Aviseringar
Rensa alla

Era tankar kring mobbning


Ämnesstartare

Hej alla på ungdomar.se
Jag skriver ett arbete om hur ungdomar tänker kring mobbning.
Och nu behöver jag Er hjälp. Jag vill gärna höra Era tankar och åsikter om mobbning: mobbning i skolan, på internet, via telefon etc. Det är fritt fram att skriva vad ni vill men för att underlätta diskussionen kan Ni utgå från nedanstående frågor:

Har du blivit utsatt för mobbning? Vem blev du mobbad av? Har du mobbat någon? Har du sett att någon annan har blivit mobbad? Varför blir man mobbad? Varför mobbar man? Hur påverkas man av mobbning? Om du har blivit mobbad har du fått hjälp? Av Vem? Finns det skillnader mellan mobbning i verkligheten och på nätet? Om ja, på vilket sätt skiljer de sig åt? På vilka sajter förekommer mobbning på nätet?

Ni får gärna skriva Er egen berättelse om mobbning.

Om du inte vill diskutera ämnet här på forumet kan du skicka ett privat mail.
Med mobbning menar jag: En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under en viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer.

Tack på förhand!!!
Luffsen


   
Citera

tkr mobbning är bra
gillar att vara elak mot andra barn


   
SvaraCitera

Mobbare ska dödas! Muhahah ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Ja.

Luffsen:

Vem blev du mobbad av?

Några som tillhörde ett visst gäng i skolan.

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Enligt mig så skulle jag inte definera det som mobbing, men det skulel nog den som blev utsatt för det göra. Så ja jag har mobbat.

Luffsen:

Har du sett att någon annan har blivit mobbad?

Jo många.

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

För att man är ett ensamt och enkelt mål.
Sällan som en hel grupp blir mobbad, utan det är för att man är ensam, kanske lite speciell eller ser speciell ut tex.

Luffsen:

Varför mobbar man?

Det har nog med ens egna ego att göra.
Man vill hävda sig och känna sig mer värd än någon annan genom att trycka ner någon. Sedan har det ju med gruppmentalitet att göra.
''Vi trackar ner på någon som inte tillhör vår grupp''.
Och även grupptryck finns ju. Att man vill visa sig stark inför gruppen eller att till och med gruppen kräver detta av mobbaren.

Luffsen:

Hur påverkas man av mobbning?

För den drabbade så är det givetvis inget bra.

Luffsen:

Om du har blivit mobbad har du fått hjälp?

Inte direkt. För mig blev det för mycket och jag gav min mobbare på käften. Sen dess så höll de sig borta.

Luffsen:

Finns det skillnader mellan mobbning i verkligheten och på nätet?

Ja det är ju klart att det är värre på riktigt. I verkligheten kan man inte fly. Man kan inte blocka och annat som man kan på internet även fall mobbing på internet är illa nog.


   
SvaraCitera

Jag vet inte vad det är, åtminstone har jag ingen klar definition på det. Än mindre s.k. "utfrysning."


   
SvaraCitera

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Ja

Luffsen:

Vem blev du mobbad av?

Några på skolan under högstadiet.

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Ja

Luffsen:

Har du sett att någon annan har blivit mobbad?

Ja

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

Jag blev det för att jag var/är "annorlunda".

Luffsen:

Varför mobbar man?

Jag kände mig "bra" när jag tryckte ner andra.
Jävligt dumt gjort, ångrar mig fortfarande[cry]

Luffsen:

Hur påverkas man av mobbning?

Negativt

Luffsen:

Om du har blivit mobbad har du fått hjälp?

Nej, lärarna brydde sig inte och vågade inte tala om för mina föräldrar[zzz].


   
SvaraCitera

Själv har jag inte mobbat andra, och har eller inte blivit mobbad av andra, om man inte räknar att man hamnat i bråk med en del dryga as som hänger på UM haha. Däremot har jag väl för det mesta varit lite utanför gemenskapen eller vad man ska säga pga att jag inte är särskilt "outgoing".

Mobbning är dåligt såklart, jag vet inte riktigt mer vad man ska säga om det. Eller jo, om människor som mobbar mår dåligt så borde dom ta ut det på de som har fått dom att må dåligt och inte random oskyldiga personer.

Luffsen:

Med mobbning menar jag: En person är mobbad när han eller hon, upprepade gånger och under en viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer.

Jag undrar lite hur långt "en viss tid" måste vara. 😛 Men egentligen är det ju helt semantiskt. :9

Nachac:

Jag vet inte vad det är, åtminstone har jag ingen klar definition på det. Än mindre s.k. "utfrysning."

Det är väl typ när ingen vill låta en vara med i gruppen så man blir ensam.


   
SvaraCitera

stör mig på folk som använder versal på "er" och "ni" vid fel tillfällen


   
SvaraCitera

superlee:

et är väl typ när ingen vill låta en vara med i gruppen så man blir ensam.

Och det skulle vara fel?


   
SvaraCitera

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Ja.

Orkade inte svara på det andra.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

stör mig på folk som använder versal på "er" och "ni" vid fel tillfällen

Har lite svårt att förstå varför man orkar störa sig på såna små saker, språk och skrift är ju ändå bara ett påhitt. :9 Men nu går det lite OT. ^^' Peace.

Nachac:

Och det skulle vara fel?

Jaa att vara ensam hela tiden är ju inte så kul. ;9 Men till skillnad från mobbning så har utfrysning inte lika klara förövare, det är mer att personen "hamnar mellan stolarna" eller vad man ska säga. :9


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

stör mig på folk som använder versal på "er" och "ni" vid fel tillfällen

Hur då?


   
SvaraCitera

superlee:

Jaa att vara ensam hela tiden är ju inte så kul. ;9 Men till skillnad från mobbning så har utfrysning inte lika klara förövare, det är mer att personen "hamnar mellan stolarna" eller vad man ska säga. :9

Förstår inte hur det kan vara fel att ogilla någon bara för att det är flera som har konsensus om det.


   
SvaraCitera

Mobbning är bra, de skiljer de svaga mot de starka.

skojja bara.


   
SvaraCitera

Nachac:

Förstår inte hur det kan vara fel att ogilla någon bara för att det är flera som har konsensus om det.

Jo, fast det är ju inte så kul för den som är ogillad. ;P


   
SvaraCitera