Aviseringar
Rensa alla

Era bästa sömn-tips?


Ämnesstartare

Hur gör ni när ni vet att ni måste upp tidigt och har svårt att somna? Har ni några bra tips? Hur man varvar ner och låter sömntåget komma in till perrongen?

JAG HAR SNART PANIK.

Insomni [cry]


   
Citera
Ämnesstartare

En kopp te, 1 cigg, tvingar mig att ta långa andetag, dämpar belysningen, stänger av datorn, mysig långsam musik ifall det är massa oljud i resten av lägenheten, lägger mig ner, andas ut djupt, andas in, andas ut, slappnar av, känner hur jag typ, sjunker ner i madrassen, räknar mina andetag, andas djupt och långsamt, ligger helt stilla på rygg och försöker slappna av alla muskler. Sedan känner jag mig assömning, vänder mig på sidan, somnar.


   
SvaraCitera

Värm en vetekudde och ha intill kroppen. Jag blir väldigt lugn av kroppskontakt och värme. Som tur är bor jag tillsammans med min partner så jag får det varje natt, men innan vi bodde ihop använde jag vetekudde. Det funkar finfint.


   
SvaraCitera
Zsasz

stereo total:

vetekudde

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

vetekudde

Det där är väl havre fö fan!


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Det där är väl havre fö fan!

Jaa det är det!


   
SvaraCitera

ibland sätter jag på ngn disneyfilm å lyssnar på ljudet av den
el resan till melonia

bästa tipset är dock att gå upp någorlunda i tid dagen innan så man blir trött på kvällen när man ska sova.
det kräver dock framförhållning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra ventilerat rum, bra temperatur, bekväm säng, mörkt.

undvik 'blått ljus'' innan du ska sova, dvs ljus från skärmar som t.ex mobil o dator, för det ljuset gör att man blir inte direkt piggare med det motverkar sömnigheten.

drick teer som ska användas specifikt för att somna, som camomille, citronmeliss, pukka night time osv

se till att du rört dig på dagen så att du inte har lagrade stresshormoner och spänningar i kroppen.

ät i lagom tid innan du lägger dig så att du inte är hungrig när du ska sova eller fylld av oönskad energi från mat du nyss ätit.

det är svårt för kroppen att ställa om sig snabbt å det allra bästa är att ha en rutin, då du stiger upp till en viss tid och lägger dig till en viss tid. För om du ena dagen lägger dig runt 3 på natten kommer kroppen vara inställd på att vara vaken tills dess även nästa natt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör rummet kallt som fan samt runka är den kunskap inom ämnet som jag ackumulerat under cirka 20 år


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rutiner är väl det bästa. Men lyssna på mysig musik du blir lugn av. Gå ut och ta en promenad innan du ska lägga dig och ventilera eventuella tankar som håller dig vaken. Men det funkar bara om du går och lägger direkt när du kommer hem igen och inte grejar med dator/mobil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

En kopp te,

blir jag pigg av!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ordnar mitt liv så att jag slipper gå upp på morgonen


   
SvaraCitera

Att inte sitta vid tvn/datorn en timme innan utsatt sömndags.


   
SvaraCitera
kachin

jag brukar tänka

Fine, jag kan inte sova. Men jag kan ligga här och vila i alla fall. Vila benen t.ex. Då har de fått vila. Hjärnan kan få vila en annan gång. Förr eller senare somnar du.

Funkar inte för mig att göra det komplicerat i alla fall


   
SvaraCitera
Zsasz

Ensamvargen:

Det där är väl havre fö fan!

[sad]


   
SvaraCitera