt bas, mellanregister och diskantnivåerna.


   
SvaraCitera

politisk realist: Tanken är ju att musiken i form av ljudet ska återges exakt så som artisten och musikproducenten har spelat in ljudet och då är ju en manipulation med ljudet med hjälp av equalizer närapå en dödssynd.

Detta förstår jag mig dock inte på.

Klart att man får ändra lite på ljudet om någon producent har kass smak och inte vet hur man mixar?


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:

Detta förstår jag mig dock inte på.

Klart att man får ändra lite på ljudet om någon producent har kass smak och inte vet hur man mixar?

Allt ska skaka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:

Detta förstår jag mig dock inte på.

Klart att man får ändra lite på ljudet om någon producent har kass smak och inte vet hur man mixar?

Håller med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sgt.sunshine:

Gillar du mer bas eller mer diskant?

Jag gillar någ mer diskant. Men när jag höjer den på max så blir det inte så bra ljud i hörlurarna, några tips?


   
SvaraCitera