Aviseringar
Rensa alla

ESD-skydd?


Ämnesstartare

Buddah:

Det handlar väl om att man inte skall vara statiskt laddad?

Ja. Skippa ESD-skyddet och se till att inte vara laddad. Innan du startar kan du först peta på elementet hemma och sedan så fort du har möjlighet kan du peta på mobiltelefonens chassi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Hur i helvete skall jag koppla in ESD-skyddet i en mobiltelefon? ;d Kommer ju vara ivägen om jag nu ens lyckas.

Det handlar väl om att man inte skall vara statiskt laddad?

Många kopplar i chassit, men det är bara för att kabeln ofta är kort och att det då är behändigare. Men koppla till ett uttag du det minst lika bra om inte bättre.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Skippa ESD-skyddet och se till att inte vara laddad. Innan du startar kan du först peta på elementet hemma och sedan så fort du har möjlighet kan du peta på mobiltelefonens chassi.

Även om det är bättre än ingenting så kan du lätt dra på dig ett antal tiotusen volt med bara två steg över golvet, så om man är rädd om det man pillar med så är esd-skydd att föredra, helst då han redan har ett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu får jag två helt olika svar. Hur gör jag för att inte kortsluta den lille stackaren jag skruvar i? ;p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Nu får jag två helt olika svar. Hur gör jag för att inte kortsluta den lille stackaren jag skruvar i? ;p

Eller hur ofta får du stötar från statisk elektricitet?
Jag skulle bara ha petat på chassiet. Har aldrig använt ESD-skydd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fina bilder Buddah.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Eller hur ofta får du stötar från statisk elektricitet?

Det händer sällan. Men man vill minimera risken, speciellt när det inte är ens egna grejer man skruvar i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Eller hur ofta får du stötar från statisk elektricitet?

Buddah:

Det händer sällan. Men man vill minimera risken, speciellt när det inte är ens egna grejer man skruvar i.

Tänk på att de allra flesta urladdningar känner du inte själv. Det krävs inte någon rejäl stöt för att skada högohmiga kretsar.

Risken är inte jättestor men det är otroligt dumt att chansa om man redan har ett esd-skydd.

Åter igen, sätt esd-skyddet i väggen eller i ett grenuttag som är jordat. Sätt bandet runt till exempel handleden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Åter igen, sätt esd-skyddet i väggen eller i ett grenuttag som är jordat. Sätt bandet runt till exempel handleden.

Återligen så kan han och vägguttaget ha en helt annan spänning än mobilen så då blir det en stöt.
Med jordat menas inte nödvändigtvis "till jorden" så han borde jorda sig med mobilen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

så han borde jorda sig med mobilen.

Du jordar dig inte genom att röra vid valfritt objekt. Men ja han får samma potenial som mobilen, vilket betyder att han måste överföra sin eventuella laddning till mobilens kretsar och där ligger problemet. Är han jordad så har han mest troligt en lägre potential än mobilen.

Man vill helt enkelt se till att man inte har en spänning då man tar i mobilen och det enklaste sättet är att jorda sig FÖRST, då man tagit i mobilen så har du såklart samma potential som den men då är det liksom redan för sent då hela fenomenet beror på att du laddat ur dig mot mobilen och det är vad du INTE vill.


   
SvaraCitera