Aviseringar
Rensa alla

ersättning för våldtäkt


kajsakanel:

om polisen väljer att lägga ner utredningen för att brottet anmäldes för sent och det skedde i utlandet, kan man fortfarande få ersättning då?

Det finns förmodligen ett bäst före-datum på våldtäktsanmälningar av en anledning.

Anledningen är förmodligen att det efter en viss tid inte går att bevisa att en våldtäkt har ägt rum, och utan bevis kan man inte fälla någon för brottet. Kan man inte bevisa att brottet verkligen har begåtts så har det inte begåtts, och då finns inget offer som kan få ersättning.

Och som någon skrev, om pengar är allt man behöver för att komma över en våldtäkt så var det nog inte så farligt hemskt ändå.


   
SvaraCitera

sant! Men jag känner hat mot sådana människor, och vill att de ska lida!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Och som någon skrev, om pengar är allt man behöver för att komma över en våldtäkt så var det nog inte så farligt hemskt ändå.

För det första vet du ju inte om pengar är "allt som behövs".

För det andra, vem är du att döma?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

[mad]

medge att pojken har en poäng [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

medge att pojken har en poäng [cute]

Du pratar inte med mig [no-no]


   
SvaraCitera

Unexpected:

För det första vet du ju inte om pengar är "allt som behövs".

Eftersom pengar är allting den här tråden handlar om så utgår jag ifrån att det är trådskaparens största problem just nu.

Unexpected:

För det andra, vem är du att döma?

Jag dömer ingen, våldtäkt är ytterst ondskefullt och folk som utsätts för det, dom är det hemskt synd om.

Men eftersom tråden endast handlar om pengar, inget annat, så bör alla psykiska problem hos trådskaparen vara avklarade. Iallafall tillräckligt avklarade för att vi inte ska kunna hjälpa henne.

Utan att på något sätt nedvärdera trådskaparen eller jämföra henne med en prostituerad så kan jag säga att jag gärna blir våldtagen för rätt summa pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gryphon:

Men eftersom tråden endast handlar om pengar, inget annat, så bör alla psykiska problem hos trådskaparen vara avklarade. Iallafall tillräckligt avklarade för att vi inte ska kunna hjälpa henne.

Hon kanske helt enkelt valde att inte vända sig till ungdomar.se med just sina psykiska problem, ser ingetkonstigt i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kajsakanel:

så jävla orättvist att det ska få mindre prioritering pga nåt sånt.

Det skulle du ha tänkt på medan du var upptagen med att inte anmäla i tid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Det får man nog i samband med våldtäkt

Nej man får inte gratis terapi beroende på vad man är ledsen för, det är samma för alla oavsett vad som hänt.
Men om det blir fällande dom och man får skadestånd kan man ju välja att använda pengarna till det.
Men nu var ju fröken kanel under 20 så då är det ju fortfarande gratis sjukvård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smurfelina:

Nej man får inte gratis terapi beroende på vad man är ledsen för, det är samma för alla oavsett vad som hänt.

Jävla skitland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan jag vill bli våldtagen, man får ju betalt för det. Det är nästan så att dom uppmuntrar kvinnor att försöka bli våldtagna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kajsakanel:

och det skedde i utlandet

kan man döma någon i i svensk domstol för det då? om det skedde i utlandet borde det väl rimligtvis vara det landets lagar som gäller, och därmed även deras polis och domstol etc som har hand om det?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

salem1:

och ingen kan klaga på att det är för brutalt. Att leva sitt liv i en helt isolerad cell, utan nån som helst mänsklig kontakt,

Jo, det kan folk klaga på.
Till exempel FN och en viss konvention vi har ratificerat.

Gryphon:

Eftersom pengar är allting den här tråden handlar om så utgår jag ifrån att det är trådskaparens största problem just nu.

Säg att hon p.g.a. sitt förstörda psyke förlorat jobbet och nu hotas med att bli hemlös. Då skulle iaf MITT största problem vara pengar, iaf på det kortsiktiga planet.

Unexpected:

Jävla skitland.

Nja. Att systemet skulle börja värdesätta olikas rätt att vara ledsna över saker ger jag inte mycket för. Nu är jag för skattefinansierad vård, men att ha speciella regler för olika människors skäl att vara ledsna är rätt idiotiskt. Inte nog med att det är ganska orättvist (en vän som blev misshandlad mådde så dåligt att han inte vågade gå ut på flera veckor, ska han få gratis vård? Mitt ex som är psykotiskt, ska hon få gratis vård när hon fyllt tjugo?), risken finns att det skulle öka polisens arbete då folk som mår dåligt skulle ljuga om det för att slippa de tusentals kronor som långvarig terapi kostar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

salem1:

leva sitt liv i en helt isolerad cell, utan nån som helst mänsklig kontakt, är det värsta straffet du kan ge nån.

Mja, jag skulle hellre sitta i en isolerad cell om jag åkte in i fängelse istället för bland alla andra. Ensamhet är det bästa jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

text

Ja, jag tycker att man ska ha rätt till ett visst antal terapitimmar i samband med vissa brott, som till exempel våldtäkt och misshandel. Om folk skulle ljuga för att få ihop dessa få timmar så är det bara bra om folket kan utnyttja systemet, då behövs det.

Desutom vill nog psykologen (eller vem man nu pratar med) prata om just misshandeln eller våldtäkten med dig - inte hemska minnen om hur du blev instängd i en låda av din storebror när du var liten.


   
SvaraCitera