Aviseringar
Rensa alla

Era fobier


Miceparade:

Känner mest obehag när jag är smutsig om fingrarna och inte har tillgång till att tvätta av dem. Känner mig smutsig efter att tex ätit en macka, tagit i ett dörrhandtag nån annan stans än hemma, varit utomhus länge (utan att nödvändigtvis ha tagit i något särskilt), när jag svettats lite om händerna

Fy, känner igen det där. Har med mig våtservetter + desinfektionsmedel överallt, funkar jättebra men det kostar ju lite i månaden. :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getingar, eld & hundar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meganatahli:

men jag har allt jag äger inplastat

inte möbler väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är rädd för vad som gömmer sig i mörkret och har torgskräck. Eller, torgskräck och torgskräck, det är inte rädsla för öppna plaster utan platser med väldigt mycket folk. Fullstoppade tunnelbanor, affärer, klassrum osv gör mig väldigt obekväm 🙁 Vet inte varför, för det är inte människorna jag är rädd för, det är själva miljön. Obehagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Social fobi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det enda som knappt kan räknas som fobi då jag knappt har det är väl klaustrofobi.
blir klaustrofobisk om någon stänger in mig i ett litet rum och jag inte klarar av att ta mig ut, t.ex en toalett.
har sparkat sönder två dörrar p.g.a detta [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

inte möbler väl?

Nej, men har överkast på möblerna i mitt rum, låser rummet med hänglås och tvättar av möblerna varje dag.. Men sånna där små saker plastar jag in.. som mobil, dator, ipod & tv dosa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Usch ja, avskyr skoldörrar och mynt :l och rulltrappsräcken.
Och toalettbesök i största allmänhet.

Och kundvagnar, bildörrar & begnagnade böcker i skolan [sad]
Tur att det finns kontokort, så slipper man iallafall lite minre mynt & sedlar [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meganatahli:

Nej, men har överkast på möblerna i mitt rum, låser rummet med hänglås och tvättar av möblerna varje dag.. Men sånna där små saker plastar jag in.. som mobil, dator, ipod & tv dosa

Oj. Hur funkar det att ta i sakerna i resten av huset då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Oj. Hur funkar det att ta i sakerna i resten av huset då?

Alla i min familj vet om hur jag är så dem är väldigt nogranna med att städa, sen har jag eget av allt också så jag behöver inget annat i övriga delar av huset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spheksophobia


   
SvaraCitera
smisk

Lider inte av något. Jag är större än mitt sinne.

isola:

Sluta blanda ihop rädslor och fobier!

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klaustrofobi, aldrig åkt hiss pga jag kan inte gå in när jag väl står där, alltid tagit trappan istället, omöjligt att tvinga in mig själv i hissar eller andra ställen med små utrymmen.. lyckades även skada en MRI apparat när jag skulle röntgas, dom sa det inte var mer än bara huvudet som skulle in och så åkte hela jag in och jag fick panik och försökte ta mig ut, lyckades komma ut till slut men tog sönder något i den så dom fick ha dit nån som bytte någonting, blev neddrogad med stesolid för att kunna röntgas.. klaustrofobin blev värre efter det..

Social Fobi, skolan får lida pga det, vissa dagar är det inte lika illa med ångesten när man ska iväg och vissa dagar spenderar jag på toa spyendes eller i säng med en spann jämte..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Sluta blanda ihop rädslor och fobier!

Man kan bota båda ändå. Det handlar om klassisk betingning- så jag själv ser det som samma sak. Dock kan du vara rädd för en hund en gång, vilket inte är en fobi. Men om du ständigt blir rädd för hundar utan att veta varför så har det ju utvecklats till en fobi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske inte en fobi men...
Jag kan iaf inte titta på när folk borstar tänder, tror att de ska råka köra ner den i halsen.


   
SvaraCitera