Aviseringar
Rensa alla

Era tankar kring mobbning


Ämnesstartare

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Nej.

Luffsen:

Vem blev du mobbad av?

-

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Nej.

Luffsen:

Har du sett att någon annan har blivit mobbad

Ja.

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

Det är ju väldigt olika. Oftast är det för man sticker ut på något sätt, men ibland är det bara slumpen som avgör.

Luffsen:

Varför mobbar man?

1. Det stärker ens egen självförtroende (man är lite bättre, kan mobba och vara elaka utan direkt konsekvenser för en själv). Sen om man själv mår skit så kanske det är tillfredsställande att ha en syndabock och ta ut sina aggressioner på.

2. Tror också det är en viss trygghet i det, man får "respekt" från andra och ingen vågar lika lätt hoppa på en då de själva inte vill bli utsatt för mobbning

3. Tror det skapar en viss "vi" och "ni" känsla. Man blir starkare som grupp, känner sig utvalda och bättre än de man mobbar.

Luffsen:

Hur påverkas man av mobbning?

Det är nog väldigt psykiskt påfrestande. Ror helt på hur man blir mobbad och hur ofta. Men tror de som blir aktiv utsatta för grov mobbning blir rätt så förstörda för resten av livet. Visst, man mår nog bättre efter mobbning, men osäkerhet och otryggheten fastnar nog riktigt länge.

Luffsen:

Om du har blivit mobbad har du fått hjälp?

-

Luffsen:

Av Vem?

-

Luffsen:

Finns det skillnader mellan mobbning i verkligheten och på nätet?

Absolut! Det är en stor skillnad.

Luffsen:

Om ja, på vilket sätt skiljer de sig åt? På vilka sajter förekommer mobbning på nätet?

Exempel om nån skriver "jag ska döda dig" på något forum till mig så rycker jag på axlarna, däremot om någon i verkligheten skulle säga det så skulle jag skita på mig. Det är mycket personligare och verkligare i verkligheten. På internet så slänger man lättare med orden och överdriver och är elak oftare, just för det inte är så personligt, folk glömmer nästan bort att det sitter en verklig person bakom skärmen.

Ja, Um [cry] Nämen, tror nog att folk på sidor som snyggast.se har fått höra en del mindre smickrande kommentarer. Sen vet jag att många som bloggar får anonyma hat kommentarer. Tror detta är lite anledning till det.


   
SvaraCitera

superlee:

Jo, fast det är ju inte så kul för den som är ogillad. ;P

Övriga ska inte behöva låtsas för att denne ska slippa må dåligt.


   
SvaraCitera

Nachac:

Hur då?

vadå hur då? [tard]
Er och Ni skriver man ju för att vara formell när man skriver till en person, er och ni skriver man när det är riktat till flera 🙁


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

vadå hur då? [tard]
Er och Ni skriver man ju för att vara formell när man skriver till en person, er och ni skriver man när det är riktat till flera 🙁

Vill man vara artig kan man använda det vid plural också.


   
SvaraCitera

Nachac:

Vill man vara artig kan man använda det vid plural också.

jag tycker det ser fel ut iaf [blush]


   
SvaraCitera

Nachac:

Och det skulle vara fel?

Nachac:

Förstår inte hur det kan vara fel att ogilla någon bara för att det är flera som har konsensus om det.

Du verkar tro att utfrysning bara sker om man är en jobbig person eller dylikt, alltså att man får skylla sig själv.


   
SvaraCitera

Roll on:

Du verkar tro att utfrysning bara sker om man är en jobbig person eller dylikt, alltså att man får skylla sig själv.

Ne. Måste ju vara något. Sådant väljs inte på måfå. Det kan säkert bero på grupptryck att människor inte vågar ta in människan i gemenskapen, men man kan inte straffa folk för att de saknar ryggrad heller, direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Jag tror inte jag har blivit mobbad direkt eftersom alla i min klass var elaka mot varandra, då menar jag fruktansvärt elaka. Nästan hela vår klass mådde dåligt, jag bytte skola och kom in i den här klassen, eller kom inte in rättare sagt, mådde dåligt över att alla var så elaka mot varandra. Men var aldrig trygg i skolan

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Ja det tror jag, det är svårt såhär i efterhand, jag mådde så dåligt under den tiden så jag har nog förträngt det mesta men jag kommer ihåg att jag var elak mot två tjejer i klassen under en längre tid och hade kamrater med mig.

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

Jag mobbade en lite lillgammal person som hade varit min vän, jag var arg på henne för att hon trodde att hon var bättre än alla andra och för att jag störde mig på henne, hon sa ingenting när jag var elak mot henne, därför ångrar jag mig mycket, men som sagt kommer jag knappt ihåg någonting, tror jag kalla henne för tjockis. En annan tjej var en tjej som de flesta reta eftersom hon var ett "tacksamt offer" det blev stort drama när man gav sig på henne, hon låste in sig på toa, grät och fick uppmärksamhet, jag kommer ihåg att hon skvallrade väldigt mycket på mig hela tiden för saker som inte rörde henne vad jag kommer ihåg, som att jag tugga tuggumi eller skrev lappar o sånt fjantigt. Ibland kändes det som att hon ville bli mobbad.....

Luffsen:

Varför mobbar man?

