Aviseringar
Rensa alla

Erfarenhet av pessar?


Ämnesstartare

aeon:

P-piller innehåller ju en massa hormoner som man sedan kissar ut. Så småningom hamnar allt större mängder hormon i sjöar och påverkar fiskarna..

men om du nu tycker att pessar är bästa preventivmedlet så kan ju DU använda det, och vi andra använda oss av det vi tkr passar oss bäst ! [y]
dessutom påverkar väll inte p-piller miljön SPECIELLT mkt ? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eemmaaN:

men om du nu tycker att pessar är bästa preventivmedlet så kan ju DU använda det, och vi andra använda oss av det vi tkr passar oss bäst ! [y]
dessutom påverkar väll inte p-piller miljön SPECIELLT mkt ? [rolleyes]

Jag tänkte bara höra mig för om någon har erfarenhet av pessar, innan jag skaffar det. Kan ju inte skada.

Tillräckligt för att fickarna ska bli sterila i alla fall, men allt är relativt. Ju fler som går på piller, desto större skada. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aeon:

fickarna

fiskarna*


   
SvaraCitera

ah har hört om d i den där filmen ondskan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men lilla du, de är nog försent för att åtgerda det "fiskproblemet"....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eemmaaN:

försent för att åtgerda

nej. Det går naturligtvis att förhindra ökad procenthalt hormoner i vattendrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aeon:

Jag har kommit på att PESSAR är världens bästa preventivmedel. Eller har jag missat nått, för det verkar som att ingen använder en?

aeon:

Så kan någon förklara för mig varför den knappt används?

Jag har krånglat färdigt med mina cerazette nu i 1,5 år, å fick mej en LJUS i hjärnan då jag tänkte på ett 6&thecity avsnitt där carrie säger "vänta, ska bara sätta in pessaret". Efter många timmar grubblande på vilket pmedel jag ska byta till... vill ju bli av med alla jävla hormoner, och vill ej sätta nånting I mej som sen sitter kvar, känns läskigt.

Jag var hos barnmorska idag och tog upp "iden" med att jag vill ha ett pessar, och hon totalt lös upp å blev helt överlyckig över att NÅN vill ha ett PESSAR!! hon har ej fått arbeta med såna på flera år sa hon.... hon tycktre det var ett väldigt smart alternativ.

Pessar används knappt enligt både mej å barnmorskan för att folk anser att hormoner är såååå bra med tanke på att det tar bort mens och förstorar tuttar m.m. + att ingen pallar hålla på med sådant om det enkelt bara kan skappa sej en stav i armen å slippa tänka mer på barnrisken.

Jag ska nog inom kort tid skaffa mej ett pessar, då jag ej pallar vara tjock å mensa hela tiden.
Dock minns jag ej vad barnmorskan sa.. på nätet står det att det bara e 1-3% chans å bli gravid.
Jag minns halft att barnmorskan sa att det är 15% chans å bli gravid.... big big fundering!! ska ringa å fråga imorrn..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

.

Ja. jag möter hellre döden än tar hormoner - så himla onaturligt!
Hoppas det kommer funka för dig med pessar! Det dåliga är väl att det krävs lite planering.. För min del blir det en kopparspiral om en vecka.. funkar inte det så står pessar näst på lisan. // Peace


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aeon:

För min del blir det en kopparspiral om en vecka.. funkar inte det så står pessar näst på lisan

[surprised]samma här!! å du e bara 18.... då har du aldrig fött barn va??
Jag och min sambo ändrade oss, då pessar vara ger 85%skydd mot graviditet, så har jag oxå nu valt att sätta in en kopparspiral, fast imorrn skärtorsdagen!! jag e ganska nervös efter alla skräcksenarion jag hört om kramper osv :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

då har du aldrig fött barn va??

nope inga barn, men man kan sätta in den ändå. Jag tror att det är något större risk för komplikationer, men fortfarande en mkt liten risk.

oerfaren:

jag e ganska nervös efter alla skräcksenarion jag hört om kramper osv

Jo, det verkar vara väldigt individuellt om man får ont eller ej. Men inget att vara nervös för egentligen. Får man ont så får man. Om man är nervös och spänner sig så gör det säkert ondare..

Hör gärna av dig och berätta hur det gick (=


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aeon:

Hör gärna av dig och berätta hur det gick (=

jag hade läst på tok för mycket skräcksenarion innan jag åkte dit för insättningen, så självklart var jag väldigt nervös... men jag lyckades slappna av.

Och jag kan säga att det kändes typ ingenting!! Visst barnmorskan vart nog lite förvånad att jag kände det så pass lite.. men det är ju bara positivit för min del.
Krampen det snackas om upplevde jag aldrig... det enda jag kände va när hon var inne i livmorden, då drog "mensvärken" igång och jag kände yrsel och blev jättetörstig!!!

Men sen vart det klart:)
Hela kvällen efter det hade jag dock molande mensvärk.. men just nu känner jag ingenting, ser bara "fram emot" en vecka utan sex med mens haha.. (min pojkvän vill allså ej ha sex med mens).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oerfaren:

kändes typ ingenting!!

Tack för att du delar med dig (= Nu känns det lite mindre pirrigt inför onsdagen.. Tog du värktabletter innan? Och fick du sånna där plattor på magen för bedövning? Låg du kvar en stund efteråt, eller gick du med en gång?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aeon:

Tack för att du delar med dig (= Nu känns det lite mindre pirrigt inför onsdagen.. Tog du värktabletter innan? Och fick du sånna där plattor på magen för bedövning? Låg du kvar en stund efteråt, eller gick du med en gång?

Delar gärna med mej med tanke på min egen nervositet jag hade innan;)

Jag tog 2 alvdedon + 1 ibumetin innan, barnmorskan hade bett mej att "ta några värktabletter några timmar innan du kommer", jag tog dom 1,5h innan.

Fick inte någon platta på magen, fick ingen bedövning alls, värktabletterna skulle vara min bedövning, men jag vettefan om det var värktabletterna som gjorde att jag knappt kände det som skulle kännas.

Med tanke på att jag kände yrsel så bad dom mej ligga en stund efteråt, men jag reste på mej efter kanske 1minut endå för jag va så jäkla törstig å ville dricka hehe..

Efteråt så kände jag som sagt mensvärk resten av kvällen och hela dagen efter... Dock precis när jag gick utanför mottagningen å väntade på att min pojkvän skulle hämta mej med bil så kände jag mej ytterligare lite yrsel, som att jag skulle svimma... Men det var inget direkt smärtsamt, inget som "högg till" i mej (som jag läst på internet om andra tjejer som upplevt efteråt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

köra in en sak i fittan innan,tar död på kåtheten.

Du har nog fattat det här fel...
Är tjejer kåt gillar dom väl att köra upp saker i fittan?[confused]


   
SvaraCitera

aeon:

P-piller innehåller ju en massa hormoner som man sedan kissar ut. Så småningom hamnar allt större mängder hormon i sjöar och påverkar fiskarna..

[love]


   
SvaraCitera