Aviseringar
Rensa alla

er uppfostran


Ämnesstartare

var den bra eller dålig? vad hade ni gjort annorlunda och hur vill ni uppfostra era egna barn?


   
Citera

ja, auktoritär uppfostran (hård, gränssättande)

Tur att mor och far hade plit på mig. Skulle blivit en riktig stolle annars känner jag.


   
SvaraCitera

Biker Balkong: nej, annan uppfostran (vilken?)

blandning av strikt och försummande ^^
elr ok nöjd ändå pga blev jag Cool


   
SvaraCitera

Inte gränssättande, men rätt dålig tycker jag. Iallafall med tanke på hur jag var när jag var 14-16


   
SvaraCitera

Biker Balkong: ja, auktoritativ uppfostran (kärleksfull, gränssättande)

mina föräldrar var/är överbeskyddande, så fick alltid lugna ner och övertala dem. speciellt när jag var yngre. nu när jag är äldre så är de fortfarande oroliga men inte lika överbeskyddande. kan vara för att jag inte bor hemma längre. men jag är nöjd, hade nog velat ändra deras oro och önskar att vi hade bättre relation när jag mådde dåligt.

jag kommer nog vilja ha en mer öppen relation med mina barn. kommer säkert också vara orolig, men ska vill kunna vara realistisk i den oron. då får man hoppas på en balanserande partner.


   
SvaraCitera

var rätt rädd för att göra fel och hade dåligt samvete i åtta månader om jag gjorde någonting fel, hade en lista i huvudet med saker jag gjort som typ att jag tagit en annan väg till skolan eller gått på fel övergångsställe mådde jättedåligt över de här sakerna men min mamma har alltid låtit mig ha inflytande över mitt liv även om hon varit väldigt hård också, nu känns det bra, vi kan kompromissa på ett vuxet sätt och jag förstår varför jag inte får bara ute till fyra trots att jag vill det. 


   
SvaraCitera

men min mor kan fortfararande vara väldigt kontrollerande och dömande, min styvfar är bättre där. 


   
SvaraCitera

Jag får göra vad jag vill, bara jag sköter skolan. Det är prio 1. Och just pga det är det enda kravet jag har blir de väldigt lätt besvikna om jag inte presterar bra, men det är förståeligt. Jag gillar att jag har en öppen relation till mina föräldrar, särskilt pappsen. 


   
SvaraCitera
reben

nej, hade fri som blev vårdslös


   
SvaraCitera
reben

mn bror tog all tid o mina föräldrar tkte allt va bra


   
SvaraCitera

Biker Balkong: ja, fri uppfostran (kärleksfull, få eller inga regler)


   
SvaraCitera
mynona

Biker Balkong: nej, annan uppfostran

bortskämd. jag trivdes och var nog inte en såpass dålig person att jag blev alltför odräglig av det, men jag försummade en del saker jag borde ha behövt kunna tidigare. blev heller inte van vid att naturligt tänka på att ta hänsyn, så måste vakta på mig för att inte bli egocentrisk utan att själv förstå det, tycker jag. 

Biker Balkong: var den bra eller dålig? vad hade ni gjort annorlunda och hur vill ni uppfostra era egna barn?

om jag haft en sämre personlighet skulle jag nog ha blivit odräglig, men den var i stort sett bra. jag hade nog tvingat mig att lära mig en del praktiska saker tidigare och inte curlat mig handikappad, men det är ju ingen självklarhet att man skaffar egna barn


   
SvaraCitera

den var bra. växte upp bla på rosengård.


   
SvaraCitera

the_fat_one:
den var bra. växte upp bla på rosengård.

fan vad du ljuger


   
SvaraCitera

amsi:

fan vad du ljuger

nej, det e sant. rg e ganska fint och hade kul där. bodde hos min farmor.


   
SvaraCitera