Jag tror att jag ville visa de vuxna hur dåligt jag mådde. Är man tyst och ledsen är det ingen som ser en, skriker, fräser och sparkas man så får man hur mkt uppmärksamhet som hellst. Sen ville jag nog ta kontroll över min situation i klassen eftersom jag hade känt mig orolig och inte hittat den i två år. Jag vill tillägga att jag alltid varit en stark person, jag hade många vänner och fick priset som klassens kompis osv. Jag var väldigt snäll och var den som sa emot när någon var elak mot någon, men sen tröttnade jag på att vara den snälla. För att inte må dåligt över vad klasskamrater sa till mig (och alla och varandra med) så bestämde jag mig för att inte låta nån sätta sig på mig. Jag kommer ihåg möten och klassmöten vi hade som handlade om vänskap och att vi tjejer skulle hålla ihop. Jag tog inget av det seriöst, tyckte snarare att det var roligt.

Det med att mobbare skulle vara svaga tror jag inte på. Jag hade och har fortfarande ett stort civilkurage och det har fått höra många gånger.


   
SvaraCitera

Nachac:

Förstår inte hur det kan vara fel att ogilla någon bara för att det är flera som har konsensus om det.

Det beror ju helt på hur man uttrycker ogillandet. Undviker man kontakt/sällskap med personen i fråga finns inte många hållbara moraliska invändningar, men fryser man ut någon på ett utstuderat sätt med avsikten att orsaka personen lidande är det att likställa med psykiskt våld. Så jo det kan vara fel.


   
SvaraCitera

shelton:

Undviker man kontakt/sällskap med personen i fråga

shelton:

men fryser man ut

Skillnad?


   
SvaraCitera

Nachac:

Skillnad?

Ingen, förutom avsikten med beteendet. Båda orsakar antagligen samma mått av lidande, vilket i vanliga fall skulle ha likställt dem i mina ögon.

Gör man det enbart på grund av ogillande skulle umgänge med den utfrysta personen dock orsaka en själv obehag av ett eller annat slag. Det "uppoffrande" som kontakt med den utfryste skulle innebära för en själv neutraliserar det moraliskt felakaktiga i att orsaka någon annan lidande. Gör man det däremot med den bakomliggande avsikten att orsaka lidande orsakar man lidande för att man själv har något att vinna på det (maktkänsla, behov av att avreagera sig etc) Där har du skillnaden.


   
SvaraCitera

Mobbning är du eller en grupp kränker en person gång efter gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Nej, lucky me.

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Ja, fryst ut, från ettan till sexan, högstadiet hade jag självförtroende och kunde vara prata med vem jag ville, utan följder som att mina egna kompisar skulle hacka på mig.

Luffsen:

Har du sett att någon annan har blivit mobbad?

Ja, ettan till sexan.

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

Man är 'annorlunda' - I första hand utseende(/klädstil), sen kommer uppförande.

Luffsen:

Varför mobbar man?

Mobbaren får känna sig överlägsen vilket h*n mår väldigt bra av på grund av sina egna brister.

Luffsen:

Finns det skillnader mellan mobbning i verkligheten och på nätet?

Ja och nej.

Luffsen:

Om ja, på vilket sätt skiljer de sig åt??

På MSN kan man enkelt blocka för att få stopp på det, i verkligheten är det mer än ett klick om man inte vill vara med mer. Men om det skulle hända på Facebook eller Bilddagboken så är det som samma, om kanske inte värre, man tar åt sig mer av kränkningar i text än i tal enligt mig själv.

Luffsen:

På vilka sajter förekommer mobbning på nätet?

Som nämnt ovan, Facebook, Bilddagboken och andra sidor där det är en koppling till verkligheten.


   
SvaraCitera

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

Ja, det har jag.

Luffsen:

Vem blev du mobbad av?

Av föredetta "bästavänner" och deras kompisar.

Luffsen:

Har du mobbat någon?

Nej, det har jag inte, och det skulle aldrig falla mig in.

Luffsen:

Har du sett att någon annan har blivit mobbad?

Ja. Där jag kommer i från pågår mestadels verbal mobbning, folk säger sjuka saker osv.

Luffsen:

Varför blir man mobbad?

För att osäkra människor känner att de behöver bete sig som idioter och trycka ner andra för att de ska må bra.

Luffsen:

Varför mobbar man?

För att man är osäker på sig själv.

Luffsen:

Hur påverkas man av mobbning?

Det förstör en psykiskt, man mår väldigt dåligt. Man mår fysiskt dåligt om man blir misshandlad.

Luffsen:

Om du har blivit mobbad har du fått hjälp?

Jag tog tagit i problemet själv, eftersom ingen annan var där och hjälpte mig. Så nej, jag fick ingen hjälp.

Luffsen:

Finns det skillnader mellan mobbning i verkligheten och på nätet?

Ja. Mobbning via nätet sker oftast av helt okända personer pga åsiktsskiljaktigheter.

Luffsen:

På vilka sajter förekommer mobbning på nätet?

Det förekommer mer eller mindre på alla community-sajter. Här på Ungdomar.se också, fast kanske inte i lika stor utsträckning som på vissa andra sajter.


   
SvaraCitera

Luffsen:

Har du blivit utsatt för mobbning?

ja. har blivit mobbad i 7 år. Inte längre alltså.

Luffsen:

Vem blev du mobbad av?

olika grejer..


   
SvaraCitera